Sitter och funderar på elpriserna i Sverige. Har tidigare läst långa artiklar på vad som påverkar priserna. Min fråga är därför, vad kommer krävas för att Sveriges elpriser verkligen blir billiga? Dagens priser är ju ohållbara i det långa loppet.Är det mer inhemsk produktion av el från förnybara källor eller mer kärnkraft? Nu menar jag alltså bästa scenariot i svensk energipolitik.
 
Det beror lite på vad man menar med billigt. Vill vi ha stabila priser som inte skenar till 5-10 kronor mitt i vintern så är det mer stabil baskraft som behövs. Dvs kärnkraft.
Mycket sol- och vindkraft gör att vi får extremt låga elpriser när produktionen överstiger konsumtionen. Problemet är att det konkurrerar ut stabilare produktion så att fluktuationerna blir ännu större. Så det bästa vore att politikerna tog ett större grepp om energiförsörjningen istället för att låta marknaden styra.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
BirgitS
Dessutom är ju inte elpriser något som sätts bara för Sverige utan det är ju en gemensam marknad med flera länder.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Unikt namn
För att få ordning på prissättningen, så behöver det skapas starkare ekonomiska incitament för ytterligare baskraft.

Man skulle ju tex kunna tänka sig att priset som producenterna får kunde viktas jäntemot den förväntade tillgängligheten. Så en "ibland producent" får mindre än en "nästan jämnt" producent.

För så länge det är mer lönsamt bygga vindsnurror som kortsiktigt producerar ibland, så kommer situationen bara försämras.
 
Tror väl över lag att en distribuerad lösning med små generatorer är säkrare ur både distribution och säkerhetssynpunkt, jämfört med stora kärnkraftverk. Det är ju ofta inte både molnigt och vindstilla i hela landet samtidigt. Men vore kul o se vad som hände med idén om små torium reaktorer, va ju en het dröm för typ 10år sedan.
 
useless useless skrev:
Det beror lite på vad man menar med billigt. Vill vi ha stabila priser som inte skenar till 5-10 kronor mitt i vintern så är det mer stabil baskraft som behövs. Dvs kärnkraft.
Mycket sol- och vindkraft gör att vi får extremt låga elpriser när produktionen överstiger konsumtionen. Problemet är att det konkurrerar ut stabilare produktion så att fluktuationerna blir ännu större. Så det bästa vore att politikerna tog ett större grepp om energiförsörjningen istället för att låta marknaden styra.
Jag tänker mig stabila elpriser som gör att gemene man har råd oavsett uppvärmningssätt och årstid.
 
Då behövs politiskt styrning och ekonomisk stimulans så vi får mer kärnkraft. All satsning på förnybar elproduktion kommer att förvärra läget med kraftiga prissvängningar och elbrist de kallaste vinterdagarna.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vad som krävs?
Mindre efterfrågan än tillgång.
Ny teknik för effektivare framställning.
Lägre skatter.
Politisk enighet om "rätt" väg framåt. Vilken väg det än är.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Som sagt tidigare, det är vad man på kontinenten är villig att betala som styr priserna. Och det i första hand i södra delen av landet lite mindre i norr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.