Hej, jag ska renovera mitt kök och överväger att ta in hantverkare som fixar hela kalaset. Det är ett 50tals kök som ska rivas på 12kvm.

detta är vad vi tänkt ska göras, är det någon som har en susning om vad detta kan kosta??

Riva all inredning, samt golv, kakel.
ta bort element, koppla in fläktelement
flytta och dra vatten.
gipsskivor på alla väggar.
dra el och sätta eluttagtill vitvaror.
lägga nytt tak och installera spotlights.
bygga stommar och montera ihop.
installera blandare, diskmaskin samt vitvaror
lägga laminatgolv
kakel
 
500 000kr beroende på vilket kök
 
köket+vitvaror och bänkskiva kommer kosta 120.000kr
 
Vi har renoverat två kök under senaste åren.
Ca 500.000 har det gått på varav vitvaror 120.000 - allt Siemens blackline
 
BirgitS
molly vallström molly vallström skrev:
bygga stommar och montera ihop.
Om du menar att du ska betala en hantverkare för att sitta och montera ihop Ikea-stommar (eller andra som levereras i platta paket) så är det ofta billigare att köpa ett dyrare kök där stommarna levereras hopmonterade.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Arbetskostnad med material 50-100tusen och kök beror helt på leverantör. Från 120 för ett Ikea och uppåt. Många landar på 250-300tusen.
 
A
molly vallström molly vallström skrev:
Hej, jag ska renovera mitt kök och överväger att ta in hantverkare som fixar hela kalaset. Det är ett 50tals kök som ska rivas på 12kvm.

detta är vad vi tänkt ska göras, är det någon som har en susning om vad detta kan kosta??

Riva all inredning, samt golv, kakel.
ta bort element, koppla in fläktelement
flytta och dra vatten.
gipsskivor på alla väggar.
dra el och sätta eluttagtill vitvaror.
lägga nytt tak och installera spotlights.
bygga stommar och montera ihop.
installera blandare, diskmaskin samt vitvaror
lägga laminatgolv
kakel
Nu har jag inte med detta att göra och besvarar inte din fråga men...
varför byta ut ett 50-tals kök? dessa är ju såväl robusta som charmiga
varför montera en fläktkonvektor som blåser omkring allt?

Du behöver många olika skrån här för att lösa detta, dom enda som "kan" allt detta och gärna river det som är asbestkontaminerat utan samtliga behörigheter som dessutom är billigast är ju utan tvekan någon polak eller rumän. iofs kan det kanske hamna lite utanför byggnormer och udda elinstallationer mm.
 
  • Gilla
E.Nicander och 1 till
  • Laddar…
Byter ut köket för att jag inte tycker om det.
Vad det gäller fläktelementet sätter vi bara dit det för att ha en värmekälla om det behövs. Vi kommer riva en vägg för att få en mer öppenplanlösning och då kommer det ju värme från bla kamin och annat element.
Kan tillägga att vi byter fönster till ett betydligt bättre och isolerar nu i renoveringen.

Peab kommer och fixar störredelen av renoveringen.
Med inlägget var jag mest nyfiken på ungefär vad det kan tänkas kosta, inte billigast möjliga. Vill att det blir ordentligt gjort så betalar mer än gärna för ett bra arbete :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.