Hej!

Jag har köpt en sommarstuga från -74, ett knuttimrat hus med liggande panel.
Jag vill sätta ny stående panel på detta, direkt på den tidigare panelen (först reglar för luftning, kanske lite tilläggsisolering och göra lufthål). Ska tillägga att jag absolut inte är något proffs, hehe. Och jag kommer ta hjälp med detta.

Problemet är fönstren.. om jag behåller de gamla fönstren så kommer ju de att hamna rätt långt "in" i fasaden eller vad man ska säga. Har kollat nya fönster och det är ju rackarns dyrt..

Min fråga är - går det att göra någon typ av fönsterlösning med nya ramar som döljer den nya panelens kanter? Kommer det se förskräckligt ut? Kanske att kan man göra någon typ av lösning så länge (älskar att jag använder mammas favoritmening "så länge" som jag egentligen hatar haha) tills man sparat ihop en slant och sedan kan byta fönster?

Tack på förhand :)
 
Har du en bild på hur det ser ut nu?
I de flesta fall går det att ta bort det som kallas salning på fönster och sätta nya lite djupare.. Ett alternativ är att flytta ut fönsterna om du vill behålla de gamla och samma djup. Mer jobb och kräver lite arbete invändigt också, men ofta fullt görbart.
Tar du in hantverkare är inget av jobben något svårt eller ovanligt för dem.
 
Här är två bilder.

Åh ja, salning har jag hört talas om tidigare och googlat när jag skulle få till en dörrkarm. Förstod ingenting när byggaren på YouTube sa "ja, och om väggens mått inte stämmer med dörrkarmen så får man sala". Sala? Då var det bara att googla.. Han sa det som om att alla visste vad det var, haha. Man lär sig mycket :)

Jag vill byta fönster i framtiden, så då låter det ju som att salning är det bästa alternativet. Tack så hemskt mycket för hjälpen! Nu ska jag beställa panel :)
 
  • Gult trähus med vita knutar, dörr och fönster, användare funderar på fönsterbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gult enfamiljshus med svarta fönsterkarmar och luftvärmepump på framsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.