Jag skall bygga en ny utfart från min tomt, och har fått alla berörda parters medtyckande. Nu har jag arbetat med detta i c:a 1,5 månader med planering och sprungit på möten med vägverket etc. Min närmsta granne har sagt till mig vid två tillfällen att han inte har något emot att jag bygger denna väg och en tredje gång har han nämt detta på ett planeringsmöte i byggden med ganska många vittnen.

Nu har han utan någon som helst förklaring sagt att han inte tänker godkänna mitt vägbygge. Vägdragningen kommer inte ens att gå på hans mark.

Vad gäller i detta läge ?

Muntligt avtal ?

HJÄLP
 
Om den nu inte inkräktar på hans mark, vad har han då med saken att göra?

Är det så att du måste ändra marknivån kraftigt mot hans tomt, ex en stödmur?
 
Den vägsträckning jag skall använda är redan en gammal väg som idag inte är i bruk det är en samfällighet som sträcker sig över hans mark. Men jag har samfällighetens tillstånd. och kommer inte att göra några som helst ingrepp på hans sida av gränsen.
 
Visserligen gäller muntliga avtal, men det är ju alltid en bevisfråga.

Ta alltid för vana att få alla överenskommelser skriftligt, vad det än må vara.
 
Det är inte helt säkert att muntliga avtal gäller i det här fallet. Vid fastighetsaffärer så gäller inte muntliga avtal (alltså oavsett vad som kan bevisas). Detta är visserligen inte en fastighetsaffär. men frågan är väl lite vad det igentligen handlar om? Dvs på vilka grunder kan grannen neka dig den nya infarten? Det kan ev. vara en servitutsfråga, om han inte erkänner att det finns en gammal samfällighetsväg över hans mark. Det kan vara så att om han är medlem i samfälligheten kan ifrågasätta samfällighetens rätt att bevilja dig en ny infart (och då tror jag att det kan bli komplicerat rent juridiskt).

Som jag ser det så handlar frågan om giltigheten på hans tidigare uttalanden helt om vilken typ av beslut det nu är han motsätter sig. Dvs är det ett tillstånfd från vägverket han motsätter sig? Är det ett beslut i samfälligheten han motsätter sig? Eller är det samfällighetens rätt att nyttja hans mark?
 
Ett muntligt avtal gäller men det gäller för Dig att kunna visa att avtalet träffats. Kanske kan Du söka stödbevisning genom grannar och andra som kanske har avhört vad Du och denna granne överenskommit? Frågan är också i slutändan i vilken mån Du överhuvudtaget behöver grannens godkännande om kommunen finner vägen ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.