Hej :)

Jag skulle vilja veta exakt hur man uppmäter en lägenhets exakta kvm i denna ritning.
Jag gör det åt en spekulant eller en kompis som fått mycket höjd hyra vilket som

Är ingen sak att uträkna kvm A : a * b

Men min fråga är hur man ska mäta för just lägenheters specifikationer

Som ni kan se på ritningen så är inte rummet symetriskt som en kvadrat eller rektangel

1. Ska jag mäta de ej vinkelräta väggen till vänster och till höger i RUMMET som separata kvadrater eller ?
2. Ska jag mäta in mot fönstret fast det är bara 1 x 1 meter separat utrymme ?
2. Ska jag mäta stor garderobens utrymme med dubbeldörr som bostadsyta?
3. Ska man mäta 15 cm extra in i väggen in emot sidan sätt av toalettväggen och duschrumsväggen ifrån rummet och ifrån köket sida ? (Fast mellanväggen är tjockare än 15 cm)?
4. Ska jag mäta den smala men ganska långa korridoren som är ca 1 meter bred?
5. I KÖKET finns liksom en rumindelare med en sk "kokvrå" kan man kalla det för, ska jag mäta över ugnen in emot väggen eller emot ugnsluckan och emot skafferidörren?

Tacksam för konkret hjälp och råd :) hur man mäter ang detta

Här är ritningen :20220329121451-2.67.93.211.png (2856×3264) (bilddump.se)
 
Redigerat:
Vad är det för takhöjd? Är det minst 190 cm överallt?

Grundregeln är att man mäter hela ytan innanför ytterväggarna. Att en korridor bara är en meter bred spelar ingen roll. Däremot kan man räkna bort delar av t ex en skorsten som går genom rummet.

"Om huset har innerväggar, skorstenskanaler, pelare etc. som är tjockare än 30 cm räknar man vid mätningen 15 cm in från varje sida."
https://www.skatteverket.se/privat/...rforsmahus.4.5cbdbba811c9a768f0c80002011.html
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Typ nåt sånt här. Boytan är den stora röda ytan minus det röda i mitten...

Ritning av byggplan med markerade ytor. Boytan visas i rött, med ett undantag mitt på ritningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Sedan beroende på syftet med mätningen, så är inte mätning på ritning så intressant. Det kan skilja rätt mycket mot verkligheten.
 
Ja, 'ritningen' är inte mycket till underlag.
 
useless useless skrev:
Vad är det för takhöjd? Är det minst 190 cm överallt?

Grundregeln är att man mäter hela ytan innanför ytterväggarna. Att en korridor bara är en meter bred spelar ingen roll. Däremot kan man räkna bort delar av t ex en skorsten som går genom rummet.

"Om huset har innerväggar, skorstenskanaler, pelare etc. som är tjockare än 30 cm räknar man vid mätningen 15 cm in från varje sida."
[länk]
Hej, ja det är över 2 meter allt
Trots att det är en takvåning där insidan av innertaket sluttar i en vinkel på kanske 30 - 40 grader i ca 2 meter in i rummet ifrån fönstrets, fönstrens riktning
 
useless useless skrev:
Typ nåt sånt här. Boytan är den stora röda ytan minus det röda i mitten...

[bild]
Tackar. Dvs jag skippar att mäta toaletten och duschrum som boyta (det existerar inte som yta helt enkelt) samt att jag mäter ända in emot väggen för storgarderoben samt in i skafferiet som är stationärt
 
useless useless skrev:
Ja, 'ritningen' är inte mycket till underlag.[/QUOTE
useless useless skrev:
Ja, 'ritningen' är inte mycket till underlag.
Vilket underlag behöver du ?
 
H hempularen skrev:
Sedan beroende på syftet med mätningen, så är inte mätning på ritning så intressant. Det kan skilja rätt mycket mot verkligheten.
Vilket syfte tänker du på? Förutom det lagliga hederliga och det rätta sättet att mäta
 
K Kentaclinta78 skrev:
Tackar. Dvs jag skippar att mäta toaletten och duschrum som boyta (det existerar inte som yta helt enkelt) samt att jag mäter ända in emot väggen för storgarderoben samt in i skafferiet som är stationärt
Hur lyckades du tolka det så?
 
K Kentaclinta78 skrev:
Tackar. Dvs jag skippar att mäta toaletten och duschrum som boyta (det existerar inte som yta helt enkelt) samt att jag mäter ända in emot väggen för storgarderoben samt in i skafferiet som är stationärt
Se inlägg #3.
 

Bästa svaret

K Kentaclinta78 skrev:
Tackar. Dvs jag skippar att mäta toaletten och duschrum som boyta (det existerar inte som yta helt enkelt) samt att jag mäter ända in emot väggen för storgarderoben samt in i skafferiet som är stationärt
Nej, toalett och duschrum ingår i ytan. Det enda du får skippa är en del av det gula däremellan (skorstenen?) .
 
  • Gilla
Kentaclinta78
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur lyckades du tolka det så?
Jag var korrekt men ironisk skämtsam. Eftersom han har INTE markerat varken toa eller dusch med rött runtom eller rummen med rött på innerväggarna
Det skulle innebära egentligen att de inte existerade som yta fast de ingår runt den röda ramen av yta. Man kan tolka det så ochså. Dvs att man ponerat plöjer ner toa och dusch så får du hela bostadsytan men eftersom han inte markerat rött runt toa, dusch garderob så är de inte nödvändigtvis mätbara punkter eller nåt man tar hänsyn till i sin kvm uträkning.

Det var därför
 
useless useless skrev:
Nej, toalett och duschrum ingår i ytan. Det enda du får skippa är en del av det gula däremellan (skorstenen?) .
Precis och så visste jag innan ochså enligt reglerna men men ville få det bekräftat
 
Ironi funkar väldigt dåligt i text. Speciellt när det finns så många idioter att man omöjligtvis kan veta om det är ironi eller idioti.

Dusch och garderob ligger inom den röda linje som utgör lägenhetens begränsning. Så det framgår tydligt att de ska vara med i mätningen.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.