Hej!
Jag är på jakt på TUNNA spjälor - i samma kvalitet/dimensioner som de färdiga spaljer som man kan köpa (se bild nedan)... Men jag hittar ingenting hos de vanliga bygghandlarnas webbsidor - bara mer rejäla grejer men det är tunna, smala jag vill ha. Vad heter det jag letar efter och vad kan jag hitta? (tryckimpregnerat eller ej).

images
tack
 
Hur tunna och smala?
Tittar du på bygghandlarna bland läkt hittar du väl inte mindre än 22x45 och runt där.
Kika på listsortimentet. Foglist 8x21 kanske.
Annars är det väl att antingen hyvla ner själv eller gå till ett hyvleri som kan ta fram det åt dig.
 
tensiden tensiden skrev:
Hur tunna och smala?
Tittar du på bygghandlarna bland läkt hittar du väl inte mindre än 22x45 och runt där.
Kika på listsortimentet. Foglist 8x21 kanske.
Annars är det väl att antingen hyvla ner själv eller gå till ett hyvleri som kan ta fram det åt dig.
Tack! Foglist börjar närma sig i dimension, men det är kanske så att det inte existerar så tunna i färdigt sortiment...
 
Cheesen
ursäkta trådlyft men jag är själv på jakt efter liknande.. typ 8X22. I fjol somras så fyndade jag strön i containern hos bygghandeln och dom var lämpliga i grovlek men ej i längd.
Tänkte tillverka två vackra grindar och då ej i så grovt virke.

Hittade TS något lämpligt?
 
Cheesen Cheesen skrev:
ursäkta trådlyft men jag är själv på jakt efter liknande.. typ 8X22. I fjol somras så fyndade jag strön i containern hos bygghandeln och dom var lämpliga i grovlek men ej i längd.
Tänkte tillverka två vackra grindar och då ej i så grovt virke.

Hittade TS något lämpligt?
Nja, jag har hittat planhyvlade lister i bygghandeln med rätt dimensioner ( 8mm brukar de tunnaste vara på, upp till 2,4m på ex hornbach) - men det blev lite dyrt för mitt projekt, dessutom vilje jag helst måla med slamfärg.
 
Funderat på att skaffa bordssåg? Det bör gå att klyva ner panelvirke till lämpliga dimensioner.
 
Cheesen
F fribygg skrev:
Funderat på att skaffa bordssåg? Det bör gå att klyva ner panelvirke till lämpliga dimensioner.
Jag är i den funderingen just nu... Jag har bordssåg... Men det är ju en del jobb då jag behöver rätt många meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.