Jag vill fixa ytan på en väldigt sliten och sprucken betongplatta/golv på uteplats. Delar av den är sprucken lite här och där och nån typ av armering blottas bitvis. Tänker att jag behöver lägga på nytt lager åtminstone 5 cm. Behövs någon typ av ytterligare armering? Är det så man gör eller har någon bra tips på att fixa detta?
ingen som har nåt tips hur detta kan fixas?all hjälp mottages tacksamt.A Ankier skrev:Jag vill fixa ytan på en väldigt sliten och sprucken betongplatta/golv på uteplats. Delar av den är sprucken lite här och där och nån typ av armering blottas bitvis. Tänker att jag behöver lägga på nytt lager åtminstone 5 cm. Behövs någon typ av ytterligare armering? Är det så man gör eller har någon bra tips på att fixa detta?
Administrator
· Skåne
· 7 781 inlägg
Jag flyttade ditt inlägg till Altan & uteplats så ser vi om du får svar här.
Hittade en liknande fråga där du kanske kan få hjälp: https://www.byggahus.se/forum/threads/laga-sprickor-i-betong-platta.275260/
Hittade en liknande fråga där du kanske kan få hjälp: https://www.byggahus.se/forum/threads/laga-sprickor-i-betong-platta.275260/
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 236 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 236 inlägg
I brist på andra svar så ska jag ge ett försök även fast jag inte är så kunnig på betong.
I bygg är det ganska vanligt att man gjuter ”slitlager” av minst 50mm armerad betong(armeringen krävs absolut). Under denna lägger man två lager ångspärr som glidskikt och om det är utvändigt ett tätskikt för att skydda betongen/konstruktionen under.
Om det sista verkligen behövs i ditt fall vet jag inte men det lär öka livslängden.
I bygg är det ganska vanligt att man gjuter ”slitlager” av minst 50mm armerad betong(armeringen krävs absolut). Under denna lägger man två lager ångspärr som glidskikt och om det är utvändigt ett tätskikt för att skydda betongen/konstruktionen under.
Om det sista verkligen behövs i ditt fall vet jag inte men det lär öka livslängden.
Det går men det är mycket jobb... Först måste det rengöras rejält och det ser ut att vara rätt mycket "lort" på så en slipning med diamantklinga eller stålborste över hela ytan.
Sen får du borra ner "dubb" som du kan fästa nya armeringen i. Svårt att säga hur mycket på rak arm, men säg en per meter. Det är bra att bocka "dubben" så du kan "kila in" armeringsnäten under dem.
Du måste sen lägga "slurry", en blandning ren cement och vatten som du penslar på.
Sen ska hela plattan blötas rejält och hållas blöt minst 2 dygn så du får upp en hög fukthalt i den och så på med armering och betong...
Eftersom det är tunt kan det vara bra att prata med gjutgubbarna och få en betong som inte krymper så undviker du krympsprickor...
Sen får du borra ner "dubb" som du kan fästa nya armeringen i. Svårt att säga hur mycket på rak arm, men säg en per meter. Det är bra att bocka "dubben" så du kan "kila in" armeringsnäten under dem.
Du måste sen lägga "slurry", en blandning ren cement och vatten som du penslar på.
Sen ska hela plattan blötas rejält och hållas blöt minst 2 dygn så du får upp en hög fukthalt i den och så på med armering och betong...
Eftersom det är tunt kan det vara bra att prata med gjutgubbarna och få en betong som inte krymper så undviker du krympsprickor...
Tack för svar!Gissar att sprickorna först slipas upp först innan man fyller ut dem? Är det sen armeringsgaller man sätter fast på plattan?
Rickard. skrev:I brist på andra svar så ska jag ge ett försök även fast jag inte är så kunnig på betong.
I bygg är det ganska vanligt att man gjuter ”slitlager” av minst 50mm armerad betong(armeringen krävs absolut). Under denna lägger man två lager ångspärr som glidskikt och om det är utvändigt ett tätskikt för att skydda betongen/konstruktionen under.
Om det sista verkligen behövs i ditt fall vet jag inte men det lär öka livslängden.
Tack Anders Förstår att det är mkt jobb och ytan är storkommer absolut tvätta den ordentligt, tror även att mycket av det gröna är gammal färg.
anders07 skrev:Det går men det är mycket jobb... Först måste det rengöras rejält och det ser ut att vara rätt mycket "lort" på så en slipning med diamantklinga eller stålborste över hela ytan.
Sen får du borra ner "dubb" som du kan fästa nya armeringen i. Svårt att säga hur mycket på rak arm, men säg en per meter. Det är bra att bocka "dubben" så du kan "kila in" armeringsnäten under dem.
Du måste sen lägga "slurry", en blandning ren cement och vatten som du penslar på.
Sen ska hela plattan blötas rejält och hållas blöt minst 2 dygn så du får upp en hög fukthalt i den och så på med armering och betong...
Eftersom det är tunt kan det vara bra att prata med gjutgubbarna och få en betong som inte krymper så undviker du krympsprickor...
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 236 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 236 inlägg
A Ankier skrev:
Nej med lösningen som jag berättade om är slitlagret helt löst ovanpå befintliga betongen som då får stå för stabiliteten. Har aldrig sett den användas exakt så som ditt utan bara ovanpå konstruktioner som behöver vattentätas (här är min del) men den bör funka här också TROR jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, känns som sagt som stort projekt men då verkar det ju bli allra bäst. Har fått tips från annan att laga sprickorna och sen lägga Microcement ovanpå men detta kanske inte ens är ett hållbart alternativ?
Rickard. skrev:
Det beror ju lite på hur mycket det rör på sig... Att snabbt och "enklast" få det snyggt är ju mikrocement (som dock är ganska dyrt) men om det fortsätter att röra på sig kommer det att uppstå nya sprickor rätt snart.A Ankier skrev:
En "flytande" platta som föreslaget ovan har samma "risk" för sprickor om det rör sig (dock mindre än med mikrocement) men också beroende på hur mycket rörelse det finns.
En "pågjutning" gör ju att hela plattan "styvas upp" och kan bättre hålla rörelser då hela plattan blir styvare men alla lösningarna har sina "risker"...
Tack snälla Nu vet jag lite mer hur jag ska gå vidare
En "flytande" platta som föreslaget ovan har samma "risk" för sprickor om det rör sig (dock mindre än med mikrocement) men också beroende på hur mycket rörelse det finns.
En "pågjutning" gör ju att hela plattan "styvas upp" och kan bättre hålla rörelser då hela plattan blir styvare men alla lösningarna har sina "risker"...[/QUOTE]
QUOTE="anders07, post: 4701077, member: 20635"]Det beror ju lite på hur mycket det rör på sig... Att snabbt och "enklast" få det snyggt är ju mikrocement (som dock är ganska dyrt) men om det fortsätter att röra på sig kommer det att uppstå nya sprickor rätt snart.anders07 skrev:Det beror ju lite på hur mycket det rör på sig... Att snabbt och "enklast" få det snyggt är ju mikrocement (som dock är ganska dyrt) men om det fortsätter att röra på sig kommer det att uppstå nya sprickor rätt snart.
En "flytande" platta som föreslaget ovan har samma "risk" för sprickor om det rör sig (dock mindre än med mikrocement) men också beroende på hur mycket rörelse det finns.
En "pågjutning" gör ju att hela plattan "styvas upp" och kan bättre hålla rörelser då hela plattan blir styvare men alla lösningarna har sina "risker"...
En "flytande" platta som föreslaget ovan har samma "risk" för sprickor om det rör sig (dock mindre än med mikrocement) men också beroende på hur mycket rörelse det finns.
En "pågjutning" gör ju att hela plattan "styvas upp" och kan bättre hålla rörelser då hela plattan blir styvare men alla lösningarna har sina "risker"...[/QUOTE]
Liknande trådar
-
Vattenburen golvvärme på gammal betongplatta
Golv -
Golvvärme på Oisolerad betongplatta
Värme allmänt -
Hur hanterar jag dränering och utvändig isolering vid sänkning av källargolv nära en befintlig betongplatta?
Grund & Markarbeten -
Värmegolv i betongplatta iskallt
Värme allmänt -
Kan man lägga golv på ny slipat betongplatta eller måste man behandla först ?
Kök