Hej,
Vi flyttade in till ett nytt hus för några år sedan, där jag nu sett att bygglovet för en av tillbyggnaderna som gjordes 2003. På bygglovet så är det godkänt som ett förråd men i realiteten verkar det som att de har flyttat dit en gammal sommarstuga, med isolering med mera. Det är ju svårt att veta hur det har använts tidigare men det känns inte som att det har använts som förråd utan snarare som boendeyta då det trots allt är i rätt gott skick och fanns el draget dit.

Vi funderar nu på att ansöka om ett bygglov för en tillbyggnad på andra sidan av huset, varpå jag märkte detta.

Jag undrar då hur man bäst går tillväga här. Det är ju 20 år sedan byggnaden uppfördes men är svårt att bevisa hur den har använts. Bör man ansöka om bygglov nu i samband med att vi ansöker om bygglov för en tillbyggnad? Finns då risken att man får sanktioner eller behöver riva byggnaden och hur avgör de om det är förråd eller ej?

Jag bor utanför planlagt område ifall det spelar roll.
 
Kolla först med din kommun om du verkligen behöver bygglov, iom att du bor utanför "planlagt område" (vilket jag tolkar som utanför detaljplan).
 
Stugan kan väl klassas som förråd ändå? Eller finns det även vatten och avlopp indraget?
 
Vad menar du med tillbyggnad? Jag tolkar det som att förrådet/stugan är en fristående byggnad, eller är den ihopbyggd med boningshuset?

Det är rätt generöst vad som får byggas utanför detaljplanerat område och/eller samlad bebyggelse. Du kommer långt med enbart en bygganmälan. Innan du gör något annat, gå in på din kommuns hemsida och sök reda på vilka regler som gäller! Är kommunen lite framåt på IT-fronten kan det t o m finnas kartor över vilka områden som är detaljplanerade eller räknas som samlad bebyggelse.
 
Som jag förstår det är stugan uppförd med godkänt bygglov, så varför ens nämna den om man eventuellt söker lov för utbyggnaden av bostadshuset?

Men oavsett vilket så behöver det inte vara ett bostadshus bara för att man flyttade dit en gammal sommarstuga och har el indraget.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tack för alla svar. Den sitter ihoplänkad med huvudhuset via lite andra bi-ytor så som tvättstuga.

Min fundering är väl lite brett också hur man bedömer vad som är ett förråd och vad som är en boyta? Finns det tydliga riktlinjer så som att det inte får finnas ett parkett golv eller hur tänker kommunen där.

När man gör en utbyggnad och ansöker om nytt bygglov antar jag att de inte direkt granskar resten av huset utan fokuserar på den utbygganden som finns med i bygglovsansökan. Så är väl mer en generell fundering på om man ska passa på att be om ändrat anvädningsområde när man ändå är i farten med ansökan för tillbyggnaden.
 
Om stugan sitter ihop med huset så är det väl en utbyggnad av huset, inte en fristående byggnad?
 
Precis, har inte skrivit att den är fristående :) en tillbyggnad/utbyggnad. Rent praktiskt har de satt dit en sommarstuga och lagt på ett gemensamt tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.