Hej, planerar lite belysning till köket som ska påbörjas snart. Köket blir öppet med en köksö mot vardagsrummet. När jag följer rekomendationerna på xcen(60cm från vägg, 150cm mellan) så blir resultatet enligt följande bild. Eventuellt räcker det enligt "reglerna" med bara den översta raden, men det känns som för lite med 3 spots? Har ni några synpunkter eller andra rekomendationer på hur de ska placeras?

Bonusfråga1: Tror ni det räcker med spotlights i tak för belysning till hällen?
Bonusfråga2: Finns det något bra verktyg(gratis) för att skissa på belysning? Paint var inte optimalt..
 
  • Översiktsritning av kök med sju markerade platser för spotlights ovanför en köksö och arbetsområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade satt dom så att dom linjerar med köksön, och de andra hade jag satt över köksbänken. Så som det är nu så skuggar du ju ljuset vid köksbänken.
 
S Sajmon skrev:
Jag hade satt dom så att dom linjerar med köksön, och de andra hade jag satt över köksbänken. Så som det är nu så skuggar du ju ljuset vid köksbänken.
Tack! I linje med framkanten av köksön och flytta hela översta raden in mot bänken, eller bara den över bänken som ska in. Menar du så?
Ska försöka fixa en bild på hur jag förstått det
 
BirgitS
Om du har belysning under överskåpen så tycker jag att några spottar som du har ritat det mellan köksön och skåpen längs väggen är utmärkt, ger bra städbelysning av golvet samt lyser in i högskåpen. När det gäller den andra raden kan det kanske vara bra att ha den mer mitt över köksön så att hällen och arbetsytorna kring den blir mer belysta i stället för att en spott rakt ovanför huvudet på någon som sitter vid köksön.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.