Hej!
Vi håller på att kolla på hus, många är ju redan besiktade, behöver man som köpare ändå göra en egen besiktning? Efter kontraktsskrivning dvs, med besiktningsklausul..
 
Davidbagare
Ja. Det allra bästa är såklart att ni som köpare anlitar en egen besiktningsman som är oberoende säljaren. Kan ni få med en klausul i köpekontraktet om detta så är det väldigt bra, men ibland, speciellt vid hetsiga budgivningar med en snabb säljprocess, så kan såklart säljaren neka detta och välja en köpare med lägre bud som inte har detta krav.
Mvh
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja, man behöver göra en egen besiktning anser jag. Säljarens besiktning är gjord på säljarens uppdrag och är förmodligen färgad av det även om besiktningsmannen ska vara oberoende.
Men framför allt så får man en massa bra information om man är med själv under besiktningen.

Dock beror det lite på vad det är för sorts hus. Är det ett renoveringsobjekt som ni ändå ska blåsa ut till stommen så har ni ingen större nytta av någon besiktning...
 
useless useless skrev:
Ja, man behöver göra en egen besiktning anser jag. Säljarens besiktning är gjord på säljarens uppdrag och är förmodligen färgad av det även om besiktningsmannen ska vara oberoende.
Men framför allt så får man en massa bra information om man är med själv under besiktningen.

Dock beror det lite på vad det är för sorts hus. Är det ett renoveringsobjekt som ni ändå ska blåsa ut till stommen så har ni ingen större nytta av någon besiktning...

Jag ringde besiktningsmannen idag som tyckte att vi inte behöver göra en till då en redan är gjord, hon hävdade att hon är oberoende och att det blir kaka på kaka.

man hade inte kunnat komma in på vinden vid besiktningstillfället då hon inte fått upp luckan, vi gick inte heller upp på visningen. Det hon sa då var att man ska be om et tillägg av detta i den befintliga besiktningen.

men det bästa är då alltså att få till en besiktningsklausul med typ ”öppet köp” och då anlita en annan besiktningsman?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det beror på.

Säljarens besiktning finns enbart till för att hjälpa säljarens försäkringsbolag att undanta så många delar av huset som möjligt från att täckas av försäkringen.

Den finns inte till för att ge dig någon information om huset. Vill du veta allt om huset köper du en egen besiktning. Är du nöjd med information i säljarens besiktning och är inställd på att hantera alla uppkomma situationer utan att blanda in säljaren/försäkringsbolaget så är det bara att strunta i det...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det beror på.

Säljarens besiktning finns enbart till för att hjälpa säljarens försäkringsbolag att undanta så många delar av huset som möjligt från att täckas av försäkringen.



Den finns inte till för att ge dig någon information om huset. Vill du veta allt om huset köper du en egen besiktning. Är du nöjd med information i säljarens besiktning och är inställd på att hantera alla uppkomma situationer utan att blanda in säljaren/försäkringsbolaget så är det bara att strunta i det...
lutar ju helt klart åt att göra en egen :)
 
Davidbagare
FannyAML FannyAML skrev:
lutar ju helt klart åt att göra en egen :)
JA! Med tanke på hur snett det verkade gå med senaste lägenhetsköpet och det trasiga kaklet, så är min rekomendation att absolut ta in en egen besiktningsman. Sen är det klart att den som redan besiktat huset på säljarens uppdrag kommer säga att det inte behövs.
Lycka till!
 
  • Gilla
FannyAML
  • Laddar…
När jag köpte mitt hus gjorde jag en egen koll och diskuterade med säljaren. Vänner och bekanta tjatade om att jag borde anlita en besiktningsmam, men det struntade jag alltså i.
De vänner som fått sina hus besiktade och sedan fått problem har ändå bara haft problem med försäkringsbolag och besiktningsfirmorna och fått stå för kostnaderna själv efteråt. Så som jag ser det är det rena lotteriet om man får hjälp eller inte när de dolda felen dyker upp.

Själv kalkylerade jag att det var bättre att lägga pengar på annat och skippa besiktning, vilket visade sig vara rätt.
Men jag har i och för sig lite koll på vad som blr undersökas.
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
JA! Med tanke på hur snett det verkade gå med senaste lägenhetsköpet och det trasiga kaklet, så är min rekomendation att absolut ta in en egen besiktningsman. Sen är det klart att den som redan besiktat huset på säljarens uppdrag kommer säga att det inte behövs.
Lycka till!
haha, tack för påminnelsen!! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.