Försöker reda ut vad som gäller rörande nybilsgaranti och service hos icke auktoriserad verkstad (eller för all del, hemma i garaget).

Om jag läser garantivillkoren för mitt nya fordon är det dessa villkor som sammanfattar kraven:

1. Service ska utföras fackmannamässigt.
2. Service ska utföras vid rätt tidpunkt relativt serviceschemat.
3. Originaldelar ska användas.

När jag ber generalagenten förtydliga detta menar man att tillverkaren inte anser att kravet på fackmannamässighet är uppfyllt om inte verkstaden har fått utbildning samt har diagnosutrustning.

Dvs, verkstaden måste i praktiken vara auktoriserad för att servicen ska uppfylla kravet ur ett garantiperspektiv.

Jag trodde i min enfald att detta var avreglerat för länge sedan (kanske redan från 2012 eller så) men jag anar att detta handlade om att en tillverkare inte får vägra en verkstad utbildning och verktyg snarare än att jag får serva fordonet var jag vill.

Det känns lite märkligt att definitionen på "fackmannamässigt" är upp till tillverkarens godtycke.

Tittar man på hur allbilsverkstäderna jobbar och vad de säger så menar de allihop att de kan utföra service sådan att nybilsgarantin gäller.

Vad är sant egentligen?
Vad säger lagen?

Spekulationer om servicekostnader vs fordonets pris eller värdet på bilen givet var man servar bilen kan vi ta i en annan tråd - här fokuserar vi på den juridiska sakfrågan.
 
Ja det är väl på sätt och vis "avreglerat" men i händelse av skada som de kan hänvisa till dylika arbeten så kan du ju räkna med uppförsbacke och en långdragen strid innan du får rätt.
Det krävs nog dock att det utförs av en seriös verkstad iallafall. Byter man olja själv och antecknar det och motorn rasar så tror jag det blir kämpigare....
Det brukar löna sig att serva på märkesverkstad åtminstone till 10k mil eller när nu motorgarantin löper ut.

Men ett bra sätt att undvika problem och motorfel är ju att mellanserva själv och inte säga nåt om det. Om originalservicen ska ske typ var 3000mil så byter man olja och filter själv vid 1500mil och gör de anteckningarna själv. Viktigt är dock att välja korrekt olja och helst originalfilter så de inte ser nåt. Då undviker man bra många problem som brukar komma senare......
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
M -MH- skrev:
[länk]

Du får serva var du vill. Om du får problem och de kinkar så sätter du lämplig konsumentorganisation på dem.

Här är en dom från marknadsdomstolen, läs och njut!

[länk]
Tack, marknadsdomstolens mål om Kia är det jag letar efter, denna har jag läst ytliga referat till men här är ju hela kalaset. Ska läsa den noga.

Mekonomen säger ju samma sak som ViBilägare, men utan tydlig referens.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Har en passat som började rosta och vände mig till vw, dom ville ju så klart inte hjälpa till då det var på lackgarantin (fast det rostar inifrån)
Efter lite bråk så fick jag frågan om bilen var servad på VAG, vilket den inte var utan på Meca, för var den servad där så kunde dom ev ta det på Goodwill
Så ibland kan det nog löna sig att serva på "rätt" verkstad, iaf med nyare bilar
 
nino nino skrev:
Har en passat som började rosta och vände mig till vw, dom ville ju så klart inte hjälpa till då det var på lackgarantin (fast det rostar inifrån)
Efter lite bråk så fick jag frågan om bilen var servad på VAG, vilket den inte var utan på Meca, för var den servad där så kunde dom ev ta det på Goodwill
Så ibland kan det nog löna sig att serva på "rätt" verkstad, iaf med nyare bilar
Logiken i det var inte helt enkel? Serva på annan verkstad så kan vi ta det på vår goodwill?
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Logiken i det var inte helt enkel? Serva på annan verkstad så kan vi ta det på vår goodwill?
lättare att få igenom sitt garantikrav hos tillverkaren om man säljer och servar deras märke.. än att vara en allverkstad..

Samma hos många andra branscher..
som trädgårdsmaskiner tex..
 
MathiasS MathiasS skrev:
Logiken i det var inte helt enkel? Serva på annan verkstad så kan vi ta det på vår goodwill?
Skriver väl som en kratta antar jag..
Hade bilen varit servad på VAG endast så hade dom tagit det på goodwill, det gjorde dom inte nu när den var servad på Meca.
Har ca 7mil enkel till närmaste VAG och 2km till Meca
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
B
M -MH- skrev:
[länk]

Du får serva var du vill. Om du får problem och de kinkar så sätter du lämplig konsumentorganisation på dem.

Här är en dom från marknadsdomstolen, läs och njut!

[länk]
Tillägg här, eftersom TS nämner firmabil så kanske inte "lämplig konsumentorganisation" blir korrekt. Eftersom det är juridik-delen så kände jag mig lite petig :p
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Maskintok skrev:
lättare att få igenom sitt garantikrav hos tillverkaren om man säljer och servar deras märke.. än att vara en allverkstad..

Samma hos många andra branscher..
som trädgårdsmaskiner tex..
Att en goodwill är subjektiv är ok, det ligger i sakens natur. Goodwill finansieras av de tjänster vi köper av tillverkaren.

Att ett garantiåtagande är subjektivt är inte ok även om det idag fungerar så i många fall. Det är just det jag vill se de tydliga reglerna för.
 
B breakman skrev:
Tillägg här, eftersom TS nämner firmabil så kanske inte "lämplig konsumentorganisation" blir korrekt. Eftersom det är juridik-delen så kände jag mig lite petig :p
TS har inte nämnt firmabil.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Att en goodwill är subjektiv är ok, det ligger i sakens natur. Goodwill finansieras av de tjänster vi köper av tillverkaren.

Att ett garantiåtagande är subjektivt är inte ok även om det idag fungerar så i många fall. Det är just det jag vill se de tydliga reglerna för.
Jo men så här fungerar det även hos JD.
De bjuder på en massa saker om kunden stannar hos en auktoriserad verkstad mot annan..
såg detta mycket när jag var säljare hos dessa...
 
  • Gilla
Ferd och 1 till
  • Laddar…
B
MathiasS MathiasS skrev:
TS har inte nämnt firmabil.
Byggbil som står i rubriken tolkade jag som firmabil, om så inte var fallet så kryper jag tillbaka under stenen och vilar vidare :)
 
  • Gilla
Ickedickedoa
  • Laddar…
B breakman skrev:
Byggbil som står i rubriken tolkade jag som firmabil, om så inte var fallet så kryper jag tillbaka under stenen och vilar vidare :)
Jo jag förstår att det kan misstolkas, men mitt spörsmål rör privatägda fordon så ännu har vi inte kört diskussionen i diket.
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Det enda man slagit fast säkert är ju att tillverkaren inte kan sätta såna här krav men det betyder inte att de inte kommer att försöka krångla till det.....Det är ju ingalunda så att man kan peka på en regel och de går med på allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.