Jag börjar bli lite trött på att ”leta” bland mina försäkringsappar för att se om min bil har rätt försäkring!

Trafikverket har en tjänst på sin hemsida där man kan söka på regnr för att se vilka försäkringar som den har, men jag har tydligen inte behörighet.

1. vem får en sådan behörighet?

2. den som har behörighet kan få hjälpa mig!:D
 
Hänger inte med i problemet, vad är rätt försäkring?
Kan du inte logga in på ditt försäkringsbolag hemsida och titta vad du har?
 
H hackatall skrev:
Jag börjar bli lite trött på att ”leta” bland mina försäkringsappar för att se om min bil har rätt försäkring!

Trafikverket har en tjänst på sin hemsida där man kan söka på regnr för att se vilka försäkringar som den har, men jag har tydligen inte behörighet.

1. vem får en sådan behörighet?

2. den som har behörighet kan få hjälpa mig!:D
Är det https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatFordon du tänker på?

Annars borde man se det i appen mina fordon
 
K Kane skrev:
Hänger inte med i problemet, vad är rätt försäkring?
Kan du inte logga in på ditt försäkringsbolag hemsida och titta vad du har?
problemet är att det går att ha en eller flera försäkringar på samma fordon, vilket naturligtvis är onödigt men lätt att missa om man har autogiro.
 
H hackatall skrev:
1. vem får en sådan behörighet?
Alla som äger en bil.


H hackatall skrev:
2. den som har behörighet kan få hjälpa mig!:D
Logga in på transportstyrelsen och titta själv. Dock ser du ju bara att bilen har minst en trafikförsäkring. Vill du veta exakt vad du har för försäkring så får du kontakta försäkringsbolaget.


Skärmdump från Transportstyrelsens hemsida som visar fordonsuppgifter, inklusive ägarens information, försäkringsbolag och bilmodell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alla som äger en bil.




Logga in på transportstyrelsen och titta själv. Dock ser du ju bara att bilen har minst en trafikförsäkring. Vill du veta exakt vad du har för försäkring så får du kontakta försäkringsbolaget.


[bild]
när jag försöker logga in så står det att jag inte har behörighet…
 
Då låter det som att det är något fel på din e-legitimation. Vart försöker du logga in och hur?
 
Oavsett så kommer du bara se om den har minst en trafikförsäkring så om du vill se om du har flera så hjälper det inte.

då är det bättre att kolla vilka bolag som dragit senaste året och logga in där.
 
H hackatall skrev:
problemet är att det går att ha en eller flera försäkringar på samma fordon, vilket naturligtvis är onödigt men lätt att missa om man har autogiro.
Om du kollar upp vilka som fått pengar via autogiro så kan du väl hitta eventuella felaktigheter.
 
Vet inte ens om det går att ha flera försäkringar på ett fordon..........Den som nytecknar ser ju direkt om det finns en aktiv och då lär man inte få nån...
 
S Stefan1972 skrev:
Vet inte ens om det går att ha flera försäkringar på ett fordon..........Den som nytecknar ser ju direkt om det finns en aktiv och då lär man inte få nån...
Jag råkade ut för det, jag hade en försäkring hos ett bolag, ställde av bilen några månader och när jag ställde på valde jag ett annat bolag för min försäkring. Jag ringde det första bolaget i ett helt annat ärende och då framkom det att jag fortfarande hade en garageförsäkring aktiv på den bil jag bytt försäkring på. Så visst går det, framförallt om man inte har 100 koll på vilka försäkringar och för vad man betalar.
 
K Kurtivan skrev:
Jag råkade ut för det, jag hade en försäkring hos ett bolag, ställde av bilen några månader och när jag ställde på valde jag ett annat bolag för min försäkring. Jag ringde det första bolaget i ett helt annat ärende och då framkom det att jag fortfarande hade en garageförsäkring aktiv på den bil jag bytt försäkring på. Så visst går det, framförallt om man inte har 100 koll på vilka försäkringar och för vad man betalar.
Det borde saknas info här.....Byta bolag kan man bara göra på förfallodag om man inte gör ägarbyte. Den tidigare försäkringen borde då ha sagts upp automatiskt. Även garageförsäkringen som ju ändå bara är kopplad till det vanliga avtalet.
 
S Stefan1972 skrev:
Det borde saknas info här.....Byta bolag kan man bara göra på förfallodag om man inte gör ägarbyte. Den tidigare försäkringen borde då ha sagts upp automatiskt. Även garageförsäkringen som ju ändå bara är kopplad till det vanliga avtalet.
Nej, det gick byta bolag vid påställning.
 
A
har folk helt glömt bort försäkringspappren som följer med fakturan?
får man detta digitalt så kolla mailen och skriv in i pärm som ligger i bilen vilket bolag och vilka försäkringar som finns på just det fordonet... annars så räcker väl hel eller halv försäkring långt.. :thinking:
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Maskintok skrev:
annars så räcker väl hel eller halv försäkring långt..
Har man halvförsäkring i två bolag så blir det väl en helförsäkring?
 
  • Gilla
  • Haha
gaia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.