J Jonte Karlsson skrev:
Nu hade du lite otur på varenda punkt. Har du läst ett enda ord av det som skrivits innan?
Menar du att det är fritt fram för alla som skrivit på pappret att börja riva och slå sönder bostaden trots att man ännu inte fått tillträde? Trots att ägaren kanske till och med har kvar sina ägodelar i bostaden? Vilket regelverk lutar du dig emot där? Betyder tillträdesdatumet ingenting alls menar du? Måste ägaren omgående utrymma sig själv och alla sina ägodelar så fort pappret är påskrivet, så att köparen kan komma dit och gå loss med släggan?

"Möjligt att få tillstånd av mäklaren att rensa upp", säger du. Nu är det så att mäklaren inte äger bostaden som de förmedlar. De har NOLL mandat att lämna ut sådana tillstånd. TS har till och med uttryckligen sagt NEJ. TS förfogar över bostaden fram tills tillträdesdatumet. Helt odiskutabelt.

"lagat, städat, trimmat ett träd eller buske" när det handlar om att köparen olovligen rivit ut 2/3 av bostaden inklusive fundamentala delar av byggnadskonstruktionen, hur tänkte du där?
Vart vill han komma? Säga upp köpet? betala tillbaka ev handpenning? Betala avgift till mäklaren pga bara eget strul.
Fastigheten får dåligt rykte, försökte sälja men säljaren hävde köpet.
Tror du verkligen att köparen får mera för fastigheten då? Det blir sannolikt sämre bud nästa gång. Sådant här strul sprider sig med 160 km/h bland mäklare och bostadsspekulanter.
Ett korkat beteende. Vill man sälja eller inte, man måste bestämma sig.
Hittar man bara anledningar till vad en tilltänkt köpare sysslar med anser jag att man är kocko.
 
Redigerat:
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Det är dock inte husets nuvarande skick som är det stora problemet. Det stora problemet är att i dagsläget så är det säljaren som i princip har ansvar för allt som pågår i huset. Att ha en byggarbetsplats som du inte rår över men som ändå är ditt ansvar eftersom det är din fastighet .......

Ser du problemet?
Nej inte riktigt, det är väl många som får hus/lgh renoverade när dom är bortresta, många lämnar nycklar till hantverkare och säger vi åker bort medans du fixar det här.
Har köparen eget och har sina gubbar där så är det väl hans ansvar över arbetsplatsen och gubbarna
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Male1010 och 2 till
  • Laddar…
P
haggle haggle skrev:
Låter mest som du är kompis med köparen
Jag är ju då jurist till skillnad från majoriteten killgissningsjurister här inne, och att det är köparen som satt ingång olovandes lär vara enkelt att bevisa. Så dina skräckscenarior om ww3 och olika hemskheter har ingen verklighetsförankring.

känner inte vad jag vet varken säljare eller köpare i den här soppan .vet inte ens vart i landet det är..

men med en nyckel utlämnad så är väl risken att säljarens försäkring inte gäller fullt ut då

Det är självklart lätt att anmäla nån men frågan är vad man kan vinna och vad man kan förlora på det...

Såvitt jag kan se innehåller inte tråden några bevis för vem som rivit och gjort vad i huset.. men jag kan såklart ha fel..

Det jag menar med ww3 är såklart att man startar en rättsprocess där man troligen har mer att förlora än att vinna och frågan är då om det är ett speciellt klokt råd.. många timmar senare och många tusen fattigare och hela fastighetsförsäljningen blockerad av ett tjafs som troligen tar lång tid innan det kommer till nåt slutgiltigt besked.. med uppvärmningskostnader osv

Finns rättsfall där hyresgäster hyrt hus och sen det sista dom gjort slagit sönder allt i huset där man drivit det till rättegång men inte kunna bevisa att det var hyresgästerna som gjort skadegörelsen , utan det kunde varit vem som helst som gått in efteråt och förstört.. så att man kan anta nåt och att man kan bevisa nåt är två skilda saker..

men det är klart att jurister och advokater tycker att vi ska driva såna här fall mot varandra då det skapar jobb med fina pengar..
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Försäkringsfråga, om något händer.. vems är felet/vem betalar.. vilken försäkring och vilka regler?

Det finns bara ”en ägare” om något händer..

Vi har också låtit ”nya ägarna” haft tillgång innan, för att de skulle kunna riva ut hela källaren och torka/lufta den innan tillträde. Vi var medvetna om problematiken själva, men ansåg att utrivningen av källaren gynnade även oss om köpet avbröts..

Men vissa saker gör man bara en gång, sedan är man ”vis av erfarenhet”. Grannarna ringde och talade om att de lämnade lampor på och fönster öppna när de åkte hem.. fläktar och element var också på. Givetvis ”hade de inte gjort nått”.. vi fick elräkningarna (direktverkande el/uppvärmning).

sedan hade de mage att avkräva städning innan tillträde, som vi fick betala..
 
  • Wow
  • Gilla
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
Det finns gott om rättshaverister och de har lååååg kurs bland jurister.
 
nino nino skrev:
Nej inte riktigt, det är väl många som får hus/lgh renoverade när dom är bortresta, många lämnar nycklar till hantverkare och säger vi åker bort medans du fixar det här.
Men lol, inser du inte skillnaden mellan att låta renovera sitt eget hus och att börja renovera ett hus som du ännu inte äger?

Har köparen eget och har sina gubbar där så är det väl hans ansvar över arbetsplatsen och gubbarna
Riktigt så enkelt är det inte. Och vad tror du händer om det grävs av något, tror du att det finns någon försäkring som gäller då? Och nu skrapar vi bara på ytan. Allt är ju inte ens klart med dödsboet utan köparens tillträde är avtalat att ske när allt är färdigt med dödsboet.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
T Truckfighter skrev:
Tjena! Vet inte om detta är rätt forum men vi testar.

I vintras sålde vi vår släktings dödsbo. Efter kontraktet var påskrivet ville köparen behålla nyckeln för att åka dit och mäta, för framtida byggplaner då tillträdet är i April. På omvägar fick vi höra en månad senare att han har åkt dit med byggmaterial mm så vi tog kontakt med mäklaren men han försäkrade att han bara var där för att mäta inget annat.
Förra veckan tog jag bilen förbi huset och då var kalaset i full pull! Det stod flera byggbilar utanför och på avstånd genom ett fönster såg jag att de rivigt två väggar och kök! Vi ringde upp upp mäklaren som sa att det inte var okej, men inte mer än så typ… (tror att de kan vara kompisar sen innan)
Pratade även med köparen som sa att han tyckte att ”det drog ut så på tiden”, att han är gammal snickare och har fackliga gubbar som övervakar så ”det är lugnt”, tydligen strypt vatten och elen (kan man ens det? Det är gamla el element i huset så räkningen var rätt saftig), men de hade tydligen bara använt verktyg på batteri.
Dem hade vart där i runt 2 veckor.
Han frågade om han fick göra klart lite tak men vi stoppade bygget.
Känner såklart att han har gått bakom vår rygg och förtroendet är brutet, då vi sagt nej 2ggr innan!
Kunde också hänt en olycka eller skada som vi säljare får stå för osv.
Min fråga är, hur tar man detta vidare nu?
Kan man be om kompensation eller annat?

Vi ska ut till huset imorn och kika hur det ser ut, men han har varit lite emot det
T Truckfighter skrev:
Tjena! Vet inte om detta är rätt forum men vi testar.

I vintras sålde vi vår släktings dödsbo. Efter kontraktet var påskrivet ville köparen behålla nyckeln för att åka dit och mäta, för framtida byggplaner då tillträdet är i April. På omvägar fick vi höra en månad senare att han har åkt dit med byggmaterial mm så vi tog kontakt med mäklaren men han försäkrade att han bara var där för att mäta inget annat.
Förra veckan tog jag bilen förbi huset och då var kalaset i full pull! Det stod flera byggbilar utanför och på avstånd genom ett fönster såg jag att de rivigt två väggar och kök! Vi ringde upp upp mäklaren som sa att det inte var okej, men inte mer än så typ… (tror att de kan vara kompisar sen innan)
Pratade även med köparen som sa att han tyckte att ”det drog ut så på tiden”, att han är gammal snickare och har fackliga gubbar som övervakar så ”det är lugnt”, tydligen strypt vatten och elen (kan man ens det? Det är gamla el element i huset så räkningen var rätt saftig), men de hade tydligen bara använt verktyg på batteri.
Dem hade vart där i runt 2 veckor.
Han frågade om han fick göra klart lite tak men vi stoppade bygget.
Känner såklart att han har gått bakom vår rygg och förtroendet är brutet, då vi sagt nej 2ggr innan!
Kunde också hänt en olycka eller skada som vi säljare får stå för osv.
Min fråga är, hur tar man detta vidare nu?
Kan man be om kompensation eller annat?

Vi ska ut till huset imorn och kika hur det ser ut, men han har varit lite emot det
 
Men! Ni o Mäklaren o även köparn har väl nästintill gjort ett brottsligt förehavande ? Man kan ej sälja innan bouppteckningen är klar...
 
B Bästerortarn skrev:
Men lol, inser du inte skillnaden mellan att låta renovera sitt eget hus och att börja renovera ett hus som du ännu inte äger?



Riktigt så enkelt är det inte. Och vad tror du händer om det grävs av något, tror du att det finns någon försäkring som gäller då? Och nu skrapar vi bara på ytan. Allt är ju inte ens klart med dödsboet utan köparens tillträde är avtalat att ske när allt är färdigt med dödsboet.
Jodå det fattar jag, har själv både köpt och sålt både hus och lägenheter.
Är alla överens, vilket inte är fallet här, så är det väl inga större problem om något händer.

Det är väl klart att man som köpare, speciellt om man köper och renoverar för att sälja, vill göra klart så mycket som möjligt, speciellt när det inte finns någon deadline...
 
nino nino skrev:
Det låter ju på de flesta här att han bara förstört och rivit, om en vecka kanske det är nygipsade väggar, nya golv och ytskikt på väggar...
Ja byggaren har ju uppenbarligen gjort fel, men att börja tro att han ska lämna hela skiten sönderrivet tycker jag verkar långsökt.
Han borde ju varit ärlig och frågat om det är ok att börja renovera, säljare köpare mäklare och ev fb skulle säkert kommit överens om nåt som passat alla.
han hade öppnat upp och gjort det jättefint. Huset är nog värt mer redan nu
 
  • Gilla
MorpH och 2 till
  • Laddar…
T Truckfighter skrev:
Tjena! Vet inte om detta är rätt forum men vi testar.

I vintras sålde vi vår släktings dödsbo. Efter kontraktet var påskrivet ville köparen behålla nyckeln för att åka dit och mäta, för framtida byggplaner då tillträdet är i April. På omvägar fick vi höra en månad senare att han har åkt dit med byggmaterial mm så vi tog kontakt med mäklaren men han försäkrade att han bara var där för att mäta inget annat.
Förra veckan tog jag bilen förbi huset och då var kalaset i full pull! Det stod flera byggbilar utanför och på avstånd genom ett fönster såg jag att de rivigt två väggar och kök! Vi ringde upp upp mäklaren som sa att det inte var okej, men inte mer än så typ… (tror att de kan vara kompisar sen innan)
Pratade även med köparen som sa att han tyckte att ”det drog ut så på tiden”, att han är gammal snickare och har fackliga gubbar som övervakar så ”det är lugnt”, tydligen strypt vatten och elen (kan man ens det? Det är gamla el element i huset så räkningen var rätt saftig), men de hade tydligen bara använt verktyg på batteri.
Dem hade vart där i runt 2 veckor.
Han frågade om han fick göra klart lite tak men vi stoppade bygget.
Känner såklart att han har gått bakom vår rygg och förtroendet är brutet, då vi sagt nej 2ggr innan!
Kunde också hänt en olycka eller skada som vi säljare får stå för osv.
Min fråga är, hur tar man detta vidare nu?
Kan man be om kompensation eller annat?

Vi ska ut till huset imorn och kika hur det ser ut, men han har varit lite emot det
Man skall ALDRIG ge köpare tillträde innan tillträdesdagen (det finns en orsak till att det heter tillträdesdag).. Kan ge stora juridiska problem, nämner detta pga egen erfarenhet, då jag ville vara bussig mot köparen..
Fick inte betalt förrän 1 vecka försent efter jag hotat med stämning.. Vilket i sig gav problem med huset jag skulle köpa. Hoppas det löser sig dock..
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
1). Dokumentera köparens uttalande kring påbörjat arbete via sms, mail, inspelning samt fotografera åtgärder, verktyg, fordon etc.
Dokumentera kontakterna med mäklaren och hens råd. Ta dit en besiktningsman som kan se om åtgärder är fackmannamässigt utförda och som kan dokumentera nuläget.

2) byt lås, och skicka därefter bilderna till mäklaren.

3) be mäklaren, skriftligt, hantera all kommunikation med köparen

4) be mäklaren om råd om hur situationen skall hanteras. Hen är ansvarig för sina råd och handlingar.

5) kräv betalning och slutfört köpekontrakt innan du ger nycklarna.

6) vi vet inget om varför de gjort som de gjort, eller vad som kan ske hittas etc etc… ingen idé att spekulera.

7) du har inget ansvar gentemot byggare eller andra ”entreprenörer”.

8) redovisa alla kostnader till mäklaren.

9) mäklaren behöver börja göra rätt för sin ersättning….

10) ta kontakt med en jurist inom avtalsjuridik som kan rådge dig..
Lycka till
 
  • Gilla
Bullmorsa och 4 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jodå det fattar jag, har själv både köpt och sålt både hus och lägenheter.
Är alla överens, vilket inte är fallet här, så är det väl inga större problem om något händer.
Förlåt men det där är ju mer än lovligt naivt. Inga större problem om något händer? Kanske inte om det finns tydligt specificerat i kontraktet vad som får göras och hur ansvar fördelas. Men jag tror inte att någon jurist skulle tycka att det är ett speciellt lämpligt förfarande.

Det är väl klart att man som köpare, speciellt om man köper och renoverar för att sälja, vill göra klart så mycket som möjligt, speciellt när det inte finns någon deadline...
När köparen äger huset ja!

Är det bara jag som baxnar över vissa medlemmar som bagatelliserar aktuell köpares agerande?
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 8 till
  • Laddar…
B
B Bästerortarn skrev:
Är det bara jag som baxnar över vissa medlemmar som bagatelliserar aktuell köpares agerande?
Nej. Alltifrån brand till vattenskador kan ju uppstå, allra helst när man renoverar är ju risken stor. Jag vet en som fick enorma vattenskador pga en rörmokare från ett större företag gjorde en tabbe på fredag eftermiddag som upptäcktes först på måndag morgon.

Alla muntliga överenskommelser mellan köpare och säljare är ju värdelösa när man får en rejäl skada, och kvar står säljaren med problemet.

Det är dumsnällt att ge tillträde till fastigheten för köparen för åtgärder i förtid.
 
  • Gilla
Bagerilukt och 5 till
  • Laddar…
Vad som inte nämnts och kanske är värt är att köparen och mäklaren är visst bekanta och köparen gav ett bud bara nån dag efter vårt möte med mäklaren och ”vann” innan budgivning där mäklaren smörade att de var ett bra pris för det skicket och att de var en bra familj osv. Så antagligen är det en grej de kommit överens om och mäklaren tipsade om huset. Men bygget är stoppat sen förra helgen och det går igenom nu i veckan så det är väl bara bita i det sura äpplet antar jag.
Vill iaf tacka för all hjälp och information!
Uppdaterar i tråden framöver hur det slutat
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
Dortmunder DAB och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.