Jag vet att materialet har gått upp mer än dubbelt de senaste åren men vill kolla om priset jag fått är rimligt.

75kvm trädäck på mark.

Material 45 575 kr inkl moms
Leverans ca 10 000 kr inkl moms
Arbetet 77 450 kr inkl moms
Total: 133 025 kr inkl moms
(Ej rätt till ROT)
 
  • Gilla
  • Wow
hega och 6 till
  • Laddar…
Arbetet var i högsta laget! Leverans är högt, bor ni på en ö eller någon svåråtkomlig plats ?
 
  • Gilla
Hellwiz och 7 till
  • Laddar…
Jag har beställt drygt 1000 löpmeter trall (28x120) och knappt 200 löpmeter 145x45 regel, materialet går på ca 33k inkl hemleverans med kranbil (ca10 km). Fraktkostnaden är då ca 1000 kr.
Jag ska bygga drygt 100 kvm trädäck, trallen har jag räknat på så det bör vara ca 95% av det jag behöver. Reglarna är antagligen inte tillräckligt då jag kan återanvända en del från gamla altanen.

Arbetskostnaden kan jag inte säga något om då jag ska bygga själv..
Sen är det klart att materialpåslaget är väl en stor del av vinsten för en firma.
 
  • Gilla
thobiasnilsson81 och 2 till
  • Laddar…
U
Materialet är ca 20% dyrare än vi betalade förra sommaren. Vi betalade 1000kr för leverans.
Men vad mer ingår i material? Är det markduk och stenkross mm som ska på innan altanen?
Arbetskostnaden motsvarar ca 1.5 vecka för två snickare. Kan va rimligt om ni ska ha räcke på vissa delar och om det krävs markarbete. Ska en gammal altan tas bort också?

Svårt att säga när allt vi vet är kvm och altan på mark
 
Redigerat:
  • Gilla
hushem och 7 till
  • Laddar…
@
T thobiasnilsson81 skrev:
Jag vet att materialet har gått upp mer än dubbelt de senaste åren men vill kolla om priset jag fått är rimligt.

75kvm trädäck på mark.

Material 45 575 kr inkl moms
Leverans ca 10 000 kr inkl moms
Arbetet 77 450 kr inkl moms
Total: 133 025 kr inkl moms
(Ej rätt till ROT)
För det priset kan det (även om man tycker sig vars ohändig) läge att göra altanen själv! Att skruva ihop en altan brukar vara enkelt och ett bra projekt att börja med. Ta hjälp av någon bekant om du behöver det! :cool:
 
  • Gilla
Mazdarune och 7 till
  • Laddar…
Priset för leverans lät väldigt högt tycker jag. När jag handlat lite mer har jag ena gången lyckats få leverans på köpet. Andra gången kostade det ca 500 i fast leveranskostnad oavsett hur mycket man handlade.

materialpriset är nog svårt att säga nåt om utan att du får se specifikation på materialet så du kan jämföra med bygghandeln.
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Ingår de schaktning och bärlager under regelkonstruktion så tycker jag de låter rimligt... sen går de ju inte att komma ifrån att de har blivit så in i helvete dyrt att bygga trall...


T thobiasnilsson81 skrev:
Jag vet att materialet har gått upp mer än dubbelt de senaste åren men vill kolla om priset jag fått är rimligt.

75kvm trädäck på mark.

Material 45 575 kr inkl moms
Leverans ca 10 000 kr inkl moms
Arbetet 77 450 kr inkl moms
Total: 133 025 kr inkl moms
(Ej rätt till ROT)
 
  • Gilla
CSStrandberg
  • Laddar…
B
Svårt att säga med tanke på att du lämnat för lite info om altanen. Du behöver förklara mer, t ex:

• ska gammal altan bort
• är det markarbeten som ska göras
• borttagning av sten, markutjämning
• ingår allt material i priset mm

Sedan är det väl ”som vanligt”. Firman vill tjäna massor på materialet. Detta gör de t ex genom att räkna på den digraste brädgården och det priset får ni som kund. Sedan köper de materialet på t ex BYGGMAX, där det är billigare och mellanskillnaden är en stor del av byggfirmans vinst på jobbet.

Ofta köps det in mer material än vad som behövs och så kan byggaren använda det som en del på nästa jobb (eller till jobb hen gör åt sig själv eller nära och kära). Naturligtvis kan det inte köpas in exakt mängd virke, då en del är fult, sprucket och måste kasseras, men det förekommer en hel del mygel gällande just material. Testa att begära att få se materialfakturorna och fråga om ni får behålla virket som blir över. :rofl: Då kommer ni att få se om byggaren är ”ärlig” eller inte. Har sett detta på nära håll och tyvärr är detta mer en regel än undantag.
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Låter okej. Vi har byggt många altaner med firman och snackar man pris räknar vi alltid 1500-2000 kr m2. Det är utan trappor staket eller inklädnad. Man måste tänka på markarbeten. Väldigt olika från projekt till projekt.
Leveransen aningen dyr. Brukar ligga runt 18-2000:- men då med kran. Ex moms. Men kan menar att det kanske blir två leveranser. Kanske att de lagt in sophantering i samma kostnad som leveranser. Brukar ju bli ett par byggsäck eller någon vända till sopstation.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Jag bygger just nu ett nytt trädäck på 35 kvadrat också på mark. Jag fick betala 12900 för virke, skruv och balkskor. Frakt 1300 (4km med kranbil) sen tror jag att jag kommer att lägga till småsaker för ca 2000 kr. Jag bygger själv dock.
Så 35 kvadrat ggr 2,5 om man tar i lite, blir väl 40500 för ca 75 kvadratmeter. Ditt pris verkar riktigt dyrt som jag ser det. Bor i Skåne om det påverkar priset vet jag inte dock.
 
  • Gilla
miafunderar och 2 till
  • Laddar…
Jag byggde ungefär 50kvm altan ovan mark där material landade på ca 40k inkl transport, då gjorde jag trappan själv och valde premium trall. Jag tycker inte att det ser orimligt ut i alla fall, men skulle jämföra med 2-3 firmor för att få en bättre uppfattning själv.

Du får ju tänka på att dom ska leverera en nyckelfärdiga produkt med allt detaljarbete inkluderat (och det kan vara en del!). Men som tidigare inlägg nämnt får vi väldigt lite detaljer för att vara mer konkreta med input.
 
  • Gilla
FBrobeck och 1 till
  • Laddar…
T thobiasnilsson81 skrev:
Jag vet att materialet har gått upp mer än dubbelt de senaste åren men vill kolla om priset jag fått är rimligt.

75kvm trädäck på mark.

Material 45 575 kr inkl moms
Leverans ca 10 000 kr inkl moms
Arbetet 77 450 kr inkl moms
Total: 133 025 kr inkl moms
(Ej rätt till ROT)
Sanningen är att virkespriserna gått ned rätt mycket men hantverkarna vill kanske få oss att tro annat. Köpte 75 m2 trall sista juli förra året (tror jag prickade peaken:p) och då kostade det 348 kr/m2 med moms. Köpte nyligen till 40 m2 och nu kostade det 226 kr/m2 och moms. Frakt runt 1000 kr för 16 km båda gångerna och det är från lokala Woody-handlarn.
Som nån skrev ovan så är trädäck ett lämpligt nybörjarprojekt.
 
  • Gilla
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
T thobiasnilsson81 skrev:
Jag vet att materialet har gått upp mer än dubbelt de senaste åren men vill kolla om priset jag fått är rimligt.

75kvm trädäck på mark.

Material 45 575 kr inkl moms
Leverans ca 10 000 kr inkl moms
Arbetet 77 450 kr inkl moms
Total: 133 025 kr inkl moms
(Ej rätt till ROT)

La 75 kvm trädäck på plattor förra året. Betalade cirka 20 000 för allt material, inklusive leverans av virke.
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Det är inte svar på din fråga men efter att jag byggde ca 75 kvm förra året tänkte jag, dessvärre efteråt, att en betongplatta med någon passande yta hade varit ett bättre alternativ både prismässigt och framförallt underhållsmässigt. Förra sommaren var inte direkt konsumenternas prisläge på trall
Jag gjorde allt jobb själv så arbetskostnaden för ovan hade inte varit en faktor.
 
T thobiasnilsson81 skrev:
Jag vet att materialet har gått upp mer än dubbelt de senaste åren men vill kolla om priset jag fått är rimligt.

75kvm trädäck på mark.

Material 45 575 kr inkl moms
Leverans ca 10 000 kr inkl moms
Arbetet 77 450 kr inkl moms
Total: 133 025 kr inkl moms
(Ej rätt till ROT)
Beroende på vad du ska ha för virke så kan du få det för runt 30 000 kronor med dagens priser. Kanske kan du också pruta ner priset lite också. Leverans 10 000 låter väldigt dyrt om det inte är extremt långt bort eller otillgängligt. Runt en tusenlapp borde det kosta.
Arbetet låter dyrt men är grundarbetet gjort så räkna med en dag att regla upp om det är lite stökigt och sedan en eller två dagar att lägga golvet om du inte ska ha räcken eller annat. Om du kan gör jobbet själv så tjänar du kanske runt 100 000 kronor. Finns bra instruktioner på youtube hur du ska gå tillväga.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.