Är det möjligt att hitta detta?

  • Antal röster
    4
Mark/hus sökes i fjäll/skog

Mark sökes med eller utan byggnad. Läget ska vara avskilt i naturen i området som visas på kartan nedan.

Kriterier

Eget vatten. Brunn eller källa.
Avskilt i natur.
3-10 hektar.
Skog.
Ej nära vindindustri, befintlig eller planerad.
Ej under kraftledning.

Gärna vatten i form av bäck eller sjö.
Gärna utsikt, fjäll eller böljande landskap.



Vi söker i första hand byggnad eller byggnader med god stomme, även om renoveringsbehov krävs. Exempelvis mindre gård med lada, bod och liknande. Även mindre “fritidshus” om läget och marken är goda.

Men också övergivna byggnader med kraftiga renoveringsbehov är av intresse.

Om marken inte är bebyggd måste det vara tillåtet att bygga nytt. Detta kommer att göras på i viss mån enkelt traditionellt vis. Förmodligen mindre timmerstugor för 2 stycken barnfamiljer som kommer nyttja detta som fritidsboende för glädjen att bygga, fiska, vandra och vistas i naturen.

Grannar in på knuten är inte önskvärt men vi är gärna behjälpliga både i by och med de grannar som finns i bygden och är inte rädda för att umgås, tvärtom. Tanken är att skapa en lugn och stressfri plats fylld av kreativitet för barn som för vuxna.

Ett projekt som får ta sin lilla tid vid sidan om jobb och skola.

Vi vill bara leva avskilt, inte tomt mot tomt, men är mer än gärna en del av bygden. Självklart.

Vi söker dig som kanske redan är större skogsägare och som kan tänka sig att sälja av en bit så att vi kan förverkliga denna dröm, eller kanske har du ett hus eller känner någon som har.

Kanske känner du till något gammalt hus som står öde vilket också kan vara av intresse om övriga kriterier uppfylls. Allt är av intresse, så tveka inte att kontakta oss även om ditt förslag kan verka knasigt. Vi överväger allt.

Prisidé: 50.000-300.000 kr beroende på erbjudandet.
Karta med röd markerad zon i skogs- och fjällområde för sökande av mark eller hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontakta oss per mail: tillskogs@protonmail.com
 
Ett tips är att kontakta lokala hembygdsföreningar. De kan ha koll på denna typ av fastigheter.
 
  • Gilla
Till skogs
  • Laddar…
Tack så mycket för tipset.
 
Jag tror att du möjligen kan få en liten obebyggd skogsfatighet neråt Malung för de pengarna. I mer attraktiva skidåkningstrakter är det nog svårare.
 
  • Gilla
Till skogs
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att du möjligen kan få en liten obebyggd skogsfatighet neråt Malung för de pengarna. I mer attraktiva skidåkningstrakter är det nog svårare.
Rätt höga priser i Malung pga närheten till sälen
 
  • Gilla
Till skogs
  • Laddar…
Absolut. Men är det någonstans längs en farbar väg i området som det går att komma nära det önskade tror jag att det är där. Det är ju ändå närmare en timmes bilväg från Malung till Sälen.
 
  • Gilla
Till skogs
  • Laddar…
I Järpliden till exempel kan du nog få en del mark för priserna du är ute efter.
 
  • Gilla
Till skogs
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att du möjligen kan få en liten obebyggd skogsfatighet neråt Malung för de pengarna. I mer attraktiva skidåkningstrakter är det nog svårare.
Jo, det är väl ungefär där vi söker. I fjällanläggningstrakterna har vi nog aldrig räknat med att finna något så vida inte en himmelsk tur infinner sig. Tack för svaret, jakten går vidare.
 
skoge skoge skrev:
Rätt höga priser i Malung pga närheten till sälen
Ja det är inte helt lätt men om man ser till vad större skogsfastigheter kan gå för och räknar ner det till 2-3 hektar så borde det fungera. Men det gäller att hitta någon som vill kapa bort en liten tårtbit för en snabb god affär utan för mycket krångel. Eller någon som har en gammal kusin eller farmor som äger något gammalt trött hus som inte längre används och hellre får en slant att göra något annat för. Ungefär så tänker jag. Förr om åren stötte jag på flera sådana fast i väster norrland men omständigheter gjorde att det inte blev av då. Jag tackar för inlägget och önskar en fin dag/kväll.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A anderslofwall skrev:
I Järpliden till exempel kan du nog få en del mark för priserna du är ute efter.
Jasså? Det ska jag kolla in lite närmre. Tack så mycket.
 
T Till skogs skrev:
Men det gäller att hitta någon som vill kapa bort en liten tårtbit för en snabb god affär utan för mycket krångel.
Det finns mycket oskiftad mark i Dalarna. Det innebär att skogarna inte sällan ser ut enligt nedan, smala, kilometerlånga skiften där varje fastighet ofta har ett antal skiften på olika typer av mark. Att stycka av något meningsfullt som inte ligger i en by men ändå är åtkomligt med bil året runt ör nog inte busenkelt, i den mån det ens tillåts enligt fastighetsbildningslagens krav på ändamålsenliga fastigheter.

Så jag tror mer på att hitta en redan bebyggd fastighet.

Kartbild över skogsområden och fastighetsgränser i dalaskog, sydost om Malung.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typisk dalaskog, sydost om Malung. Strecken är fastighetsgränser.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns mycket oskiftad mark i Dalarna. Det innebär att skogarna inte sällan ser ut enligt nedan, smala, kilometerlånga skiften där varje fastighet ofta har ett antal skiften på olika typer av mark. Att stycka av något meningsfullt som inte ligger i en by men ändå är åtkomligt med bil året runt ör nog inte busenkelt, i den mån det ens tillåts enligt fastighetsbildningslagens krav på ändamålsenliga fastigheter.

Så jag tror mer på att hitta en redan bebyggd fastighet.

[bild]
Typisk dalaskog, sydost om Malung. Strecken är fastighetsgränser.
Är man tålmodig kan man köpa ett smalt billigt skifte och sen vänta på omarronderingen och hoppas på tur...

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.