Hej
Vi köpte huset för en 5 år sedan och när besiktningsmannen från försäkringsbolaget var här sa han att undertaket var super bra och var som ett eget tak och jag inte skulle byta ut det om jag inte var tvungen.
Det är skivor av eternit.

Nu har jag letat på hur jag skall göra med bytet av tak och var i kontakt med bygghandeln och även där har jag fått höra undertaket är superbt och jag skall behålla det.

skall man behålla, eller skall man byta det är frågan?!
och skall man behandla det på insidan med någon färg i så fall?!

byter jag blir det undertak duk frihängd 1200mm cc och betonpannor
byter jag inte blir det nog ändå undertaks duk (möjligtvis annan modell) och betongpannor.

kostnadsmässigt skiljer ju det en del men inte extremt som om jag skulle få för mig att lägga råspont först för det kostar betydligt mer och är inte aktuellt.

Mvh
Leif Kier
 
  • Ventilationsrör genom eternitskiva i tak, synligt via hål i skiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett befintligt eternittak sett från insidan av en vind med isolering synlig nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag bytte tak för ett par år sen, också eternitpannor med undertak i eternit, så lät jag undertaket ligga.
Sen råspont med betongpannor enl konstens regler.
Så behåll skivorna du.
 
J Jörgen Ö skrev:
När jag bytte tak för ett par år sen, också eternitpannor med undertak i eternit, så lät jag undertaket ligga.
Sen råspont med betongpannor enl konstens regler.
Så behåll skivorna du.
Hej
Vad var anledningen i ditt fall till du behöll skivorna?
för motresonemanget är ju det är asbest....
Mvh
Leif
 
L leikie skrev:
Hej
Vi köpte huset för en 5 år sedan och när besiktningsmannen från försäkringsbolaget var här sa han att undertaket var super bra och var som ett eget tak och jag inte skulle byta ut det om jag inte var tvungen.
Det är skivor av eternit.

Nu har jag letat på hur jag skall göra med bytet av tak och var i kontakt med bygghandeln och även där har jag fått höra undertaket är superbt och jag skall behålla det.

skall man behålla, eller skall man byta det är frågan?!
och skall man behandla det på insidan med någon färg i så fall?!

byter jag blir det undertak duk frihängd 1200mm cc och betonpannor
byter jag inte blir det nog ändå undertaks duk (möjligtvis annan modell) och betongpannor.

kostnadsmässigt skiljer ju det en del men inte extremt som om jag skulle få för mig att lägga råspont först för det kostar betydligt mer och är inte aktuellt.

Mvh
Leif Kier
Hej !
Jag har nyligen gått med i forumet. Jag inser att det är ett tag sedan detta var aktuellt, men jag chansar på att kanske få ett svar.
Jag är i liknande situation, jag vill byta ersätta eternittaket. Har också internit undertak i bra skick, så jag ser ingen vits i att byta detta. Så jag är nyfiken på hur det gick med ditt tak !
Yttertaket av eternitskivor går väl rätt OK att demontera, men hur gör man med gamla bärläkten. Lätt att man skadar undertaks-skivorna om man börjar bryta i bärläkten för att lägga råspont ?
Hälsningar
Lennart
 
Ser ut som masonitskivor
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Hela din takkonstruktion ser ut som långt nyare än vad som man realistiskt ser när det är eternit inblandat. Hur ser taket ut utifrån? Förvirring mellan eternit (asbesthaltiga oorganiska skivor) och masonit (pressad träfiber)

Innifrån ser det helt klart ut som masonit och ingen av bilderna visar några konstigheter
 
hej
allt åkte i containern . Materialet var som färgat glasfiber fast hårdare.
Nu är det lättviktsundertak (armerad duk).
Och betongtak på det.
 
L leikie skrev:
hej
allt åkte i containern . Materialet var som färgat glasfiber fast hårdare.
Nu är det lättviktsundertak (armerad duk).
Och betongtak på det.
Vad var anledningen till att ni inte behöll undertaket
Hade ni auktoriserad firma till rivningen ?
 
E eternity skrev:
Hej !
Jag har nyligen gått med i forumet. Jag inser att det är ett tag sedan detta var aktuellt, men jag chansar på att kanske få ett svar.
Jag är i liknande situation, jag vill byta ersätta eternittaket. Har också internit undertak i bra skick, så jag ser ingen vits i att byta detta. Så jag är nyfiken på hur det gick med ditt tak !
Yttertaket av eternitskivor går väl rätt OK att demontera, men hur gör man med gamla bärläkten. Lätt att man skadar undertaks-skivorna om man börjar bryta i bärläkten för att lägga råspont ?
Hälsningar
Lennart
Hej Lennart
mitt förslag är att rensa allt. Fy fan vad mycket skit det samlas.
munskydd (mitt var säkert inte godkänt men ändå) slit och släng arbetskläder du inte tar in och alltid fuktiga pannor.
ta bort spiken med platt kofot och planka sen klippa med bultsax där det inte går att klippa direkt dvs, sen dra ut spiken när pannorna är borta.
Detta räkna jag in i förberedelser innan ställningen kom, hissade ner plattorna hela i den mån det gick med spännband, (har kalkyl på billigaste container "då" också).
undertalet fick agera tak tills ställningen var på plats sen tog jag sida för sida och bytte till duk.
jag kan skicka över alla kalkyler till mitt tak. om det hjälper med planering.
Mitt byte tog 3-4 veckor med lite avbrott, och väntan på delar.
Gjorde allt själv med hjälp såklart.
hyrde en ställning som täckte nästan hela huset (enplans).
för tak rekommenderar jag Hornbach, de tog allt extra i retur inkl reglar, läkt och till och med söndriga pannor som de återbetalade. Utkörning med upplyft av pannor på ställning mot kostnad. Haki klarar det men jag fördelade ut pannorna ändå på ställningen.
underlagaduken köpte jag direkt från leverantör vision bison, hämta dem i Lomma.
de gamla läkten var i bra skick så återanvände dem, minimum är 70x45 bärläkt.
men där jag återanvände satte jag nya 45x45 och de gamla under som stöd dvs tillsammans 90x45 säkrade upp med skruv igenom. köpte bredare ströläkt än minimum, takstolarna är ju 45mm så.
sen valde jag att skruva allt men nu sitter det .
snabbt och lätt
 
E eternity skrev:
Vad var anledningen till att ni inte behöll undertaket
Hade ni auktoriserad firma till rivningen ?
Du vill inte behålla det om du lägger pengar på nytt tak.
det kommer bli svårt att hålla det helt och befintliga genomdragningar är inte godkända.
Jag hyrde in container
meddela grannarna, och monterade ner själv. mask och slitoch släng arbetskläser som fick stanna ute.
Enplans hus så gick rätt smidigt ändå.
packade väl i containern så gick allt in inkl undertaket.
har kostnadskalkyler på det.
Bor i Åhus om du vill ha mer detaljerat .
 
M myrstack skrev:
Hela din takkonstruktion ser ut som långt nyare än vad som man realistiskt ser när det är eternit inblandat. Hur ser taket ut utifrån? Förvirring mellan eternit (asbesthaltiga oorganiska skivor) och masonit (pressad träfiber)

Innifrån ser det helt klart ut som masonit och ingen av bilderna visar några konstigheter
Det var eternit skivor vilket var bra för då hade jag skydd fast jag tagit bort pannorna .
LB hus byggt 72
 
L leikie skrev:
Det var eternit skivor vilket var bra för då hade jag skydd fast jag tagit bort pannorna .
LB hus byggt 72
Tack för ditt utförliga svar Leif. Mitt är också LB-hus byggt 1975, bor i Bromölla. Hade uppskattat om vi kunde träffas för att höra dina erfarenheter. Jag står inför takbyte o vill sätta upp solceller, men jag har svårt att bestämma mig för hur jag gör med taket. Kan jag ringa dig ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.