Status
Tråden går ej att kommentera.
P pmd skrev:
Trump har gjort oerhört stor skada.
Det beror nog på vem man frågar.
Men för att vara en impopulär president som ingen vill ha kvar, så vart det ganska nära i valet, som han förlorade.
 
P pmd skrev:
Nej, det är inte ett dugg enkelt. En fascist som Putin skulle aldrig möta sin motståndare på lika villkor.
Jo, det är enkelt i teorin. Jag skrev aldrig att det skulle vara enkelt i praktiken.
Jag förhoppningar att de kan mötas och på allvar försöKa komma överens.

Jag har förhoppningar, men de är ganska små att något händer.
Men chansen att det händer något nu är mycket större än vid inledande mötena.
Ukraina har börjat mjukna. Ryssarna? Inte så mycket som jag litar på. Även om det såg bättre ut vid senast mötet. Men förtroendet för Ryssland är väldigt lågt
 
P pmd skrev:
Vad har Dalio för akademiska meriter inom statskunskap, sociologi och historia? Att veta det skulle hjälpa till för att bedöma om han är värd att lyssna på.
Inga. Han är ekonomiskt framgångsrik, inte akademiker.

Skulle säga att hans ambition att ta bort ”brus” från sina grafer är detsamma som vi annars kallar Cherry picking.

Det är mycket möjligt att USA är i dalande maktpolitiskt. Att ett relativt u-land med stora demografiska problem som Kina skulle ta över som världshegemon är dock betydligt mindre sannolikt.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Indiskt luftvärn hotar knappast USA. Däremot gör det att Indien står starkare mot Kina, vilket USA eventuellt skulle välkomna.
Nej det retar USA att något land överhuvudtaget köper av Ryssland.
 
A
P pmd skrev:
Putin avser att skjuta sig själv i foten?
knappast.
antingen så kommer de att vika sig, mest troligt.

Eller så kommer vårt energi pris att öka som tusan igen.. Och stanna så länge..
 
A
P pmd skrev:
Nej, många länder är lite mer framåt än så. UK har skänkt pansarvärnsvapen, Sverige likaså.
EU står ovanligt enat i det här, faktiskt.
jämför med vad USA gett i antal vapen och pengar... Så jo, resten av världen är tillbakahållen.

Det finns röster i USA som frågar sig nu varför Biden ger bort som han gör, och inte för någon vidare ekonomisk politik på hemmaplan som gynnar USA...
 
P pmd skrev:
Nej, de har inte "tömt" städer. De har bombat sönder städer (mest bostadskvarter) utan att befolkningen har haft någon större chans att fly, med förutsägbart resultat …
Grozny- och Aleppo-taktik.
Jo enligt min bestämda mening så har man tömt städer och via humanitära korridorer låtit de som är kvar fly.
Sen har man systematisk bombat sönder staden, ex Mariupol.
Men jovisst är det samma taktik som i Grozny.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inga. Han är ekonomiskt framgångsrik, inte akademiker.

Skulle säga att hans ambition att ta bort ”brus” från sina grafer är detsamma som vi annars kallar Cherry picking.

Det är mycket möjligt att USA är i dalande maktpolitiskt. Att ett relativt u-land med stora demografiska problem som Kina skulle ta över som världshegemon är dock betydligt mindre sannolikt.
jo hur vi än vänder och vrider på frågan så gäller "money rules" i världen.
Sen just Ray Dalio kan ju knappast vara så mycket framgångsrikare.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ray_Dalio
Spelar väl i samma division som George Soros (när han var aktiv) och några till, dvs med förmåga att sänka hela länder.
 
A
P paralun skrev:
Jo enligt min bestämda mening så har man tömt städer och via humanitära korridorer låtit de som är kvar fly.
Sen har man systematisk bombat sönder staden, ex Mariupol.
Men jovisst är det samma taktik som i Grozny.
De som kunnat fly har flytt.. de som inte kan av olika anledningar blir kvar..

Sedan så bombar Ryssland med förödande konsekvenser..

att skicka in soldater i en miljö där de inte har övertag är vansinne...
något USA fick ännu en gång lära sig i Afghanistan.. Med stora förluster som följd..
 
P paralun skrev:
Jo enligt min bestämda mening så har man tömt städer och via humanitära korridorer låtit de som är kvar fly.
Sen har man systematisk bombat sönder staden, ex Mariupol.
Men jovisst är det samma taktik som i Grozny.
De humanitära korridorerna som ryssarna beskjutit? Det låter ju väldigt vänligt av dem.
 
  • Gilla
Abies koreana och 7 till
  • Laddar…
A
kashieda kashieda skrev:
De humanitära korridorerna som ryssarna beskjutit? Det låter ju väldigt vänligt av dem.
utrensning från rysk sida..
Annars hade man inte skjutit barn...
 
Maskintok skrev:
De som kunnat fly har flytt.. de som inte kan av olika anledningar blir kvar..

Sedan så bombar Ryssland med förödande konsekvenser..

att skicka in soldater i en miljö där de inte har övertag är vansinne...
något USA fick ännu en gång lära sig i Afghanistan.. Med stora förluster som följd..
Jovisst, är det nog så, vi är väl uppe i över 3 miljoner flyktningar nu till väst.

Angående Afganistan så har ju både Ryssland samt USA lärt sig läxan att det inte är någon mening med närstrider. Förlusterna blir för stora....
 
kashieda kashieda skrev:
De humanitära korridorerna som ryssarna beskjutit? Det låter ju väldigt vänligt av dem.
Jag är helt säker på att man i grund och botten inte vill vålla mer lidande än nödvändigt mellan brödrafolk.
Konflikten är ju inte mellan normala människor utan det handlar om makten.
 
A
P paralun skrev:
Jovisst, är det nog så, vi är väl uppe i över 3 miljoner flyktningar nu till väst.

Angående Afganistan så har ju både Ryssland samt USA lärt sig läxan att det inte är någon mening med närstrider. Förlusterna blir för stora....
Ja visst.
Men då stiger antalet civila offer..
Då man bombar städerna istället..
Och Ryssland tar gärna till äldre bomber.. Som inte är lika precisa..
 
galento
Maskintok skrev:
utrensning från rysk sida..
Annars hade man inte skjutit barn...
Såg videon där ukrainarna sköt bort knäskålarna på de tillfångatagna ryssarna
men det är ju inget mot vad ryssarna gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.