Håller på med en köksrenovering och tänkte som ett moment i detta lägga nytt golv.

Bostaden är lägenhet i Stockholms innerstad byggt 1896 och totalrenoverat 1980

I dagsläget ligger det någon form av plastmatta i köket i träimitation.

I övriga rum är det antingen fiskbensparkett eller trägolv (breda plankor av furu eller gran. tror att dessa ursprungligen var tänkta som undergolv)

Jag har börjat dra upp plastmattan då jag hoppades att det skulle vara trägolv under som man kund slipa upp, men det var det inte.

Under plastmattan ligger en tunn gipsskiva, under den ett andra lager tunt gipsskiva och under den ett material som jag absolut inte fattar vad det är.

Det är ett grått material som jag först trodde var sten eller betong. Dock så är gipsskivorna fastskruvade i det materialet. Jag kan utan problem borra i det med min skruvdragare som normalt har väldigt svårt att borra i tegel.

Så materialet är betydligt mjukare än tegel, men samtidigt mer hårt än en gipsskiva tex. Borrar man i det så blir det ett grått pulver med lite träflisor i.

Efter ca 4-5 cm så går man igenom och det blir bara tomrum

Vad kan detta vara för skumt material? Och mer viktigt . om man ska lägga trägolv eller parkett i detta rum, ska man då lägga det på det gråa materialet som inte verkar helt jämnt?
 
  • Gammalt golv under renovering med synlig trasig gipsskiva och grått okänt material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga på de bilderna men jag ska ge mig på en gissning.
Det är flytspackel eller någon annan form av avjämningsmassa på ett underliggande spångolv. Utbytt 1980 då om det gjordes om för kök vid den renoveringen.
Ta lite bilder ner i ditt borrade hål så man kan se om det är olika skikt.
 
Tackar! Borrade ett större hål och jag tror du har helt rätt. Det är nog ett tjockt lager flytspacklet som ligger på det trägolv jag letade efter.

’nu är bara frågan hur man får bort det och om trägolvet går att rädda? Närbild på en borrkärna som visar ett lager av flytspackel ovanpå trämaterial, taget under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett större borrat hål i flytspackel som avslöjar trägolv nedanför, bredvid en väggkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.