hahalj
Läser rekommendationer i manualen från Husqvarna att gräva ner begränsningskabeln 1-20 cm, samtidigt säger de att man bara kan slå ner den i gräsmattan med plastspikarna.
Men om man inte gräver ner den, riskerar man inte att trampa på den? Men det gör inget?
Om gräsmattan delvis innehåller mycket mossa, spelar det någon roll för om man bör gräva ner den?
Om man först slår fast den med plastspikarna ovanpå gräsmattan och sen gräver ner efter det, slår man ner spikarna ytterligare lite till då?

Eller vad är det jag missförstår?
 
Antingen gräver man ner kabeln eller fäster den med märlor, inte både och.
Har du en normal gräsmatta med någorlunda tillväxt så kryper kabeln ner i gräsytan efter några månader och blir helt osynlig och svår att dra upp.

Guidekabeln som ofta löper mitt på gräsytan kan med fördel grävas ner några cm med en spade el.dylikt.
 
hahalj
Vår gräsmatta är allt annat än normal, bitvis bra tillväxt, på andra ställen växer det sämre med mer mossa än gräs. Har inga planer på att ändra på det. Så gräva ner låter som det bästa då?
 
Det innebär extra arbete att gräva ner kabeln. Begränsningskabeln ligger normalt i ytterområdet där man inte rör sig.
Du avgör själv hur mycket tid/arbete du vill lägga på det.
 
hahalj
Det får väl ta den tid och mängd arbete som behövs tänker jag. Tomten är ojämn, lutar lite här och var, och på sina håll är det mest mossa och ogräs. Har läst på lite mer och har nog bestämt mig för att grävning blir det bästa här. Blir nog uppåt 4-500 meter kabel att lägga ner, men men...
 
Med okej förutsättningar och rätt verktyg behöver det kanske inte bli så jobbigt.


Själv hade jag nog valt kantskäraren. Har sett andra exempel på hemmabyggen också med med ungefär samma utformning.
 
  • Gilla
Johannilsson92
  • Laddar…
hahalj
Ja, nån form av kantskärare får det väl bli. Nån hade offrat en elkedjesåg och gjort en skärare av den, kanske kan vara nåt.
 
Det går fantastiskt fort att gränskabeln försvinner ner i gräsmattan om den växer normalt. Sedan går det varken dra upp eller dra ut tråden.
Jag kan bara rekommendera att du gör båda delarna, gräv där det växer dåligt och kör med mälor där det är matta.

Min guidekabel är nedgrävd och det tar tid, en med spade och en krypandes och pilla ner tråden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kolla vad en handlare tar för att göra det med maskin. Jag dealade med en Husqvarna handlare o betalade 2000:- inkl kabel. Personligen tyckte jag det var värt varenda krona o bra blev det också. Detta var för ca 1000 kvm tomt inkl öar och en del inramningar
 
Min erfarenhet är också att gräset snabbt växer över tråden och denna hamnar under grässvålen, alltså några cm ner utan att man gör något. Jag skulle inte säga att den blir svår att ta upp, men man måste absolut gräva lite för att få fram den.

Har man riktigt hårt underlag, typ en övervuxen grusväg, kan jag se behovet av att gräva ner kabeln, annars inte. Mossproblem blir ofta mindre om man har en robot; mossan gillar inte att det klipps så ofta, så det löser sig ofta självt. Annars kan man gödsla lite ibland. Att bli av med mossan skulle jag se som en fråga skild från om man behöver gräva ner kabeln eller ej.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Min erfarenhet är också att gräset snabbt växer över tråden och denna hamnar under grässvålen, alltså några cm ner utan att man gör något
Beror nog på underlaget, för hos mig händer det inte mycket med det som inte är nedgrävt.
 
hahalj
Som sagt, denna gräsmattan innehåller en massa konstigheter bl.a. en övervuxen hårdgjord grusväg, packad lera, rötter, sten nära ytan osv. Så det är ingen normal homogen villatomtsgräsmatta. Tror det enda sättet att få det bra är att gräva ner kabeln, annars kommer den ligga synlig här och var och det vill jag inte. Nä, jag fokuserar på att hitta en lösning på det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
jag snor denna tråden lite , jag har också en lite krånglig tomt och behöver dra själva strömkabeln / transformatorkabeln en bit ifrån huset

går det bra att lägga den i samma spår som avgränsningskabeln ?

denna sladden t.ex menar jag

https://www.gplshop.se/sv/transformatorkabel-20m
 
Det ska gå bra.
Protte
 
Låter lite som vår gräsmatta, dött på vissa platser, mossa, ogräs på andra och en halvmeter på andra ställen. Vi har precis lagt tråd, min man började med ovan jord men jag fortsatte med att lägga ner den. Provade ett par varianter men det som jag kände var mest effektivt var att ta ut riktning, göra en skåra med klon på en hammare, peta ner tråden, banka fast och putta tillbaka jord/mossa med foten och sen upprepa.
Provade med kantskärare, morakniv, ogräsrensare, barnens spade med mera. Men hammaren var helt klart den mest effektiva.
Vi har redan råkat ut för ett par kabelbrott i början av varvet som ligger ovanjord och ungarna snavar där ibland.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.