För att isolera ljud från och till nedervåningen:

  • Antal röster
    5
Upprivet golv med synliga träbalkar och del synlig isolering, nedsmutsat med byggavfall och ett par blå tofflor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Vi har rivit golvet och kommit fram till träbalkarna som ni ser i bilden. Jag har tänkt att köra vinyl men under vinyl tänkte jag köra spånskiva 22mm och gipsskiva 13 mm på spånskiva. Varför? Jo för att jag bor i storstad och vill hyra min renoveras källare till en student och därför vill jag ”isolera” ljud.
Mitt hus är 1,5 våning med källare.
Har jag tänkt rätt med spånskiva och gips? Eller räcker bara spånskiva?
Jag har valt tjockaste spånskiva för att jag har också tänkt att det är bäst för isolering. Rätt?
 
Claes Sörmland
För att få det ljudtätt måste det för det första vara helt lufttätt så att ljud inte kan ta sig igenom håligheter. Detta kan du lösa med spånskiva som limmas mycket noga och att täta alla fogar med akrylfog mycket noga.

Nästa sak är att du behöver få upp vikten på skivmaterialet så att hela skivan inte kan svänga med i ljudet. Bas är naturligtvis svårast att stoppa med sina långa våglängder. Gipsskivor är helt klart ett uppslag. Förr använde man sand i mellanbjälklagen och det hjälpte mot ljud.

Idealt sett borde gipsen de läggas flytande på golvspånet, d v s på dämpande material (typ gummikuddar) men det är nog inte realistiskt i ditt fall. Passar typ studiobyggen.
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Finns nog ett par följdfrågor som bör ställas innan man svarar.
Ska råsponten bort och bytas mot golvspån (OBS golvspån inte "vanlig" spånskiva)
Om allt ska bort ska då isoleringen i trossbotten bytas ut och isåfall mot vad.

eller är planen att bara lägga spånskiva på existerande råspont
 
planen är att bara lägga spånskiva på existerande råspont.
 
Som Claes sa, golvspån som limmas ordentligt så att det inte blir några luftspringor (och täta alla fogar mot kanter/i väggar) och sedan ett tungt golv, gips är bästa valet. Så får man en bra minskning av ljudgenomföringen. Efter det tror jag det blir dyrt för relativt marginell effekt. Ev så kan dubbla gipslager vara värt det om platsen finns och det är viktigt nog.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.