Har precis köpt ett hus där det har dykt upp lite tveksamheter om vissa saker ska ingå eller ej i köpet. De vi primärt skulle vilja ta upp med mäklaren (säljaren känns inte behjälplig i detta) är en garderobsvägg och en bubbelpool.

Garderobsväggen anser säljarna är tillbehör då de inte är fast monterade. De är dock inritade på planritningen och nämns som ett tydligt säljargument i prospektet.

Bubbelpoolen är en uppblåsbar variant, men säljarna har lämnat information gällande denna i "bra att veta" dokumentation tillsammans med prospektet. Varför skulle man göra det om den ändå knte ingå i köpet?

Tilläggas är att vi bad säljarna att ta upp alla materiella saker i fastigheten som kunde ligga i gråzonen och hur de ville göra med dem. De sa att det inte fanns något sådant.

Tänkte ta detta med mäklaren, hur hårt tror ni att vi kan driva detta? Givetvis kan vi strunta i detta och bara njuta av huset, men vi var helt inställda på att det skulle ingå och med dagar kvar till tillträde är vi inte sugna eller har tid till att lösa någon klädförvaring.
 
  • Gilla
Göran333
  • Laddar…
Garderob är fastighetstillbehör men en uppblåsbar pool går nog inte som det. Försök kohandla lite. Det kan hända att poolen ingår i köpet men att gå till tingsrätten för detta gör nog ingen…
 
  • Gilla
TSkoogh och 2 till
  • Laddar…
Läs om detta i jordabalken. Googla jordabalken och läs igenom vad lagen säger vid fastighetsköp.
Mvh stagge
 
  • Gilla
Topen
  • Laddar…
Staggelito Staggelito skrev:
Läs om detta i jordabalken. Googla jordabalken och läs igenom vad lagen säger vid fastighetsköp.
Mvh stagge
Läste på Fastighetsmäklarförbundet gällande jordabalken. Kommentaren som finns i slutet på Def bifogade bilden borde ju väga tungt: "om ett visst föremål nämns i mäklarens objektsbeskrivning kan man normalt förutsätta att det ingår i köpet".
 
  • Skärmdump av en webbsida om jordabalken med text som diskuterar vad som ingår i fastighetsköp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BSOD och 6 till
  • Laddar…
Garderobsväggen är definitivt en del av huset. Poolen - gränsfall. Eftersom den är uppblåsbar så är det ju liksom per definition inte fast monterad. Och vill man verkligen ha någons begagnade uppblåsbara pool?

Jag skulle gå in hårt i diskussionen. Kräva båda, men sen "vara sjysst" och släppa poolen.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 7 till
  • Laddar…
L
C Chrisbob skrev:
Har precis köpt ett hus där det har dykt upp lite tveksamheter om vissa saker ska ingå eller ej i köpet. De vi primärt skulle vilja ta upp med mäklaren (säljaren känns inte behjälplig i detta) är en garderobsvägg och en bubbelpool.

Garderobsväggen anser säljarna är tillbehör då de inte är fast monterade. De är dock inritade på planritningen och nämns som ett tydligt säljargument i prospektet.

Bubbelpoolen är en uppblåsbar variant, men säljarna har lämnat information gällande denna i "bra att veta" dokumentation tillsammans med prospektet. Varför skulle man göra det om den ändå knte ingå i köpet?

Tilläggas är att vi bad säljarna att ta upp alla materiella saker i fastigheten som kunde ligga i gråzonen och hur de ville göra med dem. De sa att det inte fanns något sådant.

Tänkte ta detta med mäklaren, hur hårt tror ni att vi kan driva detta? Givetvis kan vi strunta i detta och bara njuta av huset, men vi var helt inställda på att det skulle ingå och med dagar kvar till tillträde är vi inte sugna eller har tid till att lösa någon klädförvaring.
nu är jag ingen expert på jordabalken men den regel jag lärt mig är att om man tar upp något i beskrivningen som ett värde för huset så ingår det. Annars skall man vara tydlig med att så inte är fallet. Ta diskussionen med mäklaren och låt dem inte slingra sig
 
  • Gilla
larssonson och 2 till
  • Laddar…
Jag fick jobba extra med mäklarens ritning inför försäljning då vi byggt en väggfast hylla i ett rum.
Om den inte varit med hade en köpare kunna kräva att den skulle tas bort på vår bekostnad.
Alltså tvärtom men baserat på samma bestämmelser. Det behövdes inte i övrigt dokumenteras i försäljningen, inritad utrustning är försåld. Jmf kök tex där Kyl/Frys är inritad
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
Jag fick jobba extra med mäklarens ritning inför försäljning då vi byggt en väggfast hylla i ett rum.
Om den inte varit med hade en köpare kunna kräva att den skulle tas bort på vår bekostnad.
Alltså tvärtom men baserat på samma bestämmelser. Det behövdes inte i övrigt dokumenteras i försäljningen, inritad utrustning är försåld. Jmf kök tex där Kyl/Frys är inritad
Menar du innan eller efter kontraktsskrivande? Jag har väldigt svårt att se att man skulle kunna kräva att en fast monterad hylla ska tas bort om den fanns där på visningen och inte nämns i kontraktet. Prospektet spelar nog ingen roll där, så länge det inte är direkt missvisande. Och innan kontraktsskrivning spelar det ju ingen roll, då kan båda parter avtala vad de vill.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Menar du innan eller efter kontraktsskrivande? Jag har väldigt svårt att se att man skulle kunna kräva att en fast monterad hylla ska tas bort om den fanns där på visningen och inte nämns i kontraktet. Prospektet spelar nog ingen roll där, så länge det inte är direkt missvisande. Och innan kontraktsskrivning spelar det ju ingen roll, då kan båda parter avtala vad de vill.
Före kontrakt o visning. Det var Mäklarens ord, de skall ju kunna :rofl:.
 
Då hade de ju fortfarande kunnat kräva att ni tar bort den, och det hade stått er fritt att säga nej...

Men visst kan det säkert vara psykologiskt riktigt! Hantera förväntningar är viktigt.
 
  • Gilla
Abbe W och 1 till
  • Laddar…
Jag säger som andra: garderobsväggen kan de bara glömma att ta med sig. En uppblåsbar bubbelpool hade jag inte velat ha.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Garderob är fastighetstillbehör men en uppblåsbar pool går nog inte som det. Försök kohandla lite. Det kan hända att poolen ingår i köpet men att gå till tingsrätten för detta gör nog ingen…
Poolen är specifikt nämnd i objektbeskrivningen för köpeavtalet och ingår därmed i köpet . Kan avräknas
i likvidavräkningen , meddela detta till mäklaren .
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
Här är en del frågor & svar som liknar TS frågor:

Rätt till ersättning för utebliven tvättmaskin och torktumlare efter köp av bostadsrätt?
https://lawline.se/answers/ratt-til...ktumlare-efter-kop-av-bostadsratt?q=Prospekt+

Får säljaren ta med sig trådlöst belysningsystem
https://lawline.se/answers/far-saljaren-ta-med-sig-tradlost-belysningsystem?q=Prospekt+

Inkopplad tvättmaskin tillhör fastigheten
https://lawline.se/answers/inkopplad-tvattmaskin-tillhor-fastigheten?q=Prospekt+


Har köparna rätt till avdrag på köpeskillingen av villan då centraldammsugaren som stod med i prospektet saknas?
https://lawline.se/answers/har-koparna-ratt-till-avdrag-pa-kopeskillingen-av-villan-da-centraldammsugaren-som-stod-med-i-prospektet-saknas?q=Prospekt+

Är en bubbelpool ett fastighetstillbehör och hur gör man när bara ena sambon betalat?
https://lawline.se/answers/ar-en-bu...ur-gor-man-nar-bara-ena-sambon-betalat?q=Pool

Edit:
Är spabad utomhus ett fastighetstillbehör?
https://lawline.se/answers/ar-spabad-utomhus-ett-fastighetstillbehor?q=Pool
 
Redigerat:
En del säljare är verkligen något man knappast ens kunde föreställa sig… som vid en bekants nyförvärvade lägenhet, där hade dumjävlarna till säljare tagit med sig fästen/kontaktdon för takarmaturer. Helt fantastiskt men inte alla orkar bråka om sånt här, tid vs pengar osv. Vi pratar om en bostadsrätt för ett par mille här.

Den sista idioten är ännu inte född.
 
Redigerat:
  • Wow
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag skulle nog påstå att båda sakerna tillhör huset dvs köparna.

När vi sålde förra huset så hade vi två tvättmaskiner i tvättstugan. En ville vi ta med till nytt boende, så bär tvättstugan fotograferades hade vi plockat bort maskinen så den finns inte med på någon bild. På visningen stod maskinen på plats, men ej ansluten och med tydliga lappar att den inte ingick. Då blev det väldigt tydligt. Har man inte varit tydlig, utan tvärtom skrivit om bubbelpoolen i prospektet så får man såklart lämna den också.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.