Min rörmockare vill installera en NIBE Fighter 1235 10kw i vår villa. Vad är för och nackdelar med denna värmepump jämfört med tex. IVT?

Både Nibe och IVT pratar om garanti och försäkring. kan du förklara vad det är för skillnad?

Vad bör ingå i avtalet med min rörmockare?
 
Hej!
Om vi bortser från ev. prisskillnad vid investeringstillfället bör du titta på LCC-kostnaden istället. Det innebär att man jämför de båda pumparnas kostnad över deras beräknade livslängd, ca 15 år. Det är då det börjar bli intressant. Kontakta din leverantör och begär in detta.
Skillnaden mellan garanti och försäkring är kanske mer en juridisk fråga men jag skall försöka bena ut det. Garanti omfattar ibland ofta bara materialgaranti det innebär då att om något går sönder ingår komponenten men inte arbetet med att byta ut den. Om försäkringsalternativet garanterar dig en viss energibesparing under en viss tid så skall det innebära en funktionsgaranti, dvs leverantören skall helt enkelt se till att din värmepump fungerar och ger den avkastning som utlovats. Kontrollera det.
Jag tror att dett täcker in alla dina tre frågor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.