Hej,

Fick hem en SPSK60IBS från Smeg igår. Har aldrig haft en spis av denna typ, så trodde att det skulle sitta en sladd på baksidan som man bara kopplar in. Men så enkelt var det ju inte. Först och främst fanns det ingen sladd och det verkar även vara en del vad gäller elen som man måste ha koll på. Givet bilderna, är det någon som vet vad för sladd jag ska köpa och hur jag gör installationen? Fanns inte mycket hjälp i bruksanvisningen tyvärr.


Info om spisen:
Anslutningseffekt: 10 400 W
Ström: 46 A
Spänning: 220-240 V
Spänning (V): 380-415 V
Frekvens: 50/60 Hz

Mer info:
https://smegshop.se/toniton/2626-spsk60ibs

Tack på förhand,
Nils
 
  • Elanslutning på en Smeg spis utan ansluten sladd, synliga färger: blå, brun, gul/grön.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägguttag för spis utan ansluten sladd mot en delvis putsad vägg och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då rekommenderar jag att du anlitar en behörig installatör.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Det saknas information. Begär att smeg skickar en installationsanvisning för installation med trefas. Trådarna som syns på bilden indikerar (men lång ifrån säkert) att den nu är internt kopplad för enfasdrift. Det kan du inte ha i Sverige. Många spisar kan kopplas om internt för drift med trefas. Förhoppningsvis även den här. Kan inte smeg ge besked så bör du returnera skräpet. Den är inte användbar i det här landet.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
Från instruktion, nerladdad från hemsidan:
Skärmklipp av en instruktionsmanual för elektrisk anslutning som visar olika scheman för kablage och varningar samt anvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Ok, den kan kopplas för trefas drift.
 
  • Gilla
dasBoot
  • Laddar…
Men varför sitter det redan 3 sladdar i om det i installationsanvisningen sägs hur man ska installera den för olika kablar, "använd x". Är det ett ruter exemplar där man bara klippte kablarna från förra installationen? Verkar ju vara väldigt korta stumpar att leverera med i mitt tycke.
 
  • Gilla
dasBoot
  • Laddar…
Det är inte så att de levereras med nån muppkontakt för nåt annat land och importören klipper bort dem och installatören får avlägsna resten.
Fast är det bara 3 kablar så borde de vara på 10 kvadrat och det är de ju inte...........
 
  • Gilla
dasBoot
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Men varför sitter det redan 3 sladdar i om det i installationsanvisningen sägs hur man ska installera den för olika kablar, "använd x". Är det ett ruter exemplar där man bara klippte kablarna från förra installationen? Verkar ju vara väldigt korta stumpar att leverera med i mitt tycke.
Är säkert så för att testa i fabriken.
 
  • Gilla
dasBoot
  • Laddar…
Det sitter säkert en kopplingsplint innanför luckan. Bara att skaffa ett perlixsladdställ och ansluta enligt anvisningen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Det saknas information. Begär att smeg skickar en installationsanvisning för installation med trefas. Trådarna som syns på bilden indikerar (men lång ifrån säkert) att den nu är internt kopplad för enfasdrift. Det kan du inte ha i Sverige. Många spisar kan kopplas om internt för drift med trefas. Förhoppningsvis även den här. Kan inte smeg ge besked så bör du returnera skräpet. Den är inte användbar i det här landet.
dessutom ser det ut som om ledningsarean är försumbar jämfört med de 46A som den tekniska uppställningen stipulerar
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A
Man ser ju vilket ansvar som smeck tar för sina kunder...
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Stort tack för alla svar. Har pratat med Smeg och det är tydligen i detta utförande som alla deras spisar levereras (iallafall induktion). De rekommenderade att jag ber en behörig elektriker installera den, vilket jag nog lär göra, annars gäller inte garantin. En redan dyr spis blev precis ännu lite dyrare
 
T Trevlig skrev:
Är säkert så för att testa i fabriken.
Detta stämmer! Enligt Smegs kundtjänst.
 
  • Gilla
Trevlig
  • Laddar…
dasBoot dasBoot skrev:
De rekommenderade att jag ber en behörig elektriker installera den, vilket jag nog lär göra, annars gäller inte garantin.
Tyvärr kommer du inte att hitta någon sådan elektriker. Eftersom det inte är behörighetskrävande att skruva på en anslutningssladd på en apparat så finns det således ingen med sån behörighet.

Att garantin inte gäller om man kopplar fel kan jag förstå, men att kräva en behörig elektriker för ett jobb som inte kräver behörighet förstår jag inte?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Spisen har en bra inst.anvisning. Skaffa ett kabelställ med perilexkontakt så bör du klara av installationen.
Verifiera att bef. perilexkontakt har en neutralledare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.