Fick nyligen pris på 28x120 och det var 33 kr/m plus 500 kr i hemkörning. Ca 25 km. detta från en traditionell bygghandel.vanligt tryckt virke
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Jag byggde ett trädäck förra året på 65 kvadratmeter i två nivåer med kjol, räcke, trappor och pergola för 24 000 kr. Den lokala brädgården 2 mil bort körde hem allt för en femhundring. Två IKEA-påsar med spill endast tack vare att jag fick exakt de dimensioner jag ville ha.
 
T thobiasnilsson81 skrev:
Jag vet att materialet har gått upp mer än dubbelt de senaste åren men vill kolla om priset jag fått är rimligt.

75kvm trädäck på mark.

Material 45 575 kr inkl moms
Leverans ca 10 000 kr inkl moms
Arbetet 77 450 kr inkl moms
Total: 133 025 kr inkl moms
(Ej rätt till ROT)

Har själv företag och det är svårt att bedöma eftersom du inte specat mer om din altan. Behöver det grävas ur? Kommer dom kunna fästa i vägg eller behövs det ytterliggare stödpunkter längs fasad? Vad är det för markförhållanden, plint,markskruv eller plattor på mark? Altan i vinkel,trappor,räcke,skärmvägg mm?
Finns det bygghöjd för att ha bärlinor under eller köra med infällda bärlinor?

77k blir c:a 3veckor på en man eller 1,5vecka på två gubbar.

Materialet känns rimligt, kanske har dom 10% påslag och lagt på 10-15% på spill?

Leverans kanske inkluderar resor samt frakt material.

Kanske har företaget vart ute hos dig på ett möte som tog nån timme och sedan tagit fram ritning mm för material åtgång och sedan gjort om ritningen både 1 och 3 gånger när ni kommit med ändringar. Just så brukar det ofta vara.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
T thobiasnilsson81 skrev:
Jag vet att materialet har gått upp mer än dubbelt de senaste åren men vill kolla om priset jag fått är rimligt.

75kvm trädäck på mark.

Material 45 575 kr inkl moms
Leverans ca 10 000 kr inkl moms
Arbetet 77 450 kr inkl moms
Total: 133 025 kr inkl moms
(Ej rätt till ROT)
Hej. Jag blev brutalt överraskad när jag handlade virke till mitt resterande tredäck. Handlade själv och fick välja noga trä på Byggmax - 412 lpm 28×120, reglar 45*145 jag klara mig på och 1500 skruvar , klarade jag på under 12 000kr. Så i jämförelse med den alla byten så har priset på några år nästan dubblerat alltså hälften så mycket dubbelt så dyrt och så får man räkna noga som man får minimalt med spill. Frakten vet jag inte men arbetskostnaden är nog kraftigt överdriven Nybyggd trädäck i trägården med en liten träbänk i mitten, omgivet av en vit vägg och ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trave med avkapade träbitar och en säck byggmaterial på grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BjörnKraft och 2 till
  • Laddar…
T thobiasnilsson81 skrev:
Jag vet att materialet har gått upp mer än dubbelt de senaste åren men vill kolla om priset jag fått är rimligt.

75kvm trädäck på mark.

Material 45 575 kr inkl moms
Leverans ca 10 000 kr inkl moms
Arbetet 77 450 kr inkl moms
Total: 133 025 kr inkl moms
(Ej rätt till ROT)
Det är i högsta laget, men vill man ha det på plats får man ibland betala. Förra året fick jag betala 50% mer än vad som kändes rimligt för att få någon bra att prioritera ned annat och faktiskt få det gjort.

I dagsläget händer det att man får betala för att prioriteras. Men även vid 800:-/h ex moms så är det 100 timmar, vilket känns i överkant om inte underarbetet är svårt.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det är i högsta laget, men vill man ha det på plats får man ibland betala. Förra året fick jag betala 50% mer än vad som kändes rimligt för att få någon bra att prioritera ned annat och faktiskt få det gjort.

I dagsläget händer det att man får betala för att prioriteras. Men även vid 800:-/h ex moms så är det 100 timmar, vilket känns i överkant om inte underarbetet är svårt.
Hur räknar du då?

800kr
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det är i högsta laget, men vill man ha det på plats får man ibland betala. Förra året fick jag betala 50% mer än vad som kändes rimligt för att få någon bra att prioritera ned annat och faktiskt få det gjort.

I dagsläget händer det att man får betala för att prioriteras. Men även vid 800:-/h ex moms så är det 100 timmar, vilket känns i överkant om inte underarbetet är svårt.
Hur räknar du då?
800kr/Tim ex moms * 100tim= 80000kr ex moms vilket är 100000kr ink moms. Arbets kostnaden var i det här fallet 77k ink moms vilket är c:a 61k ex moms.
 
S Stig H Olsson skrev:
Hur räknar du då?

800kr

Hur räknar du då?
800kr/Tim ex moms * 100tim= 80000kr ex moms vilket är 100000kr ink moms. Arbets kostnaden var i det här fallet 77k ink moms vilket är c:a 61k ex moms.
Jag slog knut på min egen huvudräkning när jag felaktigt jämförde inkl. och exkl. moms. :sweat: 80 timmar känns ändå som i överkant, men jag kan verkligen förstå att de vill fylla en vecka för två man om man lämnar fastpris.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag slog knut på min egen huvudräkning när jag felaktigt jämförde inkl. och exkl. moms. :sweat: 80 timmar känns ändå som i överkant, men jag kan verkligen förstå att de vill fylla en vecka för två man om man lämnar fastpris.
Är så svårt när man inte vet vad som ska göras...

Men ett scenario på 2 gubbar
Dag1: grävning plintar.
Dag2: regling stomme.
Dag3:trall
Dag4:räcke och trapp.
Dag5: Finlir, städning, bort körning av deponi.

Kan lika gärna bli så här:
Dag1: grävning plintar
Dag2: fortsatt grävning plintar, borrning och stenspräckning.
Dag3: regling stomme.
Dag4: trall
Dag5: trappa i vinkel
Dag6: snyggt räcke med fräst överliggare och barnsäker grind.
Dag7: städning, Finlir, genomgång med kund, bortkörning av brännbar deponi.
Dag8: bortkörning av jord,sten och återställning.
 
  • Gilla
hushem och 2 till
  • Laddar…
T thobiasnilsson81 skrev:
Jag vet att materialet har gått upp mer än dubbelt de senaste åren men vill kolla om priset jag fått är rimligt.

75kvm trädäck på mark.

Material 45 575 kr inkl moms
Leverans ca 10 000 kr inkl moms
Arbetet 77 450 kr inkl moms
Total: 133 025 kr inkl moms
(Ej rätt till ROT)
får väl hålla med Anders Övergård det han sa till Johan Petersson :”Kan man inte bygga en altan skall man fan inte ha hus !”
 
  • Gilla
  • Haha
Sojan och 7 till
  • Laddar…
Hej.
För 2 år sen var frakten 500:-
Förra året var frakten 600:-
I år är frakten 895:-
Jag har 1 mil till brädgården.
 
Det som sticker ut i min värld är ju frakten. 10 papp? Var bor du? Beijer brukar ju köra fraktfritt typ varje månad vid löning.
 
Jag byggde ett däck på 50 kvm för två år sedan, så materialet är OK. Transporten kostade oss 800 kr. Sedan är det tiden, är det plan mark så tycker jag det är mycket. Men har de schakta ur lagt i singel/sand och gjutit plintar mm så tickar tiden iväg. Alltid ta ett pris innan.
 
T thobiasnilsson81 skrev:
Jag vet att materialet har gått upp mer än dubbelt de senaste åren men vill kolla om priset jag fått är rimligt.

75kvm trädäck på mark.

Material 45 575 kr inkl moms

Leverans ca 10 000 kr inkl moms
Arbetet 77 450 kr inkl moms
Total: 133 025 kr inkl moms
(Ej rätt till ROT)
Sett till kvm pris så är priset helt OK, lite beroende var du bor. Sen att stirra sig blind på ex transport ger fel bild av summan, se till totalen.
 
  • Ledsen
Mazdarune
  • Laddar…
Vi blev precis färdiga med vårt trädäck på 70 kvm. Det hela byggdes på stenplattor.
Vi fick betala 38 000:- för materialet, 4000:- för decklight, 3000:- för frakten och sen har vi en bekant som fick 10 000:- för att bygga det.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Det som sticker ut i min värld är ju frakten. 10 papp? Var bor du? Beijer brukar ju köra fraktfritt typ varje månad vid löning.
Fast i din värld bygger du hemma hos dig själv...

Låt säga att byggaren har 4.5mil enkel resa. 9mil om dagen x 7dagar x 60kr mil=4410kr. Servicebil 7dagar x 250kr vilket är vanligt idag blir 1750kr + 4410kr=6160kr + utkörning byggmaterial 1500kr ger en total påpå 8660kr ex moms vilket blir i runda slängar 10000kr inkl. Ni hemma byggare kan inte jämföra priser mot när ni bygger själv. Som företagare har man massa kostnader, revisor, försäkring, Servicebil, service och reparationer, skatt och försäkring. Bilen är fylld med dyra verktyg och maskiner för att jobbet ska bli bra och gå fort som ni förväntar er. Sen vill jag ha lön och med lite tur semester. Ni kanske hittade firman vi deras annonsering och sen gick ni in på deras fina hemsida som förövrigt en webb byrå byggt.Där läste ni mer och tog kontakt. När byggaren väl kom hade han hela och rena arbetskläder med reklam på. Även bilen hade dekor och var dessutom ren och fräsch. Byggaren var kunnig och hade gjort offerten i ett offert program som han betalar för varje månad. Kunskapen om garantier, ue, arbetsmiljö, heta arbeten mm har han skaffat sig genom olika dyra utbildningar....just saying...Ni kan inte jämföra med att bygga själv på fritiden
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.