Hejsan!

Nu när jag ändå är i funderar och frågartagen.. måste jag ventilera min senaste idé också...

Vi funderade på att sätta upp några "solceller" på vårt uteplatstak när vi gör om i sommar. Vi har ett perfekt söderläge där, sol hellllllllaa dagen. Vi hm okej jag.. tänkte att man kanske kunde använda den energin/elen.. till att köra (bland annat men främst..) air condition (dvs luftvärmepumpen) på sommaren...

Är det en bra eller dålig tanke? Går det? För och nackdelar??

Tanken är ju att vi inte vill belasta elen med air condition.. då det äter upp den vinsten vi gör vintertid på värmen!.. Men med solceller...? Kan det funka?

Jag tyckte idén lät bra iaf...*för mig personligen* :)

MVH Sandra
 
Iden är väl iofs god men det lär bli ganska dyrt och krävas stor yta.
1m² solcell ger ca 130W och kostar ca 9000:-
En Luft-Luft värmepump har en toppeffektförbukning på ca 2200W
För att täcka hela effektbehovet för ACn utan sammanlagring behövs
2200/130=17m² solceller till en kostnad av ca 150 000:-
Med lite batteribackup och om man räknar lite sammanlagring dvs att ACn inte alltid går för full effekt även om solen skiner så kanske man skulle kunna halvera arean och kostnaden.

/Patrik
 
Pasta:

Det var därför jag kastade ut idén här! Perfekt när man får lite respons och några nya "svar" att ta i beaktning. Det lät ju lite trist att det skulle behöva kosta så mycket, solcellerna alltså.. för att bara få en sak att fungera! *mutter* typiskt.. när man försöker tänka ut bra "substitut"!

Tack för svaret!
MVH Sandra
 
Jag hade precis tänkt ställa samma fråga, så jag tackar er båda för hjälpen. :)
 
Snigla Snigla skrev:
Pasta:

Det var därför jag kastade ut idén här! Perfekt när man får lite respons och några nya "svar" att ta i beaktning. Det lät ju lite trist att det skulle behöva kosta så mycket, solcellerna alltså.. för att bara få en sak att fungera! *mutter* typiskt.. när man försöker tänka ut bra "substitut"!

Tack för svaret!
MVH Sandra
2200 KW Är väll nere på 23 000 kr nuförtiden. De flesta modeller av luft/luftvärmepumpar drar mellan 500-1200W i kyldrift så halvera kostnaden till runt 12 tusen kr. Men ändå tveksamt om det lönar sig. Men har för mig att en luftvärmepump till kylning klarar att drivas på 12/24 volt men vet inte om det är en fördel om det enda man ska driva med solen är just sin Luftvärmepump till kylning. Kollade min förbrukning det heta året 2018 när kylningen var på för fullt. Skilde 50 KWh på juli 2018 och 6 grader kallare juli 2020.bild.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.