Vad är tåligast efter ek ?
Vi funderar på bok ?
Vi ska ha ekparkett i mattlack och vill få trappan i likartad nyans . Tips ?
 
Bok är ganska långt från ek. Vi har Sidenmatt lack på ekparketten och oljad ektrappa.
Otroligt nöjda och ingen som varit här har klagat...
 
Varför inte ha ek i trappan oxå? Undvik helst att blanda olika träslag, kan se rörigt ut. Om det är pris eller trappdesign som talar mot ektrappa, kanske ni kan köpa en trappa i ljust trä och måla den i ekmönster. Har för mig att det kan bli förvillande likt?!
 
Ta en vitmålad furutrapp med eksteg och ekhandledare så blir det ursnyggt och hållbart till en rimlig kostnad
 
Vi har nu äntligen bestämt oss för vårt trappval!

Vi valde en trappa i ask etfersom detta träslag är ljust och gulnar inte så mycket som furu. Nästan lika hårt som ek men prismässigt mellan furu och ek.

Kanske kan vara något att kolla upp?
 
NiclasR skrev:
Vi har nu äntligen bestämt oss för vårt trappval!

Vi valde en trappa i ask etfersom detta träslag är ljust och gulnar inte så mycket som furu. Nästan lika hårt som ek men prismässigt mellan furu och ek.

Kanske kan vara något att kolla upp?
Ska kolla det tackar..
 
Vi valde att satsa på ett hårt träslag (ek) eftersom jag räknar med att en sådan trappa kommer att vara vacker även om trettio år, vilket sällan är fallet med furutrappor.

Ektrappa till ekparkett. Boktrappa till bokparkett. Blanda inte!

Det låter rimligt att eken är 12´ dyrare....än furu. Ta in flera offerter särskilt från mindre tillverkare.

Tänk på att en lackad trappa kan bli rätt så hal, en oljad är strävare men kräver lite underhåll.
 
Det låter rimligt att eken är 12´ dyrare....än furu. Ta in flera offerter särskilt från mindre tillverkare.
Jo jag håller med, på vår trappa skilde ~20 000 mellan dyraste och billigaste tillverkaren.
 
Tackar för all hjälp det blir nog en oljad ek trappa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.