L
Hej!

Har ett hus på gården jag håller på och rusta upp. Bor själv inte i den. Så renoveringen blir hyfsat kostnadseffektiv.

Jag ska göra badrum i ett gammalt bankvalv. Två tjocklekar tegelväggar, 2 mot yttervägg. Detta är putsat. Golvet betongplatta. Valvet är byggt 1919, så någon isolering lär det inte vara?

Jag är ganska ny på bygg. Så ha överseende
Det blir matta. Och bygga ner så lite som möjligt för spottar i taket.

Vill ha golvvärme. Läst att det inte är optimalt på isolerad platta med tanke på omvänd fuktvandring. Vad finns för alternativ för att inte bygga upp golvet för mycket? Taket sänks ju något. Vill kunna gå där inne.

I övrigt. Hur går jag tillväga med våtskydd? Väggar är ojämna nu. Alternativ?
Berätta gärna hur ni skulle utfört renoveringen utifrån denna information.
Ytterväggar,utsidan ska reglas, isoleras och sedan träpanel stående med läkt.

Mvh Erik
 
Vet du hur tjockt betonggolvet är? Är marken runt byggnaden torr?
 
Jag byggde ett spa i ett gammalt pannrun (oisolerat betonggolv, murade väggar, tveksam dränering). Jämnade till betonggolver och lade elektriskt golvvärme och klinker. Kakel på väggar. Inga fuktspärrar. Inga problem. Tursamt nog hade jag inte hört talas om "omvänt fuktvandring" så jag vet inte hur mycket hokuspokus det är.
 
  • Gilla
L0fstr0M
  • Laddar…
L
Bilder?

Inte dumt att ha tillgång till eget bankvalv, det löser ju åtminstone finansieringen.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vet du hur tjockt betonggolvet är? Är marken runt byggnaden torr?
Nej jag vet inte det än. Ska bila upp en del för avlopp. Får se då. Hur avgör jag om marken är torr? Kan man säga det genom att gräva och se vilken typ av material det är? Grävde in vatten, tyckte marken var morän-aktig, typ.
 
L
L Lärospånet skrev:
Bilder?

Inte dumt att ha tillgång till eget bankvalv, det löser ju åtminstone finansieringen.
Ska ta lite bra bilder
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Du kommer se om det är fukt i marken om du inte gräver mitt i sommaren. Det är troligen inget problem att ha golvvärme utan isolering om plattan ligger på bra mark.
 
L
Hittade en bild från utsidan. Granitgrund som ni ser.
Ska ta bilder innifrån.
 
  • Utsidan av ett hus med granitgrund, sliten puts, tegeltak och trädgårdsredskap vid väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Det är väl främst också att utan isolering så kyls golvvärmen underifrån och du får helt enkelt en stor energiförlust.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L
Lite bilder innifrån.
 
  • Vy från en dörröppning till ett rum med en stege och fönster som renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy av avloppsrör under diskbänk med synlig rördragning och betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsrum med gammal vägg, element, skrivbord och kabelspole på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En spartansk källare med oputsade väggar, en arbetsbänk och diverse föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredningsvy av ett rum under renovering med gul vägg, synlig ledning och skadat tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.