tommib tommib skrev:
Det blir en rätt dyr elkabel om man ska kunna ta ut någon effekt i matad ände, men iofs kanske en kamera och en liten LED-strålkastare klarar sig bra. Om man fular sig så skulle man till och med kunna räkna in att grejerna använder switchade nätdelar med ett brett inspänningsområde och därmed inte behöva bry sig så mycket om spänningsfallet. Avsäkringen får bli rätt låg och glöm inte jordfelsbrytaren.
Det var min tanke. Borde väl inte krävas mer än 50W inklusive strålkastaren och det mesta kan nog klara ett spänningsfall ner till 90V så någon speciellt tilltagen kabel behövs inte.

Men du har helt rätt i att det aldrig är särskilt attraktivt med 300m koppar som är ansluten till något känsligt i andra änden när det åskar.
 
tommib
Nej, någon värstingkabel behövs inte men jag skulle ändå vilja ha typ en EKKJ för att kunna jorda manteln/den koncentriska ledaren och därmed uppnå högre skydd mot fel. Om man kan få ett fel att gå till jord så löser JFB och den är mycket känsligare än ens en 1 A säkring. EKKJ finns inte i klenare dimension än 2,5 kvmm och när jag tittar som hastigast så ligger den på ca 35 kr/m. Köper man en hel trumma kanske det blir billigare men det är ändå många kronor för att driva en nätverkskamera.
 
  • Gilla
Gooli
  • Laddar…
tommib
Rätt säker på att den kabeln inte är godkänd för 230 V, vilket gör den omöjlig.
 
M
Bara för att kabeln säljs i en rulle med 300m så innebär det inte automatiskt att det fungerar med en så lång kabel, ungefär som med parfym man skall inte ta hela flaskan på en gång :)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Standarden för Cat5e säger 328fot dvs ca 100m men om kabeln inte ligger tillsammans med andra kablar brukar det fungera med upp till 305m långa kablar. 100m gränsen kommer ifrån CSMA/CD och dess kollisionsdetektering, något som du i detta fall inte behöver bry dig om!

/Peter
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Rätt säker på att den kabeln inte är godkänd för 230 V, vilket gör den omöjlig.
Den är nog endast ämnad för DC. Tanken var att man matar med 50V i ena änden och får ut kring 12V 10-20W i andra. Huruvida det faktiskt går är svårt att veta baserat på den knapphändiga informationen om produkten.

Men produkter som endast använder coax verkar kunna ge 10W vid 300m. Om man då har ett dedikerat par tycker jag man borde kunna få 10W till. Om skölden på coaxen är tillräcklig så kanske man kan använda båda ledarna som positiv eller negativ. Men det är bara vad jag gissar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.