hahalj
Håller på att planera för installation av robotgräsklippare. Gräsmattan är delad i två delar av staket som håller hunden inne på rätt sida, ett enkelt staket med liggande plank. Jag vill att roboten ska kunna klippa hela gräsmattan och alltså kunna ta sig igenom staketet genom nån sorts passage, men att hunden stannar på sin sida. Hunden är en sheltie med mankhöjd ca 40 cm, han är aldrig ute ensam i trädgården.

Någon som har haft liknande utmaning och hur löste ni det? Eller är detta ett mission impossible? Alternativa idéer? Vill helst inte hålla på och flytta på klipparen mellan de två delarna, men det kanske är det enda att göra? Eller skaffa två mindre klippare...
 
Min klippare är typ 30 cm hög så hunden kan utan större problem komma igenom en öppning. Så det beror på hur hunden beter sig gällande "reviret" om du kan använda en väldigt lätt lucka som inte triggar krocksensorn på klipparen?
 
hahalj
Ja, en hängande lucka i akrylatplast eller nåt liknande kanske kan fungera. Helst nåt som inte blir ett vindfång så det står och svänger i vinden. Men kanske en tunn ram med ett plastnät...?
Vet inte hur mycket eller lite motkraft som behövs för att trigga krocksensorn.
Tror inte att hunden skulle försöka ta sig igenom en sån lucka, men svårt att veta.

Eller så får jag helt enkelt utöka staketet att gå runt hela tomten, kanske är det enda vettiga. Så får både hund och robotklippare dela på hela reviret. Ca 120 meter nytt staket...
 
hahalj hahalj skrev:
Ja, en hängande lucka i akrylatplast eller nåt liknande kanske kan fungera. Helst nåt som inte blir ett vindfång så det står och svänger i vinden. Men kanske en tunn ram med ett plastnät...?
Vet inte hur mycket eller lite motkraft som behövs för att trigga krocksensorn.
Tror inte att hunden skulle försöka ta sig igenom en sån lucka, men svårt att veta.

Eller så får jag helt enkelt utöka staketet att gå runt hela tomten, kanske är det enda vettiga. Så får både hund och robotklippare dela på hela reviret. Ca 120 meter nytt staket...
Skulle ett kompostgaller fungera?
 
Vill man ha något tyngre så får man sätta dit en regel/rör ovanpå som sitter i en "fast del" som inte krocksensorn är kopplad till, som i sin tur lyfter upp luckan innan den tar i sensorn. Kan dock vara problematiskt om det finns lågt hängande grenar som klipparen går under...
 
Hej. Jag har samma problem hos mej. Har du kommit på någon bra lösning?
 
hahalj
Z Zingom skrev:
Hej. Jag har samma problem hos mej. Har du kommit på någon bra lösning?
Jag byggde om staketet så det går runt hela tomten istället. Både hund och klipparen är glada.
 
  • Gilla
Zingom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.