1. Lite tillfällig asbestexponering är inte dödsfarligt vid något enstaka tillfälle.
2. Har certifikat för asbest sanering
3. Alla drabbas olika , dvs andra parametrar spelar också in
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
K Kebabgifflar123 skrev:
Idag så jobbade jag som elektriker då jag skulle installera elledningar i ett nytt attefallshus. Samtidigt höll de på att sanera asbest i det stora huset. Vad jag hörde var det asbest skivor och rörisolering. Samtidigt står jag och ska installera el i lilla huset. Sen kommer polacken med skottkärra med asbest skivorna och tappar lite asbest och han häver i allt i ett par big bags säckar i förrådet i attefallshuset. Det dammar inne i förrådet i samma hall som jag är i. Och jag skriker till honom och han verkar inte fatta att asbest är farligt. Och bara ”No problem this is fine its no many exposed”

Nu till min fråga. Hur är det egentligen att bli utsatt för asbest? Vad bör man göra i sådana situationer? Kommer jag få cancer och dö? Många frågor som snurrar. Min farfar var takläggare och han fick lungcancer troligen pga eternitplattor. Kommer jag oxå få cancer nu?
Det är förstås helt förkastligt att hantera en asbestsanering på det sättet, och jag undrar om det är regelenligt ?
Från Arbetsmiljöverket:
"Allt arbete med asbest och asbesthaltigt material ska planeras, ordnas och utföras så att de som arbetar utsätts för så lite asbesthaltigt damm som möjligt. Det är viktigt att använda rätt skyddsutrustning, som till exempel skyddskläder och andningsskydd. Arbetet ska även planeras så att så få personer som möjligt exponeras."

Alla som riskerar att utsättas för det dammet torde behöva skyddskläder, och självklart får man inte "tippa det i en big bag" - det skall läggas i förslutnas säckar som skall märkas tydligt (https://www.av.se/produktion-indust...från,asbestavfall, ibland mot särskild avgift.)

Har ni något skyddsombud på platsen så anmäl det till denne !

Men med det sagt så tror jag att risken för dig personligen efter enstaka exponering är otroligt liten, även om den aldrig är noll.
https://miramix.se/faq/asbestsanering/är-tillfällig-kortvarig-exponering-av-asbest-farlig

De flesta som insjuknade i sjukdomar som kan knytas till exponering jobbade med asbest och fick i sig damm under längre tid (en del i låg mängd iofs, men upprepade gånger)
 
  • Gilla
TickyNucker och 6 till
  • Laddar…
Som redan påpekats i tråden. Detta bör anmälas. Denna enstaka exponering kommer du inte att drabbas av. Sannolikheten är inte noll men nära. Det ligger i häraden, att om alla som bor på jorden. och alla som har bott på jorden sedan neandertalarna skulle utsättas för en sådan här engångsdos. Så skulle det kanske vara så att en drabbas.
Men om du arbetar på byggen varje dag, och sådana här oseriösa ”sanerare” får sprida sig, så är det inte en enstaka exponering det handlar om. Risken vore fortfarande väldigt låg, men inte försumbar, om folk dräller asbest omkring dig varje dag.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 7 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Man vet inte om det finns löst asbest på en skiva därför ska man då blöta asbestskivan innan man hanterar den till ett slutet emballage.
Citat:
Det innebär till exempel att eternitskivor på tak och fasader först ska vattenbegjutas och sedan tas ned så hela som möjligt, samt att halvmask med P3-filter, skyddshandskar och skyddskläder av engångstyp används.

Det finns inga genvägar om man hanterar asbest!

[länk]
Absolut. Jag säger inte att det är korrekt hanterat av saneringsgubbarna. Men TS lär knappast ta skada den exponeringen han/hon nämnt så länge det inte sker dagligen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nu var det väl inte en privatperson som kom i kontakt med asbest för enda gången i livet. Som elektriker lär man utsättas lite från och till då det förr var vanligt att brandskydda elanläggningar med eternit eller asbestpapp. Så man vill nog undvika så många exponeringar som möjligt under yrkeslivet.
Svartjobbare från Östeuropa omfattas tyvärr inte av några lagar, så de gör lite som de vill. Det ser man då och då på ÅVC när de hyrt en skåpbil på macken, samma som du och jag kör flyttlasset i och fyllt den med ett utrivet pannrum. Företag ska betala för att lämna avfall men dessa slipper för annars dumpar de allt i skogen istället. Fastighetsägaren har överlåtit kostnaden på skattebetalarna i kommunen där avfallet hamnar.
F.ö. verkar Polen i vissa avseenden ha hårdare regler än Sverige. De som har eternittak måste, enligt vad jag hört, byta ut dessa mot annat material.
 
A
HogeN HogeN skrev:
Psa är prostata och abest som han är orolig för så påverkar andra ändan ^^
Han är orolig för cancer!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Han är orolig för cancer!
Jag är hyfsat ny i elbranschen aldrig blivit utsatt för asbest förut. Vill bara få en uppfattning om hur farligt asbest egentligen är.
 
  • Wow
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
A
K Kebabgifflar123 skrev:
Jag är hyfsat ny i elbranschen aldrig blivit utsatt för asbest förut. Vill bara få en uppfattning om hur farligt asbest egentligen är.
Asbets är väldigt otrevligt om man andas in fibrerna för de hakar sig fast i lungorna och man får asbetsdos. Det fick nästan alla som jobbade i eternitfabriken efter 6dagars arbetsvecka i 40 år. Det krävs extremt hög exponering för att Svensson skall påverkas. Privatpersoner får ju defacto riva asbets själva. Medans anställda inte får lyfta en liten eternitbit.
 
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Väg in att det inte finns några begräsningar att som privatperson hantera asbest. (Däremot tydliga rekommendationer om skyddsutrustning: Samt strikt hur det skall deponeras

Reglerna är satta för kontinuerligt och upprepad exponering. Enstaka tillfällen, där du dessutom inte varit i direktkontakt bör du kunna se som helt ofarligt. Så förhöjd fara för liv och lem hade jag inte oroat mig för. I så fall hade det förelegat ett totalförbud för privatperson att riva egna eternitväggar och tak mm.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Han är orolig för cancer!
sant MEN psa kan endast vissa något som legat och grot i x-årstid när haft problem att kasta vatten om nätterna elr potensen avtagit. Inget som get utslag medsamma av nån *skällsord* aggeranded av mindre vetskap om hantering av saker som "kanske" ger asbstos.. sånnafall är PEF mätare man ska testa då :D

Men enklare att köra hakunamatata och ta en extra pilsner den kvällen :D
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
A
HogeN HogeN skrev:
sant MEN psa kan endast vissa något som legat och grot i x-årstid när haft problem att kasta vatten om nätterna elr potensen avtagit. Inget som get utslag medsamma av nån *skällsord* aggeranded av mindre vetskap om hantering av saker som "kanske" ger asbstos.. sånnafall är PEF mätare man ska testa då :D

Men enklare att köra hakunamatata och ta en extra pilsner den kvällen :D
jag håller med
men jag tycker faktiskt att man skall ta PSA-prov innan man får symptom, det blir liksom en mindre operation då
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
[länk]
Här kan du läsa lite om vad som ska ske när du blivit exponerad i arbetet. Det är inget att leka med oavsett vad alla förståsigpåare här inne hävdar.
Nej, det kan jag inte hitta...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, det kan jag inte hitta...
Vad kunde du inte hitta?
 
  • Gilla
Killkurt
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Vad kunde du inte hitta?
Det du skrev "Här kan du läsa lite om vad som ska ske när du blivit exponerad i arbetet. Det är inget att leka med oavsett vad alla förståsigpåare här inne hävdar."
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.