K Kebabgifflar123 skrev:
Idag så jobbade jag som elektriker då jag skulle installera elledningar i ett nytt attefallshus. Samtidigt höll de på att sanera asbest i det stora huset. Vad jag hörde var det asbest skivor och rörisolering. Samtidigt står jag och ska installera el i lilla huset. Sen kommer polacken med skottkärra med asbest skivorna och tappar lite asbest och han häver i allt i ett par big bags säckar i förrådet i attefallshuset. Det dammar inne i förrådet i samma hall som jag är i. Och jag skriker till honom och han verkar inte fatta att asbest är farligt. Och bara ”No problem this is fine its no many exposed”

Nu till min fråga. Hur är det egentligen att bli utsatt för asbest? Vad bör man göra i sådana situationer? Kommer jag få cancer och dö? Många frågor som snurrar. Min farfar var takläggare och han fick lungcancer troligen pga eternitplattor. Kommer jag oxå få cancer nu?
Du kommer att dö iallafall men inte pga det du såg eller utsattes för under den korta stunden. Drick en bärs och lev livet. Däremot om polacken fortsätter med det dagligen är det hans problem
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Några korta. Asbest är bara farligt vi inandning inte vid beröring eller i ögonen eller annan kontakt. Det tar 20 år att utveckla cancer av asbest. Den beskrivning av tillvägagångssättet som du beskriver är helt regelvidrig och borde anmälas till Arbetsmiljöinspektionen.
Vid en så kort exponering som du beskriver torde risken vara försumbar är min reflektion.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
F
electroluxaren skrev:
Håll dig till något enkelt som du kan referera till tex din röv. PSA test hör man om man tror att man får/gått cancer vilket TS är/var rädd för
PSA har INGENTING med lung- eller lungsäcks-cancer att göra. Det är ENBART en av flera testmetoder för att upptäcka eventuell prostatacancer.
Asbets har bevisats öka risken för lungsäckscancer särskilt i kombination med rökning.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
K Kebabgifflar123 skrev:
Idag så jobbade jag som elektriker då jag skulle installera elledningar i ett nytt attefallshus. Samtidigt höll de på att sanera asbest i det stora huset. Vad jag hörde var det asbest skivor och rörisolering. Samtidigt står jag och ska installera el i lilla huset. Sen kommer polacken med skottkärra med asbest skivorna och tappar lite asbest och han häver i allt i ett par big bags säckar i förrådet i attefallshuset. Det dammar inne i förrådet i samma hall som jag är i. Och jag skriker till honom och han verkar inte fatta att asbest är farligt. Och bara ”No problem this is fine its no many exposed”

Nu till min fråga. Hur är det egentligen att bli utsatt för asbest? Vad bör man göra i sådana situationer? Kommer jag få cancer och dö? Många frågor som snurrar. Min farfar var takläggare och han fick lungcancer troligen pga eternitplattor. Kommer jag oxå få cancer nu?
Lyssnade på P3 dokumentären om asbestdöden och där hade folk stått vid stora bordsågar och sågat i stora block med eternitskivor dag ut och dag in i decenier. Det yrde så mycket damm i lokalen att man inte såg den ena väggen från den andra. Ingen hade några som helst skydd. En del fick cancer, andra inte. En del vägrade att röntga lungorna och levde till 80-års åldern utan några besvär.

När du väl fått i dig asbestpartiklarna i lungorna så sitter dom där livet ut. Kroppen är duktig på att hantera främmande objekt och bryter ner det och sedan kommer det ut den naturliga vägen, dock ej med asbestpartiklarna, dom har du för livet.

Det är ofarligt med små mängder asbest, det är när man kontinuerligt blir utsatt som det blir farligt på riktigt.

Precis som med rökning dör du inte av en cigarett. Men kontinuerlig rökning vet ju alla är farligt.. sen finns ju sånna som rökt ett paket om dagen sedan de var 15 år och dör pigga i kroppen när dom är 90, men är det värt att chansa?
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
S Snel77 skrev:
I princip kan en enda asbestfiber som hamnar i lungan orsaka cancer.
Med tanke på att luften i städerna innehåller ca 1000 fibrer per kubikmeter luft så borde alla dö av lungcancer då med tanke på hur många kubikmeter man drar igenom lungorna varje dag.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
K Kebabgifflar123 skrev:
Idag så jobbade jag som elektriker då jag skulle installera elledningar i ett nytt attefallshus. Samtidigt höll de på att sanera asbest i det stora huset. Vad jag hörde var det asbest skivor och rörisolering. Samtidigt står jag och ska installera el i lilla huset. Sen kommer polacken med skottkärra med asbest skivorna och tappar lite asbest och han häver i allt i ett par big bags säckar i förrådet i attefallshuset. Det dammar inne i förrådet i samma hall som jag är i. Och jag skriker till honom och han verkar inte fatta att asbest är farligt. Och bara ”No problem this is fine its no many exposed”

Nu till min fråga. Hur är det egentligen att bli utsatt för asbest? Vad bör man göra i sådana situationer? Kommer jag få cancer och dö? Många frågor som snurrar. Min farfar var takläggare och han fick lungcancer troligen pga eternitplattor. Kommer jag oxå få cancer nu?
Som alla cancerrisker krävs det långvarig exponering och oftast 2 olika risker i kombination. Jag läste undersökningen om de som jobbat på eternitfabriken i Lomma. Nästan alla som dött i cancer var också rökare... Många av de som levde hade nedsatt lungfunktion och förhårdnader i lungväven men inte cancer. Så den som röker lägger ju grunden till att lättare få cancer av andra hälsorisker. Samma sak med en gammal sjömaskinist jag kände. De båtar som byggdes fram till 70 talet innehöll mycket asbest i maskinrummen och det var mycket oljelampa. Han sa att av alla hans f.d. arbetskamrater dom fortfarande levde nu när de var 70-80 år var det enbart de som inte varit rökare!
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
S Snel77 skrev:
Dom som påstår att lite exponering inte är farligt vet inte vad dom pratar om, saknar auktoritet i ämnet arbetsmedicin och toxikologi. I princip kan en enda asbestfiber som hamnar i lungan orsaka cancer.
Det kan passiv rökning, exponering för lite avgaser i stan och chips med göra.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
A
F frasen_36 skrev:
PSA har INGENTING med lung- eller lungsäcks-cancer att göra. Det är ENBART en av flera testmetoder för att upptäcka eventuell prostatacancer.
Asbets har bevisats öka risken för lungsäckscancer särskilt i kombination med rökning.
Jag vet inte varför du svarar mig? Jag har aldrig påstått något av detta. Dessutom glömde du radon i ditt svammel.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
en lite förhöjdrisk 0.001% för cancer efter ~30år.... inget att pipa över
Var fick du de siffrorna från? Källa?
Det är en anledning till att det är förbjudet sen 90 talet..
 
  • Arg
fsn
  • Laddar…
F
electroluxaren skrev:
Jag vet inte varför du svarar mig? Jag har aldrig påstått något av detta. Dessutom glömde du radon i ditt svammel.
I ditt inlägg #46 yrade du och PÅSTOD att TS skulle PSA-testa vilket är helt fel.
PSA-test visar enbart prostataförändring.
Asbetsos (som TS frågade om) testas inte med PSA.
Radon har inte varit uppe i diskussionen så den "glömdes" inte alls bort.
Läs på bättre innan du svamlar & trollar.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P Polyester skrev:
Var fick du de siffrorna från? Källa?
Det är en anledning till att det är förbjudet sen 90 talet..
en siffra som bara skrev ner för nöjes skulle.. och varit förbjudet sen 80talet att tillverka med försäljningen avslutades på 94-95

men man tänker på dom som lastade av godstågen ciggen hängades i mungipan och dog av normalålder.. så är lite som allt annat... vissa gener är motaliga för saker andra mindre
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A
F frasen_36 skrev:
I ditt inlägg #46 yrade du och PÅSTOD att TS skulle PSA-testa vilket är helt fel.
PSA-test visar enbart prostataförändring.
Asbetsos (som TS frågade om) testas inte med PSA.
Radon har inte varit uppe i diskussionen så den "glömdes" inte alls bort.
Läs på bättre innan du svamlar & trollar.
Kul att du kan läsa men tråkigt att du inte förstår vad du läser. Jag skrev att om TS är rädd för cancer är det lämpligt med PSA-test. Du skrev att rökning påverkar cancer, vi vet ju inte om TS röker eller har radon i huset, så om du nämner det ens och inte det andra måste du glömt eller så har du inte en aning och bara skriver en massa trollskit
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
K Kebabgifflar123 skrev:
Idag så jobbade jag som elektriker då jag skulle installera elledningar i ett nytt attefallshus. Samtidigt höll de på att sanera asbest i det stora huset. Vad jag hörde var det asbest skivor och rörisolering. Samtidigt står jag och ska installera el i lilla huset. Sen kommer polacken med skottkärra med asbest skivorna och tappar lite asbest och han häver i allt i ett par big bags säckar i förrådet i attefallshuset. Det dammar inne i förrådet i samma hall som jag är i. Och jag skriker till honom och han verkar inte fatta att asbest är farligt. Och bara ”No problem this is fine its no many exposed”

Nu till min fråga. Hur är det egentligen att bli utsatt för asbest? Vad bör man göra i sådana situationer? Kommer jag få cancer och dö? Många frågor som snurrar. Min farfar var takläggare och han fick lungcancer troligen pga eternitplattor. Kommer jag oxå få cancer nu?
Du får asbestdamm i dig dagligen ändå om du andas i en storstad, och för att inte säga i tunnelbanan

Du kommer med största sannolikhet inte få någon utvecklad asbestos pga detta
Men man ska naturligtvis vara så försiktig man kan

I Sverige är det livsfarligt, men på andra ställen bryts det asbest fortfarande som används …
Ryssland i staden som heter …. Asbest
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
K Kebabgifflar123 skrev:
Idag så jobbade jag som elektriker då jag skulle installera elledningar i ett nytt attefallshus. Samtidigt höll de på att sanera asbest i det stora huset. Vad jag hörde var det asbest skivor och rörisolering. Samtidigt står jag och ska installera el i lilla huset. Sen kommer polacken med skottkärra med asbest skivorna och tappar lite asbest och han häver i allt i ett par big bags säckar i förrådet i attefallshuset. Det dammar inne i förrådet i samma hall som jag är i. Och jag skriker till honom och han verkar inte fatta att asbest är farligt. Och bara ”No problem this is fine its no many exposed”

Nu till min fråga. Hur är det egentligen att bli utsatt för asbest? Vad bör man göra i sådana situationer? Kommer jag få cancer och dö? Många frågor som snurrar. Min farfar var takläggare och han fick lungcancer troligen pga eternitplattor. Kommer jag oxå få cancer nu?
Av denna exponering kommer du sannolikt inte att dö, nej. Men visst finns det anledning att vara försiktig.
Vad säger de boende i det stora huset om asbest-hanteringen? Hur hanteras materialet från rörisoleringen, det borde frigöra ännu mer asbestfiber?

Min sambo har jobbat med bl a rivning av rörisolering, och när de stötte på asbest hade de order om att lämna och tillkalla någon med kunskap i asbestsanering. Nu är ju riskerna större för någon som ofta stöter på asbest i arbetet, men man gör bäst i att hålla sig borta från att inhalera fibrerna i den mån det går. Samtidigt är det ingen katastrof om man skulle råka bli exponerad, så oroa dig inte men anmäl den bristfälliga hanteringen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K Kebabgifflar123 skrev:
Idag så jobbade jag som elektriker då jag skulle installera elledningar i ett nytt attefallshus. Samtidigt höll de på att sanera asbest i det stora huset. Vad jag hörde var det asbest skivor och rörisolering. Samtidigt står jag och ska installera el i lilla huset. Sen kommer polacken med skottkärra med asbest skivorna och tappar lite asbest och han häver i allt i ett par big bags säckar i förrådet i attefallshuset. Det dammar inne i förrådet i samma hall som jag är i. Och jag skriker till honom och han verkar inte fatta att asbest är farligt. Och bara ”No problem this is fine its no many exposed”

Nu till min fråga. Hur är det egentligen att bli utsatt för asbest? Vad bör man göra i sådana situationer? Kommer jag få cancer och dö? Många frågor som snurrar. Min farfar var takläggare och han fick lungcancer troligen pga eternitplattor. Kommer jag oxå få cancer nu?
Du ska ta detta på största allvar och skydda dig med rätt utrustning om du ska fortsätta i denna miljö, annars får du avbryta jobbet. Hälsan är viktigast. https://da.se/2021/12/fick-dodlig-cancer-av-forsta-jobbet/
 
Redigerat:
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.