Hej

Våran Husqvarna frys är nog på väg att efter 15 år ge upp. och vi tänker nog då skaffa två stycken kompiskåp istället då vitycker det vore bra med mer kylutrymme. och man får saker mer i arbetshöjd som man använder ofta.
Men då till "problemet" som jag läst på lite olika trådar men inte lyckas hitta information om kring respektive skåp man tittar på.
Nämligen att man kan få problem med att ställa två kombiskåp bredvid varandra.
Har tittat i manualer, hemsidor men står aldrig rent ut att man kan eller inte kan ställa skåpen bredvid varandra.

Hur skall man få korrekt information här?
Av erfarenhet tror jag inte personal på mediamarkt/elgiganten mfl kan svara på detta.

Sedan har jag även läst att temperaturen i frys/kyldelen hänger ihop. dvs man kan inte fritt ställa båda (om skåpen har en kompressor vilket verkar vara vanligast).
Men detta är inte heller något som framgår när man tittar på hemsidor mm.
 
  • Gilla
janerik12 och 1 till
  • Laddar…
A
M mj1975 skrev:
Hej

Våran Husqvarna frys är nog på väg att efter 15 år ge upp. och vi tänker nog då skaffa två stycken kompiskåp istället då vitycker det vore bra med mer kylutrymme. och man får saker mer i arbetshöjd som man använder ofta.
Men då till "problemet" som jag läst på lite olika trådar men inte lyckas hitta information om kring respektive skåp man tittar på.
Nämligen att man kan få problem med att ställa två kombiskåp bredvid varandra.
Har tittat i manualer, hemsidor men står aldrig rent ut att man kan eller inte kan ställa skåpen bredvid varandra.

Hur skall man få korrekt information här?
Av erfarenhet tror jag inte personal på mediamarkt/elgiganten mfl kan svara på detta.

Sedan har jag även läst att temperaturen i frys/kyldelen hänger ihop. dvs man kan inte fritt ställa båda (om skåpen har en kompressor vilket verkar vara vanligast).
Men detta är inte heller något som framgår när man tittar på hemsidor mm.
15 år ung husqvarna håller minst 15 år till

Många produkter har idag kondensorn bara i sidan så då kan det bli problem om man ställer den mot något annat. När du har några alternativ på kylfrysar så titta på installation anvisningarna för dessa.

Då kylfrysar idag bara har en kompressor så regleringen mellan kyl och frys besvärlig, billiga kan du bara ställa kylen, de dyraste individuellt
 
electroluxaren skrev:
15 år ung husqvarna håller minst 15 år till

Många produkter har idag kondensorn bara i sidan så då kan det bli problem om man ställer den mot något annat. När du har några alternativ på kylfrysar så titta på installation anvisningarna för dessa.

Då kylfrysar idag bara har en kompressor så regleringen mellan kyl och frys besvärlig, billiga kan du bara ställa kylen, de dyraste individuellt
Hoppas det håller ett tag till. Men det har tappat temperatur någon gång. Det slog till från med korta intervall utan att orka få ned temperaturen. så det känns inte riktigt tillförlitligt. Nu verkar det gå igen. Kanske köldmediebrist. Har kollat och fläkten går.
Så tänkte vara lite förberedd och veta ungefär vad vi vill ha i händelse av haveri.

Har tittat på tex den här: Samsung
Denna verkar man ju kunna ställa temperaturerna separat. Eller stämmer inte det?
I manualen till den står det att det skall vara minst 50mm på respektive sida. Men när jag kontaktar Samsung så säger de att man kan montera dem ihop utan problem.
Har tittat i ganska många manualer och har inte sett någon där det står att man kan sätta kombiskåpen sida vid sida. Så vet inte vart man skall hitta korrekt information.
 
A
M mj1975 skrev:
Hoppas det håller ett tag till. Men det har tappat temperatur någon gång. Det slog till från med korta intervall utan att orka få ned temperaturen. så det känns inte riktigt tillförlitligt. Nu verkar det gå igen. Kanske köldmediebrist. Har kollat och fläkten går.
Så tänkte vara lite förberedd och veta ungefär vad vi vill ha i händelse av haveri.

Har tittat på tex den här: Samsung
Denna verkar man ju kunna ställa temperaturerna separat. Eller stämmer inte det?
I manualen till den står det att det skall vara minst 50mm på respektive sida. Men när jag kontaktar Samsung så säger de att man kan montera dem ihop utan problem.
Har tittat i ganska många manualer och har inte sett någon där det står att man kan sätta kombiskåpen sida vid sida. Så vet inte vart man skall hitta korrekt information.
Blinkar innerbelysningen när du öppnar dörren?
Står det 50mm i manualen så gäller det, inte vad en säljare säger.
Kombiskåp eller inte, måtten i manualen gäller.
Denna Samsung har en kompressor och ett kylsystem. Temperatur regleringen sker genom att fläktarna i respektive del går vid behov. Du kan inte stänga av bara den ena halvan
 
Redigerat av moderator:
electroluxaren skrev:
Blinkar innerbelysningen när du öppnar dörren?
Står det 50mm i manualen så gäller det, inte vad en säljare säger.
Kombiskåp eller inte, måtten i manualen gäller.
Denna Samsung har en kompressor och ett kylsystem. Temperatur regleringen sker genom att fläktarna i respektive del går vid behov. Du kan inte stänga av bara den ena halvan
Innerbelysningen blinkar inte när jag öppnar dörren.

Det konstiga är att nu verkar skåpet gå som det skall. Verkar hålla temperaturen.
Dock är skåpet nästan tomt då vi tömde det mesta och lade i vår frysbox som vi också har.
Skall prova att lägga in mer saker så får vi se vad som händer.

Har även satt en wifiplugg där jag kan läsa av energiförbrukningen /dygn så jag ser om den börjar gå konstigt.

Hur visar det sig om det är ett läckage på köldmediesidan?

Angående kombiskåp så får jag läsa lite fler manualer och se. Vore synd att behöva avstå två kombiskåp på grund av att man inte hittar någon som kan stå ihop. Känns som en genial lösning egentligt då vi oftast är i behov av större kylskåpsvolym.
 
A
M mj1975 skrev:
Innerbelysningen blinkar inte när jag öppnar dörren.

Det konstiga är att nu verkar skåpet gå som det skall. Verkar hålla temperaturen.
Dock är skåpet nästan tomt då vi tömde det mesta och lade i vår frysbox som vi också har.
Skall prova att lägga in mer saker så får vi se vad som händer.

Har även satt en wifiplugg där jag kan läsa av energiförbrukningen /dygn så jag ser om den börjar gå konstigt.

Hur visar det sig om det är ett läckage på köldmediesidan?

Angående kombiskåp så får jag läsa lite fler manualer och se. Vore synd att behöva avstå två kombiskåp på grund av att man inte hittar någon som kan stå ihop. Känns som en genial lösning egentligt då vi oftast är i behov av större kylskåpsvolym.
Just det faktumet att den har svårt att hålla kylan med mycket mat kan vara symptom på för lite köldmedel eller dålig kompressor.
Precis som du skriver är ju två kyl/frysar optimalt
 
M mj1975 skrev:
Hoppas det håller ett tag till. Men det har tappat temperatur någon gång. Det slog till från med korta intervall utan att orka få ned temperaturen. så det känns inte riktigt tillförlitligt. Nu verkar det gå igen. Kanske köldmediebrist. Har kollat och fläkten går.
Så tänkte vara lite förberedd och veta ungefär vad vi vill ha i händelse av haveri.

Har tittat på tex den här: Samsung
Denna verkar man ju kunna ställa temperaturerna separat. Eller stämmer inte det?
I manualen till den står det att det skall vara minst 50mm på respektive sida. Men när jag kontaktar Samsung så säger de att man kan montera dem ihop utan problem.
Har tittat i ganska många manualer och har inte sett någon där det står att man kan sätta kombiskåpen sida vid sida. Så vet inte vart man skall hitta korrekt information.
SpaceMax-skåpet får inte stå bredvid ett likadant skåp. De enda kombiskåp från Samsung som får stå bredvid varandra är deras Bespoke-skåp (glasfront på dörren) och detta skåp (finns kanske syskonmodeller men de har jag inte koll på).

Från Electrolux och Husqvarna är det de kombiskåp som har MultiFlow (typ detta) som kan stå bredvid ett likadant.

BSHG (Bosch/Siemens) har inga kombiskåp som kan stå direkt bredvid varandra.
Miele - samma som ovan.
Cylinda - samma som ovan om jag inte är felinformerad.
Grundig - enligt uppgift ska alla deras kombiskåp kunna stå bredvid varandra.
 
A
[SH] [SH] skrev:
SpaceMax-skåpet får inte stå bredvid ett likadant skåp. De enda kombiskåp från Samsung som får stå bredvid varandra är deras Bespoke-skåp (glasfront på dörren) och detta skåp (finns kanske syskonmodeller men de har jag inte koll på).

Från Electrolux och Husqvarna är det de kombiskåp som har MultiFlow (typ detta) som kan stå bredvid ett likadant.

BSHG (Bosch/Siemens) har inga kombiskåp som kan stå direkt bredvid varandra.
Miele - samma som ovan.
Cylinda - samma som ovan om jag inte är felinformerad.
Grundig - enligt uppgift ska alla deras kombiskåp kunna stå bredvid varandra.
grundig är ju samma turkiska skit som cylinda
 
electroluxaren skrev:
grundig är ju samma turkiska skit som cylinda
Jo, jag vet men de ger olika info om hur deras kombiskåp ska placeras. Kanske olika plattformar på skåpen? Jag vet inte...
 
Miele och BSH har ju idag bara handtagslösa skåp (nästan bara). Vilket innebär att dom behöver avstånd från varandra av den enkla anledningen att dom inte går att öppna annars eftersom handtagen sitter på sidan av dörren. Sen behöver dom säkert avstånd av andra anledningar oxå.
 
Liten uppdatering. Frysen har fungerat i över en månad nu sedan jag stängde av den och lät den stå innan jag startade den igen. Men för någon dag sedan så lätt fläkten konstigt i den och något senare så steg temperaturen i den. Plockade då ned kylpaketet i den och då var det is i bakkant så fläkten hade frusit fast.
vatten från avfrostningen verkar inte rinna ut utan fryser. Se bild.
När jag stängde av den och lät det tina så rann vattnet ned till skålen ovanpå kompressorn. Så det är inte tätt.

Kan det vara något med värmeelementet för avfrostningen som är trasigt vid utloppet så vattnet fryser där eller en temperaturgivare som styr avfrostningen?
Kan man kolla detta på något sätt?
Eller kan det vara något annat som är lätt/ide att laga
det är ett Husqvarna qt3155fx frysskåp.
 
  • Isbildning runt fläkten och kylpaketet i ett frysskåp, vilket indikerar frostproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
[SH] [SH] skrev:
SpaceMax-skåpet får inte stå bredvid ett likadant skåp. De enda kombiskåp från Samsung som får stå bredvid varandra är deras Bespoke-skåp (glasfront på dörren) och detta skåp (finns kanske syskonmodeller men de har jag inte koll på).

Från Electrolux och Husqvarna är det de kombiskåp som har MultiFlow (typ detta) som kan stå bredvid ett likadant.

BSHG (Bosch/Siemens) har inga kombiskåp som kan stå direkt bredvid varandra.
Miele - samma som ovan.
Cylinda - samma som ovan om jag inte är felinformerad.
Grundig - enligt uppgift ska alla deras kombiskåp kunna stå bredvid varandra.

Hej! Är i samma sits som många andra här och letar nu två kombiskåp som vi kan köpa och ha bredvid varann. Undrar därför vilket skåp du menar med ”detta skåp”? Är det skåpet som det länkas till i personen som du svarar? För isf är det väl ett spaceMax-skåp som inte får stå bredvid annat likadant om jag inte sett fel. Är därför nyfiken på vilket du menar så jag vet vad vi har att välja mellan. Är inte så förtjust i bespoke-skåpen så hade gärna haft något annat alternativ.

En till fråga: om alla Grundig skåp funkar, vet du hur deras kvalité är? Vågar man köpa ett sånt märke eller blir man bara besviken?

Vore tacksam för svar då du verkar ha koll på läget och jag upplever detta väldigt svårt! Läser här och i andra forum att det inte är möjligt att placera alla skåp bredvid varann, medan säljare i butik inte verkar ha koll på problematiken och säger att det inte är några problem
 
H
[SH] [SH] skrev:
Tror jag tappat en länk:
[länk]
Skåpet ovan finns även i vitt och Black Steel.

Grundig (och Cylinda) är ok grejer som du ofta får fem års garanti på.
tusen tack för svar!
 
A
H Höstol skrev:
Hej! Är i samma sits som många andra här och letar nu två kombiskåp som vi kan köpa och ha bredvid varann. Undrar därför vilket skåp du menar med ”detta skåp”? Är det skåpet som det länkas till i personen som du svarar? För isf är det väl ett spaceMax-skåp som inte får stå bredvid annat likadant om jag inte sett fel. Är därför nyfiken på vilket du menar så jag vet vad vi har att välja mellan. Är inte så förtjust i bespoke-skåpen så hade gärna haft något annat alternativ.

En till fråga: om alla Grundig skåp funkar, vet du hur deras kvalité är? Vågar man köpa ett sånt märke eller blir man bara besviken?

Vore tacksam för svar då du verkar ha koll på läget och jag upplever detta väldigt svårt! Läser här och i andra forum att det inte är möjligt att placera alla skåp bredvid varann, medan säljare i butik inte verkar ha koll på problematiken och säger att det inte är några problem
Grundig är turkiska skåp och det finns inlägg här i forumet om fatala fel.
Det blir en chansning om de håller längre än garantin. Grundig är för övrigt brutalt överprisade kanske gör att täcka det ofantliga kostnaderna de har för garantin
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.