Fick en smärre chock i går när jag öppnade elräkningen. På 2 månader har vi på 2 personer använt 5500 kWh i ett nybyggt hus på 156 m2 enplan (!). Vi har direkt el med vattenburen golvvärme. Är detta verkligen normalt ? Vi har inte 30 grader inomhus. Vi har inte tänt i hela huset, tävttmaskinen och torktumlare används 1 ggr i veckan. Det jag vill säga är att vi 'slösar' inte med att tvätta havfullt m m. Visst går det åt mer el under vintermånaderna men i år har ju inte tempen varit under 4 grader utan snarare åt 10 grader ! Räkningen avser 1/11-06 till 1/1 -07. Man vågar ju inte tänka på om vintern dyker upp i feb-mars. :'(

Kan någon som kan detta berätta vad det är som drar så förbannat mycket ?
 
Hej!

Skulle tro att uppvärmningen är energislukaren. Men 156 m2 golvvärme är rätt mycket yta. Är det ordentligt isolerat under plattan och i taket?

Vi håller på och bygger om ett gammalt hus som vi värmer med el-panna och byggfläkt till 12 - 15 grader. Vi kollar elmätaren varje månad och på vintern ligger vår dagsförbrukning på 80 - 100 kWh. Det är ju i samma storleksordning som er förbrukning, så för mig känns det rimligt.

Värmen och lånen, det är det som kostar pengar när man har hus :(

/pinebar



 
Nånting är ju fel det är ju ganska klart, 2750 kw i månaden är ju inte rimligt i ett nybyggt hus när medeltemperaturen ligger som den gör. Är värmesystemet intrimmat som det skall? Är det gjuten sula fick vi reda på att innan den torkat ut mellan 6-9 månader drar det ca: 10% mer men det är ändå för mycket.
 
Jag ska villigt erkänna att jag inte är någon expert på el, värmesystem m m. Det har varit folk där hemma och 'pillat' på vattenledningarna till golvvärmen och även folk som har varit och 'trimmat' pannan (IVT). Jag tycker att elpatronen utlöses väldigt ofta. Plattan gjöt man i Maj-juni i fjol. Jag tycker också att det är väldigt mycket med 2500-2700 i månaden. Hus leverantören sa att man skulle ligga på runt 15000 kWh per år. Det kommer givetvis minska under sommar månaderna men det lär ju inte bli mycket varma de närmsta 2-3 månaderna och då kommer jag minst att utnyttja 10-12000 kWh.
 
Är det en värmepump du har eller IVT elpanna 290?

I vilket fall som helst så är det definitivt för mycket, du säger att patronen går in ofta, styr du värmen i huset med termostater i alla rum?
 
VI har en IVT 290. Ja vi styr värmen med termostater i alla rum dock har vi i stort sett stängt av golvvärmen i 3 rum som vi inte nyttjar speciellt ofta.
 
Med risk att få på fingrarna så är det säkert samma princip med golvvärme med elpanna som med värmepump att verkningsgraden blir usel när du styr med termostaterna. Vi hade otroligt hög förbrukning första månaderna med vår värmepump och att vi styrde med termostaterna. Då lärde vi oss här och på andra forum att ändra helt. Vi skulle ställa alla termostater på max till att börja med, sedan skulle vi ställa ner värmekurvan på pumpen ett par snäpp som i vårt fall blev från 4 till 3, sen vänta ett dygn och se vad temperaturen blev i huset och sen justera igen och igen, efter 4 dygn hade vi en innetemp på 21 grader i hela huset som vi var nöjda med.

Genom denna manöver gick vår förbrukning ner från 80-100 kw om dygnet till 60-65 med -1 i medeltemperatur och patronen går sällan igång vid temeperaturer över 3+
Vi har en värmepump IVT490

 
Hmmm intressant Robban44...Det kanske man ska testa ! Jag har i alla fall varit i kontakt med husleverantören och frågat om detta verkligen är normalt....Vi får väl se vad de kommer tillbaka med. Säger inte de något speciellt så får jag nog testa ditt förslag Robban. :-?
 
stort sett stängt av golvvärmen i 3 rum
---------------------------------------------
Är inte att rekomendera, för de tre rummen kyler ner resten av huset :-?

En tempraturgivare i t.ex. centrum av huset är att rekomendera, eller två om huset är stort. Men om all frånluft går ut via wc, duch eller kök, så är sådana ställen bra... :)

Som Robban skriver, så är det helt rätt väg att labba fram ett resultat som passar ert levene. ::)
 
Det är säkert flera faktorer som spelar in här som gör att förbrukningen skenar iväg. Har man otur som i vårt fall att få fullständigt fel information av vår värmepumpsinstallatör så blev det som det blev med förbrukningen och det låter likadant att du inte fått rätt instruktioner angående din panna och hur man optimalt utnyttjar den ihop med värmegolvet.

Att husleverantören skall veta hur panna och värmegolv ställs in optimalt är ju långsökt anser jag, vår byggledare ringde värmepumpsinstallatören och frågade hur och var man hittade på startknappen på vår pump ;D

Sen visde det sig att det var aut.säkringen som löst ut p.g.a att cirkulationspumpen kärvade vid igångsättning som det tydligen ofta gör.
 
trezegol skrev:
Hus leverantören sa att man skulle ligga på runt 15000 kWh per år. Det kommer givetvis minska under sommar månaderna men det lär ju inte bli mycket varma de närmsta 2-3 månaderna och då kommer jag minst att utnyttja 10-12000 kWh.
Räkna med att ca 5000kWh/ år går till hushållsel. Dom 15000kWh/år avser kanske bara uppvärmning? så totalt kan det bli 20000kWh/år i ditt hus och det mesta går åt på vintern.
Fast det inte var så kallt hittills så var det i alla fall fuktigt och blåsigt och det kräver en del energi att hålla huset varmt i blåsten, ju större fönsteryta dess mer energi behövs.
Det skadar inte att försöka justera uppvärmningen men vänta dej inga underverk.
gaia
 
Är det uppmätt förbrukning eller elleverantörens beräknade förbrukning? (Bara en kontrollfråga :D)

 
robban44 skrev:
Med risk att få på fingrarna så är det säkert samma princip med golvvärme med elpanna som med värmepump att verkningsgraden blir usel när du styr med termostaterna. Vi hade otroligt hög förbrukning första månaderna med vår värmepump och att vi styrde med termostaterna. Då lärde vi oss här och på andra forum att ändra helt.  Vi skulle ställa alla termostater på max till att börja med, sedan skulle vi ställa ner värmekurvan på pumpen ett par snäpp som i vårt fall blev från 4 till 3, sen vänta ett dygn och se vad temperaturen blev i huset och sen justera igen och igen, efter 4 dygn hade vi en innetemp på 21 grader i hela huset som vi var nöjda med.

Genom denna manöver gick vår förbrukning ner från 80-100 kw om dygnet till 60-65 med -1 i medeltemperatur och patronen går sällan igång vid temeperaturer över 3+
Vi har en värmepump IVT490
det där med termostatern är känsligast på värmepumper, då denna lätt startar elpatronen om termostaterna styr. med elpatron fårn början så är det ju bara el eller le = nästan ingen skilnad
 
är det en el panna du har, så är din förbrukning normal i mina ögon.

varför bygger man med elpana?
 
trezegol skrev:
Vi har direkt el med vattenburen golvvärme.
Rättning...ni har vattenburen elvärme.


Jag tycker att elpatronen utlöses väldigt ofta.
Troligen så hänger regleringen inte med att styra ner elpatronen, har du någon by-pass vid pannan eller golvvärmefördelaren? Det brukar man ha, antingen en som är manuellt inställde eller en tryckstyrd. Det måste man ha så att flödet inte blockeras helt då dina rumstermostater stänger.

Nu är en by-pass iofs helt onödig om man gör som robban44 föreslår, dvs strunta i rumstermostaterna och justera in rätt kurva och stryp individuellt in GV-slingorna på fördelaren så att du får önskad temp i dina olika rum.

Har du bara elpannan? eller är det så att det faktiskt sitter en L/V-värmepump dockad till denna?
Verkar lite udda att man i ett nybygge endast sätter en elpanna :surprised:



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.