Håller på att bygga om ett av våra rum till badrum och har en fundering angående golvet. Vi ska ha klinker på golvet. Vill då förstås ha så stumt underlag som möjligt. Min första plan var att kottla Cc 300, dubbelspån skruvlim osv. Men fick sedan tips av en bekant att fylla med Eps betong i bjälklaget. Så då är min fråga. Blir det nog stabilt att köra med Eps, värmeslinga, armering och flytspackel? Tänker även om man kan lägga cellplast i botten för att slippa fylla med så mycket Eps? Som det ser ut idag så är det trä bjälklag 140x65 ca Cc 600. Och golvbjälkarna ligger ca 30mm ovanför ett armerat betongvalv ner till källaren.
Pågående arbete i ett rum med utsatt träbjälklag och spånplatta, avsedd för badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Först golvspånplatta, sedan hel limmar man golvgips på kors. Det blir helt stumt och ingen svikt.
Tänk bara på bygghöjden den blir närmare 50mm
 
Låter som utmärkta förutsättningar för eps epscement så läs på konstruktionslösningar och beräkna din bygghöjd jämfört med ett alternativ med flytspackel på spån enligt instruktion (där du mestadels skippar golvgips och flytspacklar en kaka direkt på spån)
 
Jag har precis gjort så i ett gammalt hus jag nu renoverar - bl a för att spara takhöjd. Efter eps, nät med golvvärme och sen flyt i två omgångar.

Renoveringsarbete i gammalt hus med nygjuten betonggolv och isolering vid väggarna, byggnadsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett problem här är att EPS i bjälklaget, inte får något vettigt stöd. EPS kakan kommer att röra sig. Men med tillräckligt tjockt flytspackel (armerat) skall det gå.
 
H hempularen skrev:
Ett problem här är att EPS i bjälklaget, inte får något vettigt stöd. EPS kakan kommer att röra sig. Men med tillräckligt tjockt flytspackel (armerat) skall det gå.
lite oklart vad det är under bjälklaget, men en variant är väl att göra en ny blindbotten som bör upp kakan.
 
Varför ens bekymra sig om en ny blindbotten när det finns ett betongvalv 30mm under underkant reglar? :thinking: För mig är det en utmärkt blindbotten och att man i princip för att följa instruktionerna så plastar man mot reglar och nedåt mot denna. Då reglarna är uppallade mot valvet måste den givetvis ha något av en bärande funktion
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Varför ens bekymra sig om en ny blindbotten när det finns ett betongvalv 30mm under underkant reglar? :thinking: För mig är det en utmärkt blindbotten och att man i princip för att följa instruktionerna så plastar man mot reglar och nedåt mot denna. Då reglarna är uppallade mot valvet måste den givetvis ha något av en bärande funktion
Ja, den informationen missade jag - det var därför jag skrev att det var ”lite oklart” vad som fanns under bjälklaget…
 
T
Funkar jättebra med EPS i ditt fall men skippa tanken på cellplast i botten, blir inte stabilt nog och är inget EPS-tillverkare rekommenderar. Plasta in träbjälkarna med ålderbeständig plast, prima betongplattan och sedan kan du ösa på EPS.
 
Tack för svar. Det behöver väll inte vara åldersbeständig plast?:thinking:
Kan man använda gråa avloppsrör då man ska gjuta in dom? Antar att brunnen och rören ska sättas fast ordentligt trots att man "gjuter" in dom?
 
Redigerat:
M myrstack skrev:
Varför ens bekymra sig om en ny blindbotten när det finns ett betongvalv 30mm under underkant reglar? :thinking: För mig är det en utmärkt blindbotten och att man i princip för att följa instruktionerna så plastar man mot reglar och nedåt mot denna. Då reglarna är uppallade mot valvet måste den givetvis ha något av en bärande funktion
Den sista biten i beskrivningen hade jag missat. Givetvis inga problem med stabilitet då.
 
Bompo Bompo skrev:
Tack för svar. Det behöver väll inte vara åldersbeständig plast?:thinking:
Kan man använda gråa avloppsrör då man ska gjuta in dom? Antar att brunnen och rören ska sättas fast ordentligt trots att man "gjuter" in dom?
jag brukar köra åldersbeständigt pga att det är den rullen som står framme men om jag minns beskrivningen korrekt är plastens funktion mer att förhindra att fukten drar ut innan det hunnit brinna. Som vanlig läs vad som krävs.

ingjutna rör ska vara BD-klassade och fästa med korrekt lutning innan ingjutning i eps så inget rubbas
 
M myrstack skrev:
jag brukar köra åldersbeständigt pga att det är den rullen som står framme men om jag minns beskrivningen korrekt är plastens funktion mer att förhindra att fukten drar ut innan det hunnit brinna. Som vanlig läs vad som krävs.

ingjutna rör ska vara BD-klassade och fästa med korrekt lutning innan ingjutning i eps så inget rubbas
Okej. Då har jag nog rätat ut mina frågetecken för tillfället iallafall. Man tackar ödmjukast för hjälpen :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.