Är på jag efter elektrisk rullgardin för sovrummet, gärna sådan som är uppkopplad så man kan koppla den till google Home.

Ikea har ett alternativ se länken nedan, dock finns det bara i längden upp till 195 cm, jag behöver 220 cm då jag har höga fönster

https://www.ikea.com/se/sv/p/kadrilj-rullgardin-tradloes-batteridriven-gra-90408132/

Någon med förstag på andra märken?

har idag en kirsch rullgardin där, kan man bygga om den så den bli elektrisk på något sätt? vilka leverantörer har delar för detta?
 
kalle joh kalle joh skrev:
Är på jag efter elektrisk rullgardin för sovrummet, gärna sådan som är uppkopplad så man kan koppla den till google Home.

Ikea har ett alternativ se länken nedan, dock finns det bara i längden upp till 195 cm, jag behöver 220 cm då jag har höga fönster

[länk]

Någon med förstag på andra märken?

har idag en kirsch rullgardin där, kan man bygga om den så den bli elektrisk på något sätt? vilka leverantörer har delar för detta?
Jag har använt kittet från m.nu för att styra redan existerande gardiner mha. först Home Assistant och nu Homey. Funkar fint men jag har inga rullgardiner som är så höga/tunga som dina kommer vara.

https://www.m.nu/rullgardin-markis/motorisera-rullgardin-1-motor-z-wave-24v

(Står att den ska funka med Kirsch-gardiner.)
 
det står att den även passar till Ikeas och kirsch, isf. kanske är ikeas motorlösning som är batteridriven och kopplas med google Home direkt kan fungera för kirsch? Någon som testat detta?
 
kalle joh kalle joh skrev:
det står att den även passar till Ikeas och kirsch, isf. kanske är ikeas motorlösning som är batteridriven och kopplas med google Home direkt kan fungera för kirsch? Någon som testat detta?
Jag tror att Ikeas lösning är integrerad i själva gardinen, gissar därför att den är svår flytta över eller köpa löst. I produkten i länken ovan ersätter man fästen till rullgardinen med nya fästen och stoppar in motorn i själva rullgardinsröret. Det är 12/24 volt till styrningen så man skulle kanske kunna driva även den med batteri på något sätt.
 

Bästa svaret

  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Jag hade plan på Ikeas rullgardin med motor. Tyvärr godtogs inte den av designchefen, då den ska va helt vit...

Så har också sett på m.nu system. Det är ett nybygge, förberett med dosa och rör till smygarna. Men får problem med att få plats med trafo och smart modul. Någon som vet om det finns 230V motor som passar i Ø25mm rullgardin? Jag kan inte hitta någon.

Men går man upp till rullgardiner med Ø38mm så ser det ut som man kan få tag i 230V motor. Men då var det problem att hitta rullgardiner istället :D Någon som har tips på vita rullgardiner med rör diameter ca Ø38mm?
 
H Hedin81 skrev:
Jag hade plan på Ikeas rullgardin med motor. Tyvärr godtogs inte den av designchefen, då den ska va helt vit...

Så har också sett på m.nu system. Det är ett nybygge, förberett med dosa och rör till smygarna. Men får problem med att få plats med trafo och smart modul. Någon som vet om det finns 230V motor som passar i Ø25mm rullgardin? Jag kan inte hitta någon.

Men går man upp till rullgardiner med Ø38mm så ser det ut som man kan få tag i 230V motor. Men då var det problem att hitta rullgardiner istället :D Någon som har tips på vita rullgardiner med rör diameter ca Ø38mm?
Sladden tlll 12/24V kan ju vara väldigt smal, du kan inte dra sådan istället och ha trafo+modul någon annanstans? Jag drog så till alla rullgardiner på övervåningen och samlade all elektronik i en och samma garderob. Då slipper man kalla på elektrikern också. :cool:
 
H Hedin81 skrev:
Jag hade plan på Ikeas rullgardin med motor. Tyvärr godtogs inte den av designchefen, då den ska va helt vit...

Så har också sett på m.nu system. Det är ett nybygge, förberett med dosa och rör till smygarna. Men får problem med att få plats med trafo och smart modul. Någon som vet om det finns 230V motor som passar i Ø25mm rullgardin? Jag kan inte hitta någon.

Men går man upp till rullgardiner med Ø38mm så ser det ut som man kan få tag i 230V motor. Men då var det problem att hitta rullgardiner istället :D Någon som har tips på vita rullgardiner med rör diameter ca Ø38mm?
kolla in den hemsidan jag tipsa om ovan, de hade kit så du kan anpassa efter olika rördiametrer och typer av rör, deras support var också snabb så du kan alltid maila ringa dem och fråga lite så får man hjälp www.m.nu heter företaget
 
Hade varit en lösning att dölja det någon annan stans, men tyvärr finns det inget vettig.
Har en blandning av 1, 2 & 3st fönster som jag tänkte styra samtidigt. Sitter en bigbox över varje fönster, men där finns även trafo för spotar och kompenseringsmodul. Ser inte hur jag ska få ihop det enkelt med ett 12/24V system.Trafo för dosmontering klarar max en motor.

Med 230V motor är det bara att dra i två extra trådar så håller det med en styrning. Men då kommer problemet med att man måste hitta en gardin med något större rör..
Teknisk ritning av ett hem med markerade installationer för fönstermotorer och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Hedin81 skrev:
Hade varit en lösning att dölja det någon annan stans, men tyvärr finns det inget vettig.
Har en blandning av 1, 2 & 3st fönster som jag tänkte styra samtidigt. Sitter en bigbox över varje fönster, men där finns även trafo för spotar och kompenseringsmodul. Ser inte hur jag ska få ihop det enkelt med ett 12/24V system.Trafo för dosmontering klarar max en motor.

Med 230V motor är det bara att dra i två extra trådar så håller det med en styrning. Men då kommer problemet med att man måste hitta en gardin med något större rör..
[bild]
mitt tips är att du kontaktar www.m.se och deras support de har massa grejer så du kan bygga ihop olika rullgardiner för flera fönster och sen koppla dem mot google Home men då behövde man köpa lite fler grejer, men fullt möjligt genom dem tror jag, jag mailade massa med deras support (info@m.nu) och fick bra hjälp, finns säkert fler web-shoppar som kan stötta men var den jag lyckades googla fram
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.