Trottoaren är kommunens, marken är privat (BRF)
Här har jag förslag för stämman att vi ska söka bygglov och anlägga en P-plats för ca 10 bilar. (Markens yta är större än vad man kan uppfatta i bild). Marken sluttar en aning, kanske 45-50cm diff i förhållande till trottoaren.
Finns risk att även trottoaren behöver sänkas lite för att göra den körvänligare.
Det behövs troligen en liten stödmur intill staketet. Samt ett "körstopp" - blank med stolpar. (laddstolpar blir det inte här)

Vad är en rimlig uppskattning att det skulle kosta att höja upp/plana ut marken, samt asfaltera? 70,000kr, 200,000kr?

Sluttande gräsmark markerad för potentiell parkeringsplats bredvid trottoar, med staket och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på en modell av en stödmur som kan användas vid byggprojekt för att jämna ut sluttande mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla först med kommunen att de godkänner en parkering på det området utifrån väg/trottoar och där vägområde kan vara bredare än väg/trottoar, eller något annat som direkt hindrar att anlägga parkering.
Även privat mark kan omfattas av vägområde.
 
200 räcker inte men det känns nog mer att du aldrig kommer få lov att göra din parkering ändå, har ni alls pratat med kommun?
 
I en större projektering i vintras med 65 pl hamnade det på ca 22000 per p-plats.

Så 200 kommer ni nog inte undan med.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
200 räcker inte men det känns nog mer att du aldrig kommer få lov att göra din parkering ändå, har ni alls pratat med kommun?
Som jag redan skrev, söka bygglov. (Jag hoppas de flesta människor känner till att man söker bygglov innan ett sådant projekt :) ) Varför jag tror att det går: Det finns redan 100-tals villor längst samma gata med samma lösning. Visserligen inte för 10 bilar, men för 2 på varje tomt.
 
john68 john68 skrev:
I en större projektering i vintras med 65 pl hamnade det på ca 22000 per p-plats.

Så 200 kommer ni nog inte undan med.
TACK, en bra fingervisning.
Med samma ekvation skulle det bli 220,000kr hos oss, men ytterligare kostnader eftersom ni troligen fick ner priset pga större jobb(kanske)
 
Det finns krav på att förbereda för elbilsladdning nu. Räkna med 25tkr per plats.
 
M merbanan skrev:
Det finns krav på att förbereda för elbilsladdning nu. Räkna med 25tkr per plats.
Var kan jag läsa mer om dessa krav?
 
Ska bilarna stå längs med gatan innanför trottoaren?
 
M merbanan skrev:
Det finns krav på att förbereda för elbilsladdning nu. Räkna med 25tkr per plats.
Bra input, men vad jag kan se så gäller det inte oss. (även om vi faktiskt just nu diskuterar laddstolpar i föreningen)

Dokument med markerad text om regler för laddningsinfrastruktur i nya och ombyggda byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om ni får godkänt skulle jag rekommendera att ni förbereder med kanalisation för el till laddare, även om det idag inte finns något krav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.