Svårt att bedöma om det är rätt då förutsättningarna för ditt bygge är oklara. Men som referens så byggde jag knappt 50kvm, en nivå, på plintar nyligen och materialkostnader man uppgick till ca 25ksek (Byggmax) inklusive transport för ca 900kr (knappt en mil). Jag gjorde jobbet själv (händig men aldrig byggt altan tidigare) vilket tog ca 100h. En hantverkare hade gjort det snabbare men uppskattningsvis två veckors jobb. 80h*500kr => 40kkr. Det skulle ge en totalkostnad på 65kkr eller 1300kr/kvm.

En polare bygger 150kvm på backe och har fått prisindikation på 150kkr efter rot, dvs 1000kr/kvm. Dock i småstad med enkla förutsättningar.

så, riktlinje från min sida är att din altan bör landa på 75-100kkr under enkla förutsättningar. Det som drar det hela norrut är konstruktion, design, kvalitet på virke, logistik mm. I några fall kan du påverka det som kund men i andra fall så får du acceptera förutsättningarna som dom är. Lycka till
 
S Stig H Olsson skrev:
Låt säga att byggaren har 4.5mil enkel resa. 9mil om dagen x 7dagar x 60kr mil=4410kr. Servicebil 7dagar x 250kr vilket är vanligt idag blir 1750kr + 4410kr=6160kr + utkörning byggmaterial 1500kr ger en total påpå 8660kr ex moms vilket blir i runda slängar 10000kr inkl.
Så det där är svaret på hur leveransen kan kosta 10 kkr?
 
  • Haha
Mazdarune
  • Laddar…
S Stig H Olsson skrev:
Fast i din värld bygger du hemma hos dig själv...

Låt säga att byggaren har 4.5mil enkel resa. 9mil om dagen x 7dagar x 60kr mil=4410kr. Servicebil 7dagar x 250kr vilket är vanligt idag blir 1750kr + 4410kr=6160kr + utkörning byggmaterial 1500kr ger en total påpå 8660kr ex moms vilket blir i runda slängar 10000kr inkl. Ni hemma byggare kan inte jämföra priser mot när ni bygger själv. Som företagare har man massa kostnader, revisor, försäkring, Servicebil, service och reparationer, skatt och försäkring. Bilen är fylld med dyra verktyg och maskiner för att jobbet ska bli bra och gå fort som ni förväntar er. Sen vill jag ha lön och med lite tur semester. Ni kanske hittade firman vi deras annonsering och sen gick ni in på deras fina hemsida som förövrigt en webb byrå byggt.Där läste ni mer och tog kontakt. När byggaren väl kom hade han hela och rena arbetskläder med reklam på. Även bilen hade dekor och var dessutom ren och fräsch. Byggaren var kunnig och hade gjort offerten i ett offert program som han betalar för varje månad. Kunskapen om garantier, ue, arbetsmiljö, heta arbeten mm har han skaffat sig genom olika dyra utbildningar....just saying...Ni kan inte jämföra med att bygga själv på fritiden
Jävligt bra informerat. Så oerhört less på alla dessa kunniga skribenter som jämför äpplen och päron. Hantverkare finns av en orsak!
 
Sebbe_art Sebbe_art skrev:
Så i jämförelse med den alla byten så har priset på några år nästan dubblerat alltså hälften så mycket dubbelt så dyrt och så får man räkna noga som man får minimalt med spill.
Aha, hälften så mycket dubbelt så dyrt. Då förstår jag precis ...
Halva ytan, dubbelt så dyrt: Alltså fyra gånger så mycket pengar.
 
  • Haha
Mazdarune
  • Laddar…
S Stig H Olsson skrev:
Fast i din värld bygger du hemma hos dig själv...

Låt säga att byggaren har 4.5mil enkel resa. 9mil om dagen x 7dagar x 60kr mil=4410kr. Servicebil 7dagar x 250kr vilket är vanligt idag blir 1750kr + 4410kr=6160kr + utkörning byggmaterial 1500kr ger en total påpå 8660kr ex moms vilket blir i runda slängar 10000kr inkl. Ni hemma byggare kan inte jämföra priser mot när ni bygger själv. Som företagare har man massa kostnader, revisor, försäkring, Servicebil, service och reparationer, skatt och försäkring. Bilen är fylld med dyra verktyg och maskiner för att jobbet ska bli bra och gå fort som ni förväntar er. Sen vill jag ha lön och med lite tur semester. Ni kanske hittade firman vi deras annonsering och sen gick ni in på deras fina hemsida som förövrigt en webb byrå byggt.Där läste ni mer och tog kontakt. När byggaren väl kom hade han hela och rena arbetskläder med reklam på. Även bilen hade dekor och var dessutom ren och fräsch. Byggaren var kunnig och hade gjort offerten i ett offert program som han betalar för varje månad. Kunskapen om garantier, ue, arbetsmiljö, heta arbeten mm har han skaffat sig genom olika dyra utbildningar....just saying...Ni kan inte jämföra med att bygga själv på fritiden
Har du svårt att läsa? "Det som sticker ut i min värld är ju frakten. 10 papp?"
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
S Stig H Olsson skrev:
Fast i din värld bygger du hemma hos dig själv...

Låt säga att byggaren har 4.5mil enkel resa. 9mil om dagen x 7dagar x 60kr mil=4410kr. Servicebil 7dagar x 250kr vilket är vanligt idag blir 1750kr + 4410kr=6160kr + utkörning byggmaterial 1500kr ger en total påpå 8660kr ex moms vilket blir i runda slängar 10000kr inkl. Ni hemma byggare kan inte jämföra priser mot när ni bygger själv. Som företagare har man massa kostnader, revisor, försäkring, Servicebil, service och reparationer, skatt och försäkring. Bilen är fylld med dyra verktyg och maskiner för att jobbet ska bli bra och gå fort som ni förväntar er. Sen vill jag ha lön och med lite tur semester. Ni kanske hittade firman vi deras annonsering och sen gick ni in på deras fina hemsida som förövrigt en webb byrå byggt.Där läste ni mer och tog kontakt. När byggaren väl kom hade han hela och rena arbetskläder med reklam på. Även bilen hade dekor och var dessutom ren och fräsch. Byggaren var kunnig och hade gjort offerten i ett offert program som han betalar för varje månad. Kunskapen om garantier, ue, arbetsmiljö, heta arbeten mm har han skaffat sig genom olika dyra utbildningar....just saying...Ni kan inte jämföra med att bygga själv på fritiden
De kostnaderna ska sjävklart byggaren ha betalt för, annat vore ju orimligt. Men, att baka in det i ordet "leverans" bäddar för missförstånd. Som lekman som ibland tar in hantverkare till olika projekt skulle jag anta att leverans betyder leverans av materialet från brädgård hem till mig. Inte bilkostnader för byggaren.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Sanningen är att virkespriserna gått ned rätt mycket men hantverkarna vill kanske få oss att tro annat. Köpte 75 m2 trall sista juli förra året (tror jag prickade peaken:p) och då kostade det 348 kr/m2 med moms. Köpte nyligen till 40 m2 och nu kostade det 226 kr/m2 och moms. Frakt runt 1000 kr för 16 km båda gångerna och det är från lokala Woody-handlarn.
Som nån skrev ovan så är trädäck ett lämpligt nybörjarprojekt.
På byggmax har det inte gått ner en spänn så långt bak som historiken kan visa. 28x120 tryckt trall

Prisgraf över 28x120 tryckt trall hos Byggmax, visar konstant pris utan nedgång över tiden.
 
B Bassrunner skrev:
De kostnaderna ska sjävklart byggaren ha betalt för, annat vore ju orimligt. Men, att baka in det i ordet "leverans" bäddar för missförstånd. Som lekman som ibland tar in hantverkare till olika projekt skulle jag anta att leverans betyder leverans av materialet från brädgård hem till mig. Inte bilkostnader för byggaren.
Håller med om att det är en väldigt dåligt specad offert. Det bör vara specat i flera poster för att underlätta för slut konsument
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
Svårt att säga med tanke på att du lämnat för lite info om altanen. Du behöver förklara mer, t ex:

• ska gammal altan bort
• är det markarbeten som ska göras
• borttagning av sten, markutjämning
• ingår allt material i priset mm

Sedan är det väl ”som vanligt”. Firman vill tjäna massor på materialet. Detta gör de t ex genom att räkna på den digraste brädgården och det priset får ni som kund. Sedan köper de materialet på t ex BYGGMAX, där det är billigare och mellanskillnaden är en stor del av byggfirmans vinst på jobbet.

Ofta köps det in mer material än vad som behövs och så kan byggaren använda det som en del på nästa jobb (eller till jobb hen gör åt sig själv eller nära och kära). Naturligtvis kan det inte köpas in exakt mängd virke, då en del är fult, sprucket och måste kasseras, men det förekommer en hel del mygel gällande just material. Testa att begära att få se materialfakturorna och fråga om ni får behålla virket som blir över. :rofl: Då kommer ni att få se om byggaren är ”ärlig” eller inte. Har sett detta på nära håll och tyvärr är detta mer en regel än undantag.
Sjukt tråkig inställning till hantverkare, har själv byggföretag o skulle aldrig få för mig att göra på sättet du beskriver, skulle nog vilja säga att dem som du råkat ut för i så fall är riktiga klåpare.
De är väl självklart att man som byggföretag ska ha materialvinst. Det är ju det som är den "bra" vinsten i företaget.
 
Det kommer att bli ”blodigt” när säljare och köpare möts i matchen om årets altaner.

Högre kostnader för allt, material, verktyg och drivmedel och köpare som räknar på om det inte blir billigare om jag använder en ”bekant” och bjuder på en middag istället för att betala riktiga snickare.

Vaddå transportkostnad? Fraktar ju skiten gratis i förmånsbilen.

Snacka om att stå långt ifrån varandra.
 
Hej,
vi lät bygga en altan på 70 kvm förra sommaren. Trallen köptes in precis innan den värsta prisstegringen.
Vi fick fastpris, 1000 kr/kvm = 70.000 kr.
Ren altan utan räcke och trappa. Den byggdes på 2 meters jordankare som de körde ner med maskin. Byggdes i vinkel och avkapade hörn så lite ”snickerier” krävdes. 28x120 mm.
Blev så mkt material över att jag själv kunde bygga lite trappor och ett picknickbord.
Googlade inför och då angavs just 1000 kr/kvm som ett riktvärde, men det är ju ett par år sedan det skrevs så det kanske är avlägset nu.
 
J JakeK skrev:
Hej,
vi lät bygga en altan på 70 kvm förra sommaren. Trallen köptes in precis innan den värsta prisstegringen.
Vi fick fastpris, 1000 kr/kvm = 70.000 kr.
Ren altan utan räcke och trappa. Den byggdes på 2 meters jordankare som de körde ner med maskin. Byggdes i vinkel och avkapade hörn så lite ”snickerier” krävdes. 28x120 mm.
Blev så mkt material över att jag själv kunde bygga lite trappor och ett picknickbord.
Googlade inför och då angavs just 1000 kr/kvm som ett riktvärde, men det är ju ett par år sedan det skrevs så det kanske är avlägset nu.
1000kr /kvm stämde bra för en enklare altan och c:a 1500kr med trappa och räcke innan priserna sköt iväg ...idag är det mer sanning med 1500kr/kvm för en enklare altan och runt 2000kr /kvm med trappa och räcke.
 
Dyrt att svennefiera sig, fundera på stenläggning ist.
 
  • Gilla
Sebbe_art och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Arbetet var i högsta laget! Leverans är högt, bor ni på en ö eller någon svåråtkomlig plats ?
Nej. Men huset är helt nybyggt. Vet inte det kan spela in.
 
Vad ingår i leverans och hur ser marken ut där det ska byggas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.