Nu har jag haft en handläggare från en större soltaksfirma här för att se förutsättningarna. Han tyckte mitt tak var idealiskt pga den lutning och riktning taket har och dessutom avsaknaden av skuggning nu i Mars med lågt stående sol.
Takplanen han tog fram var på 38 DMEGC Mono All Black 525W paneler, vilket täcker största delen av taket men med gångvägar för åtkomst av ventilationsfläkt och takfönster.
Installerad effekt 20kW, men det betyder ju en lägre peak-effekt eftersom taket ligger som det ligger, kanske 15kW eller så.
I vart fall beräknad årsproduktion c:a 16000 kWh. Vi gör av med 18600 kWh i dagsläget men mest på vintern såklart.

Men det var ett problem med el-anslutningen eftersom vi bor i ett kedjehusområde byggt 1977 där elmätaren sitter i ett plåtskåp ute på andra sidan gatan medan huvudsäkringarna sitter i ett litet elskåp inne i vår hall.
Tydligen måste det finnas en brytare direkt efter huvudsäkringarna, som EON kan komma åt och den skall sitta intill elmätaren dessutom.
Så då måste man flytta elmätaren till ett skåp på fasaden och sedan koppla in en brytare där som kopplas in efter huvudsäkringarna. Och dessa måste då flytta ut i detta skåp också för att det skall gå...

Han hade just fått ett fall där EON hade godkänt att bygga solanläggning men när sedan en slutinspektion gjordes av EON blev det avslag!
Anledningen var mätaren i elskåp vid gatan.

Så nu undrar jag om någon här har anlitat EON för sin solanläggning och kan berätta hur de hanterar det hela?
Då måste ju själva inkopplandet vara helt och hållet på deras ansvar, eller hur?
De gör ju reklam för att anlägga soltak på sin hemsida...
 
B Bo Berglund skrev:
Nu har jag haft en handläggare från en större soltaksfirma här för att se förutsättningarna. Han tyckte mitt tak var idealiskt pga den lutning och riktning taket har och dessutom avsaknaden av skuggning nu i Mars med lågt stående sol.
Takplanen han tog fram var på 38 DMEGC Mono All Black 525W paneler, vilket täcker största delen av taket men med gångvägar för åtkomst av ventilationsfläkt och takfönster.
Installerad effekt 20kW, men det betyder ju en lägre peak-effekt eftersom taket ligger som det ligger, kanske 15kW eller så.
I vart fall beräknad årsproduktion c:a 16000 kWh. Vi gör av med 18600 kWh i dagsläget men mest på vintern såklart.

Men det var ett problem med el-anslutningen eftersom vi bor i ett kedjehusområde byggt 1977 där elmätaren sitter i ett plåtskåp ute på andra sidan gatan medan huvudsäkringarna sitter i ett litet elskåp inne i vår hall.
Tydligen måste det finnas en brytare direkt efter huvudsäkringarna, som EON kan komma åt och den skall sitta intill elmätaren dessutom.
Så då måste man flytta elmätaren till ett skåp på fasaden och sedan koppla in en brytare där som kopplas in efter huvudsäkringarna. Och dessa måste då flytta ut i detta skåp också för att det skall gå...

Han hade just fått ett fall där EON hade godkänt att bygga solanläggning men när sedan en slutinspektion gjordes av EON blev det avslag!
Anledningen var mätaren i elskåp vid gatan.

Så nu undrar jag om någon här har anlitat EON för sin solanläggning och kan berätta hur de hanterar det hela?
Då måste ju själva inkopplandet vara helt och hållet på deras ansvar, eller hur?
De gör ju reklam för att anlägga soltak på sin hemsida...
Tyvärr slutar elnätsägarens ansvar vid mätaren. Allt efter den är ditt ansvar att underhålla och bekosta.
 
R Robert-san01 skrev:
Tyvärr slutar elnätsägarens ansvar vid mätaren. Allt efter den är ditt ansvar att underhålla och bekosta.
Fast han som var här sa att gränsen var efter huvudsäkringarna...

För övrigt kontaktade jag EON om installation av solceller och fick då veta att deras erbjudade inte innefattar hus som har papptak liksom vårt...
Det hade annars varit en ide att låta EON ansvara för hela klabbet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Fast han som var här sa att gränsen var efter huvudsäkringarna...

För övrigt kontaktade jag EON om installation av solceller och fick då veta att deras erbjudade inte innefattar hus som har papptak liksom vårt...
Det hade annars varit en ide att låta EON ansvara för hela klabbet.
Ordningen skall vara: mätarsäkringar, mätaren och kundens brytare efter mätaren. Det för att de skall kunna byta mätare på ett säkert sätt.

Är inte ordningen så idag så kommer det som krav för att de skall byta mätare.
 
R Robert-san01 skrev:
Ordningen skall vara: mätarsäkringar, mätaren och kundens brytare efter mätaren. Det för att de skall kunna byta mätare på ett säkert sätt.

Är inte ordningen så idag så kommer det som krav för att de skall byta mätare.
Hur kan man sätta dit en brytare före huvudsäkringen?
Där kan man ju inte få strömlöst eftersom man inte kan bryta på EON:s sida...
Enda sättet att ha en huvudbrytare är att den sitter efter huvudsäkringarna för då kan den monteras med säkringarna borta.
Jag tittade ute i skåpet vid gatan idag men där syns bara mätarna och 7 kabelanslutningar till vardera av dessa (3 in, 3 ut och nolla troligen).
Allt annat i en hemlig avdelning under mätardelen.
 
B Bo Berglund skrev:
Hur kan man sätta dit en brytare före huvudsäkringen?
Där kan man ju inte få strömlöst eftersom man inte kan bryta på EON:s sida...
Enda sättet att ha en huvudbrytare är att den sitter efter huvudsäkringarna för då kan den monteras med säkringarna borta.
Jag tittade ute i skåpet vid gatan idag men där syns bara mätarna och 7 kabelanslutningar till vardera av dessa (3 in, 3 ut och nolla troligen).
Allt annat i en hemlig avdelning under mätardelen.
Det var den gamla standarden, brytaren först, sedan mätare och sist säkringar. Då fanns inte fjärravläsning så då brydde sig inte elnätsägaren om du slog av brytaren. Nu mer kan de inte få data från din mätare om du slår av brytaren innan mätaren.

Låter som en väldigt udda lösning att ni har varken brytare eller säkringar före mätaren.
 
R Robert-san01 skrev:
Låter som en väldigt udda lösning att ni har varken brytare eller säkringar före mätaren.
Det kanske finns en brytare i den skåpdel som inte är åtkomlig.
Den översta luckan kan öppnas med en "triangelnyckel" eller t.o.m en liten polygrip.
Där inne sitter de 4 mätarna för oss och grannarna.
Men de nedre 2 luckorna har nån sorts av nyckel som varken jag eller solcells-killen hade. Kanske att det finns en brytare där inne...
Antingen före eller efter mätaren.
 
Den gamla standarden var säkringar till brytare till mätare. Idag ska det vara säkringar till mätare till brytare. Detta kopplades om när jag installerade solceller. Det som EON antagligen vill ha är brytare efter mätare vid mätaren för att kunna bryta på båda sidor vid arbete med mätaren. EONs ansvar är inkommande kabel och själva mätaren, resten ligger på anläggningsinnehavaren.
 
I så fall borde väl EON kunna sätta dit sin brytare i mätarskåpet vid gatan kan man tycka.
Innan jag har en producerande solanläggning som trycker ström åt andra hållet så kan det ju inte vara någon matning från huset mot mätaren i alla fall. Och man kan ta bort huvudsäkringarna i huset medan de sätter dit sin brytare om man vill vara extra säker...
 
B Bo Berglund skrev:
I så fall borde väl EON kunna sätta dit sin brytare i mätarskåpet vid gatan kan man tycka.
Innan jag har en producerande solanläggning som trycker ström åt andra hållet så kan det ju inte vara någon matning från huset mot mätaren i alla fall. Och man kan ta bort huvudsäkringarna i huset medan de sätter dit sin brytare om man vill vara extra säker...
EON kommer nog att tycka att du kontaktar en elinstallatör för att göra det jobbet. Visst räcker det att skruva ur säkringarna i ditt hus men jag misstänker att de vill ha en brytare intill mätaren av säkerhetsskäl (och byråkrati).

Hos mig kunde brytaren i mätartavlan lika gärna plockas bort då både centralens huvudbrytare och växelriktarens säkerhetsbrytare sitter på underarmsavstånd från mätaren. Men den ska finnas där.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Jag håller med...
Han som var här och kollade upp mitt hus sa att EON kräver att brytaren skall sitta nära mätaren samt vara kopplad efter huvudsäkringarna...
Det är ju detta som blir så konstigt om de vill ha brytaren till att isolera mätaren från inkommande solel. Då kan de ju lika bra ha brytaren alldeles intill sin mätare ju.
En brytare som används för att bryta bort solkraften kan ju lämpligen sitta inne i min anläggning efter huvudsäkringarna så att man på det sättet kan ha kvar huset på EON-el men stänga solkraften.
 
Ja, nytt tak betyder ny takpapp ovanpå den gamla som täcker hela taket och de metallplattor som är skruvade i taket och är fästanordning till ramen för solcellerna.
 
Nu har jag tittat igenom några trådar om papptaks-montage och det verkar rätt så riskfyllt!
EON vägrar kanske av en anledning?
Tex så måste man sätta fästen i råsponten och sedan täta varje fäste.
Många måste de vara också för att kunna ta upp vindlaster vid nästa svåra storm. 22 mm råspont under pappen är inte mycket att skruva i för att det skall hålla...
Vi har 1200 mm mellan takstolarna och det går inte att komma in under taket pga den låga takhöjden (bara 6 graders lutning och 3,5 m från nock till takfot).
Får nog ge upp detta projekt...
 
B Bo Berglund skrev:
Nu har jag tittat igenom några trådar om papptaks-montage och det verkar rätt så riskfyllt!
EON vägrar kanske av en anledning?
Tex så måste man sätta fästen i råsponten och sedan täta varje fäste.
Många måste de vara också för att kunna ta upp vindlaster vid nästa svåra storm. 22 mm råspont under pappen är inte mycket att skruva i för att det skall hålla...
Vi har 1200 mm mellan takstolarna och det går inte att komma in under taket pga den låga takhöjden (bara 6 graders lutning och 3,5 m från nock till takfot).
Får nog ge upp detta projekt...
En variant kan ju vara att lägga TP20 plåttak på pappen med läkt mellan och montera fästena i den.
 
Det är både detta med papptaket och EON:s anslutningskrav, som gör att jag nog ger upp i denna omgång... :(
Taket är relativt nylagt (April 2018) och jag vill ju inte att garantin skall blåsas av solcellsmontörer, som klantar till det.
Och inte heller vill jag gräva upp trädgården med häck etc för att få till en sån här anslutning som EON kräver. Kanske grävning över gatan också, vem vet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.