P
Var förbi Byggmax och kika på en dörr (Bjuråker) och tyckte den såg helt ok ut.
Någon som har monterat en och har några erfarenheter av Byggmax dörrar? (som för övrigt verkar komma från Diplomatdörrar att dömma av adresslappen som satt på dörrpaktet)
 
Ja, ett par gånger och jag svor lika mycket varje gång. Karmvirket är underdimensionerat så det är otroligt svårt att få det rätt. Dörrbladet är det inga problem med men karmen... *suck*

/Kent
 
Byggmaxdörren var väldigt omständlig att rikta upp, men när jag väl fått den rätt har den hållit sig bra. Jag har också en dörr från Ekstands. Dem var mycket lättare att montera, det var ingenting att efterjustera. Å andra sidan ändrar sig dörrbladet på den väldigt mycket. På vintern är den helt OK, men på sommaren sväller bladet så mycket att dörren kniper fast.
 
P
Försökte få fram lite om konstruktion osv men hittar inget. Är det någon aluplåt innanför HDFn ?
 
P
Köpte en Bjursåker dörr från Byggmax idag, återkommer om resultatet.
 
P
Efter 12 timmars rivande , spikande och sågande satt den äntligen på plats, på årets varmaste lördag i solen, puhh. Mycket jobb då jag rev hela väggen eftersom ett sidofönster skulle bort samt att reglarna var lite klena (95mm).

Men jag kan hålla med om att karmen är klen. har inte lyckats få till den ordentligt ännu, kärvar och knakar bak i gångjärnsidan. Kanske får börja om från början då gångjärnsidan lutar ca 1mm inåt i överkant medan låsidan lutar någon mm åt andra hållet. Trodde jag kunde göra det utan långpass men efter att ha lånat grannens insåg jag att även med ett bra vattenpass på 90cm skiljer det alldeles för mycket jämfört med ett långpass.

Ska jag göra om det måste jag nog flytta dörren utåt då hålen annars kommer för nära i regelvirket.

var förövrigt ganska kasst slutbeck i karmen samt att bakkantsäkringarna i gångjärnen känns väl korta.
 
Arbetar som fönster/dörrmontör och har gjort det i fem år. Var lite snål och åkte till byggmax för att köpa dörr mot bättre vetande. Trots rabatter genom firman blev det billigare att köpa där än genom jobbet. Av de ca 500-600 hundra dörrar jag monterat har jag aldrig haft såna problem. Normalt tar man 60cm passet och skruvar dörren i fyra hörn, hänger på bladet och efterjusterar max 5 min sen är det klart. Efter att ha stått och svurit i 1,5 timme med långpasset gav jag upp, då var klockan 22 på kvällen. (eftersom jag är proffs kan man börja riva ur en dörr kl 19,30 på kvällen, trodde jag) Så min egen dörr som jag lagt ner mest tid på går sämre än någon annan jag har monterat. Dessutom tycker jag den verkar lite väderkänslig, dvs sväller krymper, slår sig vid temp växlingar. Så mitt tips är lägg en tusenlapp eller nåt extra och köp åtminstone på bauhaus som inte är roliga att justera men de går att få till utan större problem.
 
P
Hej, skönt att höra att det inte var jag som var en urkass hemmasnickare då :)
Hur som helst så sitter den bra nu men det gick åt en del kilar och svordommar för att få till det. Blir spännande och se hur den beter sig i öst när fukten kommer.

Det är en fabrik som köpts upp av Diplomatdörren som tillverkar den men när jag ställde frågan till dem svarade de inte ens på mitt mail.
 
Skall man sen prata om dörrar som är mer än trevliga att montera så ligger Swedoor som favorit hos mig. Dessutom så finns de till vettiga priser här nere i skåne hos en del bygghandlare, hur prisbilden är uppåt i landet vet jag tyvärr inte.

/Kent
 
Lyfter den här tråden lite. Är det någon som har köpt bars dörren och kan ge ett utlåtande? Bra isolerad, stryktålig?
 
Bongoloid skrev:
Lyfter den här tråden lite. Är det någon som har köpt bars dörren och kan ge ett utlåtande? Bra isolerad, stryktålig?
Menar du Bor dörren?
 
Vit, slät innerdörr som dom säljer för 239:-
Bra pris men det kanske finns en anledning till det?
 
Trodde det diskuterades ytterdörrar. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av deras innedörrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.