Såg idag att en del av veden som ligger längst in i min vedbod är möglig och ludden.
Medens den längst fram är fin. Hur skulle ni ha gjort?
Flytta på allt och stapla om det som är tillräkligt torrt?

Som ny husägare så gjorde jag nog ett nybörjar misstag och trodde veden skulle kunna torka där inne, men det gick nog inte så bra
Veden längst in är från i sommras.
 
  • Staplad ved i en vedbod med synlig fukt och mögel på de längst in liggande vedträna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närvarande vedträn med synlig mögel och fukt, staplade och visar tecken på att vara mögliga och luddiga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Möglig och ludden vedstapel inuti en vedbod, tecken på otillräcklig torkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapel av möglig ved i hörn av en vedbod med synliga mögelspår på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara att elda, torka mer luftigt nästa gång
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
R reez skrev:
Bara att elda, torka mer luftigt nästa gång
Så allt kan ligga kvar och torka klart tills det är dax att elda med det? :)
Såg att det även har blivit lite möjligt på väggen.
 
A
DropDeadMyLove DropDeadMyLove skrev:
Så allt kan ligga kvar och torka klart tills det är dax att elda med det? :)
Såg att det även har blivit lite möjligt på väggen.
ge rummet ventilation.
mögel skapas av fukt..
Så in med luft.
Ha dörren öppen varma dagar och så även. fönstret.
stäng regniga dagar.

skapa mer luft i traven så kommer detta gå fint
 
  • Gilla
Kattmatare och 4 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ge rummet ventilation.
mögel skapas av fukt..
Så in med luft.
Ha dörren öppen varma dagar och så även. fönstret.
stäng regniga dagar.

skapa mer luft i traven så kommer detta gå fint
Tack! :) Kan jag låta allt vara kvar/ staplat som det är nu?
 
A
DropDeadMyLove DropDeadMyLove skrev:
Tack! :) Kan jag låta allt vara kvar/ staplat som det är nu?
japp
stapla på(y)
 
Som tidigare sagt, mer ventilation i utrymmet!
Det kan också vara en bra idé att sätta några ribbor på väggarna så att veden inte ligger direkt mot spånskivan. Luften måste kunna cirkulera både på sidorna och bakom vedstapeln!
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
P Patrik Hazard skrev:
Som tidigare sagt, mer ventilation i utrymmet!
Det kan också vara en bra idé att sätta några ribbor på väggarna så att veden inte ligger direkt mot spånskivan. Luften måste kunna cirkulera både på sidorna och bakom vedstapeln!
Tack! :D Bra idé!
 
Är veden längst in huggen i somras är den inte tillräckligt torr för att tas in, då får du sådan här mögelpåväxt.
Så vill du fylla ett sådant här förrådsutrymme ska du ha torrare ved, är nästan omöjligt att ventilera och torka så färsk ved i den mängden inomhus.
Så i sådana här täta utrymmen tar man in fjolårsveden som fått torka ute, lämpligt i ett vedförråd ute där det kan blåsa rakt igenom och torka under en vinter.
 
  • Gilla
Kattmatare och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är veden längst in huggen i somras är den inte tillräckligt torr för att tas in, då får du sådan här mögelpåväxt.
Så vill du fylla ett sådant här förrådsutrymme ska du ha torrare ved, är nästan omöjligt att ventilera och torka så färsk ved i den mängden inomhus.
Så i sådana här täta utrymmen tar man in fjolårsveden som fått torka ute, lämpligt i ett vedförråd ute där det kan blåsa rakt igenom.
Träden fälldes i typ april/ maj och sedan kapad och klyvd under sommaren.
Tanken är att ha veden ska få torka på ett annat ställe där det är luftigare och sedan bäras in i detta förråd när det är torrt.
Så det blir förhoppningsvis bättre nästa gång :p

Borde jag flytta på veden som är där inne?
 
Låt den vara och elda upp den(y)
Se bara till att den inte ligger mot väggarna, blir lätt påväxt mot spånskivor.
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Låt den vara och elda upp den(y)
Se bara till att den inte ligger mot väggarna, blir lätt påväxt mot spånskivor.
Tack :)
 
Ett allmänt tipps om vedförvaring är att dela upp utrymmet i två delar, så tömmer man ett fack i taget, annars har det som är längst in en tendens att aldrig bli använt eftersom man vill fylla på nytt innan det är helt slut
 
  • Gilla
Kattmatare och 5 till
  • Laddar…
Upplever att min ved torkar snabbast och bäst utomhus, under något som knappt kan kallas tak.
Vedboden är inte lika snabb, även om det är relativt luftigt även där.
 
  • Gilla
DropDeadMyLove
  • Laddar…
B
DropDeadMyLove DropDeadMyLove skrev:
Såg idag att en del av veden som ligger längst in i min vedbod är möglig och ludden.
Medens den längst fram är fin. Hur skulle ni ha gjort?
Flytta på allt och stapla om det som är tillräkligt torrt?

Som ny husägare så gjorde jag nog ett nybörjar misstag och trodde veden skulle kunna torka där inne, men det gick nog inte så bra
Veden längst in är från i sommras.
Den staplingen är som gjord för mögel och fukt. Både i byggnaden och veden.

Jag har en vedbod som om de packas max för in 12. Jag brukar ha in 10 om året. Boden är helt oisolerad men sluten och ventilerad.

Hade samma problem ett år. Veden återfuktad sig mer eller mindre efter den staplade in pga kondens på plåttaket som droppade ner och när det blev varmt i Boden ångade fukt från veden.

Jag satte in en Kinavärmare med fläkt.
Dieselvärmare med illustrativt flamutsläpp och digital display, använd för att minska fukt i vedbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte den på timer fullfläkt och fullvärme en timme varje sena kväll under första månaden efter instapling.

Räckte för att slippa den cirkulerande fukten vid snabba värmeomslag. Aldrig ett spår av mögel eller det minsta fukt efter det.

Kostar 25 liter diesel som jag blandar med 10 liter sparad spillolja. Dvs max 35 liter bränsle per säsong. Gäller att få bort den där kvarvarande extrafukten man får in även om veden är väl torkad.
 
  • Gilla
DropDeadMyLove
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.