O Odi et Amo skrev:
Liknande hände en bekant som sålde lägenhet.
Säljaren fick betala ersättning motsvarande vad det skulle kosta att återställa till ursprungsskick.
Säljaren?
 
  • Gilla
Sir Duke och 6 till
  • Laddar…
T Truckfighter skrev:
Tjena! Vet inte om detta är rätt forum men vi testar.

I vintras sålde vi vår släktings dödsbo. Efter kontraktet var påskrivet ville köparen behålla nyckeln för att åka dit och mäta, för framtida byggplaner då tillträdet är i April. På omvägar fick vi höra en månad senare att han har åkt dit med byggmaterial mm så vi tog kontakt med mäklaren men han försäkrade att han bara var där för att mäta inget annat.
Förra veckan tog jag bilen förbi huset och då var kalaset i full pull! Det stod flera byggbilar utanför och på avstånd genom ett fönster såg jag att de rivigt två väggar och kök! Vi ringde upp upp mäklaren som sa att det inte var okej, men inte mer än så typ… (tror att de kan vara kompisar sen innan)
Pratade även med köparen som sa att han tyckte att ”det drog ut så på tiden”, att han är gammal snickare och har fackliga gubbar som övervakar så ”det är lugnt”, tydligen strypt vatten och elen (kan man ens det? Det är gamla el element i huset så räkningen var rätt saftig), men de hade tydligen bara använt verktyg på batteri.
Dem hade vart där i runt 2 veckor.
Han frågade om han fick göra klart lite tak men vi stoppade bygget.
Känner såklart att han har gått bakom vår rygg och förtroendet är brutet, då vi sagt nej 2ggr innan!
Kunde också hänt en olycka eller skada som vi säljare får stå för osv.
Min fråga är, hur tar man detta vidare nu?
Kan man be om kompensation eller annat?

Vi ska ut till huset imorn och kika hur det ser ut, men han har varit lite emot det
Ska ni bli en ny galen "Esbjörn Bolin" historia?
Köpt är köpt. Har mäklare använts, deposition tagits och det inte bor någon i huset är det möjligt att via mäklare få tillstånd att rensa upp på nya objektet.
Att känslomässigt klaga på att man lagat, städat, trimmat ett träd eller buske häver inte köpet.
Påskrivet och alla datum/möten existerar så är det mäklaren äger problemet.
Köpesumma mm är ju klart.
Det är bara att vänta tills tillträdet och få alla slantarna
 
  • Arg
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
är det möjligt att via mäklare få tillstånd att rensa upp på nya objektet.
Definitivt inte i formell mening. En mäklare som säger OK till något sådant blir prickad eller avregistrerad. Köparen gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande.

Nu i det här fallet så verkar det ju dessutom handla om rätt mycket större insatser än att "rensa upp" lite. Med rivande av väggar osv.
 
  • Gilla
Ankmamma och 11 till
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Ska ni bli en ny galen "Esbjörn Bolin" historia?
Köpt är köpt. Har mäklare använts, deposition tagits och det inte bor någon i huset är det möjligt att via mäklare få tillstånd att rensa upp på nya objektet.
Att känslomässigt klaga på att man lagat, städat, trimmat ett träd eller buske häver inte köpet.
Påskrivet och alla datum/möten existerar så är det mäklaren äger problemet.
Köpesumma mm är ju klart.
Det är bara att vänta tills tillträdet och få alla slantarna
Nu hade du lite otur på varenda punkt. Har du läst ett enda ord av det som skrivits innan?
Menar du att det är fritt fram för alla som skrivit på pappret att börja riva och slå sönder bostaden trots att man ännu inte fått tillträde? Trots att ägaren kanske till och med har kvar sina ägodelar i bostaden? Vilket regelverk lutar du dig emot där? Betyder tillträdesdatumet ingenting alls menar du? Måste ägaren omgående utrymma sig själv och alla sina ägodelar så fort pappret är påskrivet, så att köparen kan komma dit och gå loss med släggan?

"Möjligt att få tillstånd av mäklaren att rensa upp", säger du. Nu är det så att mäklaren inte äger bostaden som de förmedlar. De har NOLL mandat att lämna ut sådana tillstånd. TS har till och med uttryckligen sagt NEJ. TS förfogar över bostaden fram tills tillträdesdatumet. Helt odiskutabelt.

"lagat, städat, trimmat ett träd eller buske" när det handlar om att köparen olovligen rivit ut 2/3 av bostaden inklusive fundamentala delar av byggnadskonstruktionen, hur tänkte du där?
 
  • Gilla
mikethebik och 31 till
  • Laddar…
Så länge bouppteckningen inte är registrerad/ godkänd av Skatteverket så får ingen göra förändringar i en fastighet som ingår i bouppteckningen, eftersom detta påverkar värdet på fastigheten vilket gör att bouppteckningen om Skatteverket får nys om detta sannolikt måste göras om.
 
  • Gilla
UlrikaSpg och 14 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Är det inte lättast att bara släppa det mot att de betalar hela elräkningen
Försöker förstå rimligheten att en bostad stor tom och uppvärmd under vintern när elpriset är högts som...
Ni verkar vara färdigutflyttade.
hade han bara ringt och frågat om han fick börja renovera innan tillträde så hade det vart okej mot ett tilläggsavtal. Men att göra det i smyg och ljuga på vår bekostnad tycker jag är jävligt fult!

Vad gör man om han inte vill betala elräkningen?
 
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
N
T Truckfighter skrev:
hade han bara ringt och frågat om han fick börja renovera innan tillträde så hade det vart okej mot ett tilläggsavtal. Men att göra det i smyg och ljuga på vår bekostnad tycker jag är jävligt fult!

Vad gör man om han inte vill betala elräkningen?
Du lever med det och hoppas att han inte börjar bråka om någonting inför tillträdet (man vet aldrig med personer som är beredda att skarva rejält i kurvan). Du ser det som läropengar och går vidare. Förstå mig rätt, beteendet är för jävligt men oftast innebär det mer energi och kostnader att bråka än att avstå.

Se mitt tidigare inlägg i frågan.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
T Truckfighter skrev:
Vad gör man om han inte vill betala elräkningen?
Biter ihop och accepterar att man torskat några hundra-/tusenlappar. Det här kommer inte vara värt att bråka om även om ni har rätt (vilket ni förstås har).

Stäng affären och gå vidare.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
HeineA HeineA skrev:
Så länge bouppteckningen inte är registrerad/ godkänd av Skatteverket så får ingen göra förändringar i en fastighet som ingår i bouppteckningen, eftersom detta påverkar värdet på fastigheten vilket gör att bouppteckningen om Skatteverket får nys om detta sannolikt måste göras om.
Ja, detta är en risk, men sannolikheten är nog låg. Man får inte göra sådana åtgärder som köparen gjort under den tid som man väntar på en godkänd bouppteckning. Men Skatteverket har nog ingen uppsökande tillsyn så risken är låg. Mäklaren borde ha upplyst er om dessa risker före försäljningen, i praktiken sålde ni i förhand utan korrekt lagfart , ett specialfall där man bör vara försiktig
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
T Truckfighter skrev:
hade han bara ringt och frågat om han fick börja renovera innan tillträde så hade det vart okej mot ett tilläggsavtal. Men att göra det i smyg och ljuga på vår bekostnad tycker jag är jävligt fult!

Vad gör man om han inte vill betala elräkningen?
Njaa. Det är svårt/omöjligt att formulera ett tilläggsavtal som verkligen täcker in alla eventualiteter. Så det bör man inte göra. Köparen får vänta med att göra något med huset tills efter tillträdet.

Antag att köparen inte kan betala på tillträdesdagen, du står med ett halvrivet hus. Du har iofs. rätt att få skadestånd från köparen. Men har han inte råd att tillträda, så lär det inte gå att få ut något större skadestånd heller.

Vill han inte betala elräkningen så är det inet så mycket du kan göra, tillträdet måste ändå ske enl. avtalet. Sedan får du stämma honom senare för att få ut för elen. Troligen inte värt mödan.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
OM det blir strul här. Och OM mäklaren var med när du lånade ut nyckeln, så tycker jag att du borde anmäla mäklaren till fastighetsmäklarinspektionen. Mäklaren borde varnat dig för att låna ut nyckeln.

Just att inte gå i sådana här fällor är en orsak att anlita (seriös) mäklare.
 
  • Gilla
Spikin och 15 till
  • Laddar…
Vi var snälla och lät köparen få tillgång till själva tomten innan tillträdesdagen, för att kunna röja upp allt snår som vuxit vilt i flera år. (Vi hade fortfarande kvar saker att hämta i huset.)

Jag fick en dag ett surt samtal från kommunens miljökontor som var upprörda över att vi eldade så mycket i trädgården att det luktade rök i hela skolan på andra sidan gatan. De hade till och med tvingats stänga av ventilationen för att det inte skulle bli värre.

Jag förklarade att jag inte kände till det, och att jag skulle kontakta köparna omedelbart. (Vilket jag också gjorde.) Några dagar senare fick jag även ett brev från kommunen där de hotade med böter. Jag svarade då att fastigheten är inte längre vår, nya ägaren tillträdde igår. Det var de som eldade, inte vi säljare.
 
  • Wow
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Akta er så inte kommunen får nys om bygget, för om han rivit väggar och dragit om el osv så kan det vara bygglovspliktigt och det blir dödsboet som åker på det.
 
  • Gilla
Dexter64 och 6 till
  • Laddar…
H Hattsax skrev:
Akta er så inte kommunen får nys om bygget, för om han rivit väggar och dragit om el osv så kan det vara bygglovspliktigt och det blir dödsboet som åker på det.
Dra om el är väl knappast bygglovspliktigt? :thinking:
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Dra om el är väl knappast bygglovspliktigt? :thinking:
Nej, det behöver det inte vara, men i det här fallet så vet vi inte om det är en behörig elektriker som gjort dragningen.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.