Hur ska alla rattar vara ställda?
 
  • VVS-installation med flera reglage och rör under en vit hylla, elsladdar i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dräneringsröret från säkerhetsventilen är felmonterad/feldrsagen. Den får aldrig gå upp över säkerhetsventilens utlopp.
Det ska alltid vara fall på ledningen från säkerhetsventilen.

Du tömmer beredaren genom att öppna säkerhetsventilen samt öppna någon varmvattenkran.
 
  • Gilla
GVR4 och 1 till
  • Laddar…
Det verkar vara förberett för tömning via det pluggade avsticket strax ovan golvet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det verkar vara förberett för tömning via det pluggade avsticket strax ovan golvet.
Den ser ut att sitta på kallvattnet innan backventilen som sitter i blandningsventilen.
Tänkte på den själv, men kom sedan på backventilen som brukar sitta ihop med avstängningsventil i ventilblocket.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det är sant. Då blir det via säkerhetsventilen om det inte finns något bra ställe på varmvattenledningen under golvet
 
Inget fungerade, vattnet hängde kvar till max i princip. Blev att borra hål högt upp på den.
 
F fuentes skrev:
Inget fungerade, vattnet hängde kvar till max i princip. Blev att borra hål högt upp på den.
Borrade du hål i beredaren?
 
B Bjober skrev:
Borrade du hål i beredaren?
Antar att den skulle kasseras.;) Annars var det en rätt originell metod. :surprised::thinking:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Antar att den skulle kasseras.;) Annars var det en rätt originell metod. :surprised::thinking:
Rätt gissat! Det stör mig ändå att jag inte lyckades utan att göra hål. Men men!
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
F fuentes skrev:
Inget fungerade, vattnet hängde kvar till max i princip. Blev att borra hål högt upp på den.
Jag kan se två alternativa orsaker till det;
1) Du har backventiler på varmvattnet till alla tappställerna.
2) Dåliga dragningen av dräneringsröret från säkerhetsventilen gör att vattnet stannar kvar.
 
Har man som vi kalkrikt vatten kan kilovis med kalkchips täcka hålen och plugga rören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.