Tomten är på 1074kvm.

Grannen har tänkt att lägga sitt garage intill vårat.

På baksidan har vi prickmark på 5x37,72kvm och kommunal mark med genomgående cykelväg.

Huset är ett Eksjöhus lyckan med ett antal modifieringar.

Vad anser ni om placeringen av hus och garage?

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Var är norr? Rakt upp, eller? Spontant känns det som om ni får en jätteyta med asfalt eller sten precis vid entrén. Det går inte att ha garaget till vänster om huset, dvs. precis vid infarten från vägen?
 
Väderstrecken är som bilden är, upp är norr.

Garageuppfarten på bilden är 96kvm

Anledningen till placeringen av garaget är både att jag vill ha en uteplats mot syd-väst och att man ej kan parkera på gatan utanför tomten pga att det är en vändzon så vi vill ha lite yta för besökande bilar.
 
Hemmakatten
Jag skulle flytta huset så mycket det går upp till nordöst för att få en så stor solig uteplats som möjligt. På norrsidan lär ni ju sällan spendera nån tid.
 
Vi funderar faktiskt på det... vi har sökt bygglov på denna placering men säljaren säger att det ska inte vara några problem att flytta huset lite nord-öst.
 
Håller med Hemmakatten. Flytta huset så långt åt nordost det går. Tomten är nu delad i två "bitar".
 
Vi lade vårt tvärtemot åt sydöst så att säga! Då får man en insynsskyddad gräsmatta bakom huset istället för utmot gatan. Sen har vi sol på dagen på väster väggen med en egen balkong och skön svalkande skugga närmast husets norrvägg på "huvudbalkongen". Sen framemot kl 16 börjar hela baksidan bada i kvällssolen ända tills den går ner! Passade oss suveränt och vi tycker verkligen det är skönt att ha lite "insynsskyddat bakom huset. Sen vil många och framförallt jag inte sitta i gassande södersol mitt på dagen utan då vill jag ha skugga! vår och höstsolen däremot vill jag gärna ha och då sitter vi på den något mindre altanen på västersidan och njuter och kan då heja åt alla som går förbi på gatan om vi vill.

Har hört flera som ångrat att de lagt huset mitt på tomten med en jämn grässträng runt om så att säga. Blir liksom ingen mening med gräsmattan då.

Vi funderade på olika placeringar beroende på snöskottning, parkering , sol osv. till slut gjorde vi en "solsimulator". Hi hi. Vi fixade en astronomisk almanacka för att se solens upp och nergång och solhöjden mitt på dagen. Ställde en mycket enkel husmodell i form av en skokartong (med rätt skalenlig höjd i alla fall) på en matbricka som motsvarade tomten. Sen hade vi den höj/sänkbara kökslampan som sol utifrån almanackan och solhöjden (vinkeln). Då var det bara att snurra brickan och höja och sänka lampan för att se hur skuggan från huset föll på tomten olika årstider och olika tider på dygnet.
 
Nu har jag flyttat huset lite mer mot nord-ost och jag kan hålla med om att det ser bättre ut. Nu kommer även uteplatsen längre från grannen.
 
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker oxå att du skall flytta huset bakåt. Man ska inte ha så onödig mark på baksidan eller på sidorna där man ändå aldrig är. Bra tänkt med uppfarten. Vi har gjort precis likadant så att fler bilar får plats. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.