Ett av rummen är svinkallt. Det har fått smeknamnet frysboxen av familjen. Stänger man dörren till rummet så stiger temperaturen i resten av huset med flera grader på någon timme. Har funderat ett tag på vad som kan vara fel. Fick tummen ur när det var kallt ute och kollade hur det såg ut med värmekameran. Värmekamerabild som visar en kall punkt i ett rum, kameraskärmen framför suddig interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet visade sig hålla modiga 8 grader. Betydligt kallare än alla andra rum. idag roade jag mig med att tömma rummet för att riva upp laminatgolvet. När listerna försvann känner jag direkt hur det blåser mellan vägg och golv.
Tomt rum med upprivet laminatgolv, råspont syns och verktyg ligger utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ser även att undergolvet ser ganska fräscht ut och är gjort av råspont. Kåken är byggd tidigt 60-tal. Samt tämligen välspikat. Sticker ner tumstocken i några kvisthål och det är en 50mm luftspalt mellan golvet och de 120mm isolering som ligger där.

öppnade vid ytterhörnet för att kunna kika ner.
Upprivet hörn av ett laminatgolv med synlig isolering och konstruktion under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppning i golv med synliga golvreglar och isolering, tecken på drag och otät anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det fladdrade fint i luggen när jag lyfte på isoleringen. Tycker det ser ut som golvreglarna är bytta då de är så ljusa i färgen. ansutningen mellan syllen och asfaboarden som ligger i botten är minst sagt otät.

min plan är att plocka upp råsponten isolera till rätt nivå. Samt även täta mot syllen så det inte blåser in. Har internets samlade kunskap några tips på hur jag kan göra detta på ett smidigt sätt?
 
  • Wow
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Har inga svar, men liknande upplevelse i mitt hus.. Så följer detta med intresse!
 
Oj, sådär var det i mitt sovrum också. Mina föräldrar tyckte att jag var gnällig. Tills jag tog en termometer och lade under sängen en kall vinternatt. +4 visade den (jag lät överkastet hänga ner :p)

Visade sig att sågspånsisoleringen i kattvinden hade försvunnit.
 
Om det är svårt att komma åt mot syllen och ytterväggarna kan du spruta i fogskum så ni sliper kalldrag. Isolera sedan hela vägen upp, lämna ingen luftspalt.
 
  • Gilla
Hasse11
  • Laddar…
Jag gjorde precis samma resa, det var 100 millimeter ner till isoleringen som hängde på lister, dvs ingen isolering utan mer ett skitdåligt vindskydd......

Såga ag golvet mellan reglarna.
Bryt upp golvet.
Ta bort isolering och blindbotten.
Inspektera grund och golvreglar.
Bygg upp allt från början.
Jag har 12 kvm, kostnad:
Blindbotten och trossbottenboard 1700.
Isolering hade jag.
Golvspån 1500 på byggmax.

Lycka till
/W
 
Köpte isolering, för att kunna täta till. Tejp och vindpappa samt spån. Började bryta upp golvet och det det är ju uppenbart att man lagt i för tunna skivor rockwoll.
Men jag såg ganska snabbt att vi haft musbesök. Isolerskivorna såg ut som schwezerost. . Lyfte isoleringen och det fanns stora springor i de fack där mössen varit. Man hade slarvat när man la i blindbotten. Nu kunde jag inte plocka upp allt men frågan är om mössen saboterat in under badrummet bredvid

Uppbrutet golv med tunna isoleringsskivor och skador från möss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golv öppnat med synlig skadad isolering och spår av musgnag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på upprivet golv med synlig rockwoll-isolering skadad av möss och stora springor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har varit och åtgärdat blindbotten ur konstens alla regler för att få det musfritt och dragfritt.

när jag höll på och tätade så kände jag hur det drog från väggen. Så. Jag lättade på isoleringen och hittade ett hål på 25x25 cm ut mot panelen där mössen och nordanvinden fått komma in! Blir nog bra när jag tätat detta
 
  • Öppet hål i isolering vid huspanel, orsak till möss och drag, innan åtgärd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.