L lat skrev:
Får väl erkänna att jag inte läste allt innan jag skrev.
Med den ack.volymen så är det väl inga problem med den panneffekten, annars kan det ju bli problem om man har hög panneffekt & liten volym (snabbt upp i kokning), som du själv skriver.

Vad har du för radiatorsystem, hög eller låg-temp?, det styr ju mycket i hur länge du kan nyttja ackarna.
Oavsett (nästan) hur dåligt hus du har så kommer du inte upp i ett effektbehov på mer än 100W/m2, men beroende på temp-nivå i
L lat skrev:
Får väl erkänna att jag inte läste allt innan jag skrev.
Med den ack.volymen så är det väl inga problem med den panneffekten, annars kan det ju bli problem om man har hög panneffekt & liten volym (snabbt upp i kokning), som du själv skriver.

Vad har du för radiatorsystem, hög eller låg-temp?, det styr ju mycket i hur länge du kan nyttja ackarna.
Oavsett (nästan) hur dåligt hus du har så kommer du inte upp i ett effektbehov på mer än 100W/m2, men beroende på temp-nivå i radiatorsystemet så skiljer sig den utnyttjningsbara energimängden i ackarna rejält åt.
Gott, då är vi överens gällande effekt och dimensionering av ackarna.

På din fråga om hög- eller lågtempsystem, så vet jag faktiskt inte. Jag hade inte en aning om att man ens skiljde på detta, så nu gav du mig huvudvärk. Att man kör olika framledningstemperaturer vid olika utetemperaturer och olika värmeberedare visste jag, men har väl mer tänkt att ”är det kallt ute, så skickar man upp varmare vatten”.

Men som du säger, om radiatorn är dimensionerad/byggd för att kunna avge vettig värme vid låg temp, måste ju såklart göra skillnad på hur mycket värmeenergi man kan ta ut ur tankarna, innan det är dags att elda igen.

Utan att öht veta, så skulle jag säga att det troligen iaf varit högtemp från början, iaf om man ser till rekommenderade framledningstemperaturer i originalinstruktionerna från CTC (fin skylt f.ö, postar den nedan). Tycker att de ser höga ut, men jag är iofs helt novis på det här.

Men med tanke på hur dåligt det nuvarande systemet fungerar och att vi endast använder tanken som ”värmebuffert” (stänger av cirkulationspumpen mellan tank och panna varje kväll/natt), så känns det iaf på rumstemperaturerna som att det är lågtempsradiatorer, för så vansinnigt mycket sjunker det inte i rummen på säg 12-16h.

För att förtydliga lite, medan vi eldar så skickar jag upp en 55-65° på framledningen, sällan mer. När pannan närmar sig 90-92°C, så får det brinna ut.

Termostaterna är ställda högt och rumstemperaturen tillåts under eldning att gå upp till 25°C om den så vill, men det gör den inte.

Då eldning avslutats så sjunker temperaturen rätt fort i den inte alltför välisolerade pannan, varpå framledningen sjunker i samma takt. Alltså har vi under många timmar väldigt låg framledningstemp, så om vi då haft högtempssystem, så tycker jag att rumstemp borde sjunka mer än vad den gör.

Men, jag vet förstås inte. Många osäkerheter i mitt antagande här ovan, och hade man frågat min sambo så hade kanske svaret blivit ett annat gällande hur kallt det blir i rummen..

Det kan också vara en salig blandning. En del radiatorer kan vara bytta, somliga har dubbla ”paneler” och somliga har enkla.

Om vi säger såhär istället: Vad kan jag (förutom att byta radiatorer) göra om det skulle visa sig att jag har högtempssystem, men vill utnyttja acken som längst?

Jag kan tänka mig att det kanske gör lite skillnad om man stryper flödet på returen i de enskilda radiatorerna. Annars är det nog mest att konvertera till en slags fläktkonvektor här och där som gäller.

[media] [media] [media] [media]
 
V Vedhuggarrn skrev:
Om du vill komma lite billigare undan så är ju begagnat ett alternativ.. Kommer ju ut fina pannor på Blocket emellanåt. Jag fick tag på en solo innova 50kw för 3k, riktig bondtur har man ju förstått. Sen en tank på 2,8 m3 för 1kr/litern och en gammal acktank på vinden i garaget till expansion. Nu kopplade jag ju ihop allt själv så det blev ju helt klart en del billigare än om man har röris till det. Tror hela installationen landade på 10-12k med rördelar, pumpar, ny keramik till pannan, själva pannan och acktanken. Sen när jag är färdig med huset så blir det antingen en ny större tank eller en till, vill upp i minst 5-6m3!
Det var ett fint köp du gjorde där, grattis! Skönt att du kunde lösa installationen själv också.

Gällande begagnade pannor så har jag förstått det som att även de omfattas av de senaste miljökraven, även om man redan har en vedpanna. Se: https://www.byggahus.se/forum/threa...nna-och-kastat-pengarna-i-sjoen.399550/page-3

Men nog har jag tittat en hel del, men ofta har det mest varit gammal skit, och annonser i stil med ”Har bytt till bergvärme, säljer detta fantastiska vedsystem för 20.000:-” och sedan bild på tömda pannor och tankar, gärna stående i ett kallt garage :rolleyes:

Eller så har det varit på tok för långt att köra.

Så det får bli ny skit helt enkelt. Jag tror också på lambdastyrning, så det vill jag ha. Mängden skit som åker ut ur skorstenen torde minska en hel del. Jag drar i mig tillräckligt med damm och skit så det räcker ändå.
 
Vet ju inte vart du bor men Blocket idag finns 2 ok paket med just solo innova..
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
M Mseli skrev:
Vi är inne på vår andra Effecta Lamda och är jättenöjda! Vi har monterat motorstyrning på alla tankar utom tekniktanken (som innehåller solslinga, LV-pump-påstick, elpatron och VV-beredning) så att vi kan stänga igen en eller flera via en app, praktiskt när man reser bort och solen börjar värma så att man inte behöver värma hela volymen som är totalt 2500 liter uppdelat på fem tankar. Ja det är lite många och lite små kanske men vi har samlat ihop beggade från diverse håll. Vi är inne på vårt 4-e expansionskärl av olika anledningar och en av dessa var feldimensionering så det kan vara värt att ställa lite frågor kring. Lycka till! Vedvärme det är grejer det
Kul att höra att ni är nöjda, verkligen! Men ni är inne på er andra..? Vad hände med den första och när installerades den?

Har för mig att de lanserades 2005.

Det lät intressant med motorstyrningen, det får du gärna berätta mer om. Vad har ni för hårdvara och hur sköter ni kommunikationen till den?

Jag kör själv en massa saker genom Home Assistant via Raspberry och Zigbee kommunikation via Conbee 2/Deconz. Så jag kommer att försöka lösa något/några system för fjärravläsning av t.ex tanktemperatur, rökgaser m.m.

Det är väl något som jag gärna skulle sett på Effecta-pannan, ett grafiskt gränssnitt, att övervaka parametrar i och med möjlighet att logga data. Perfekt för statistik- och vednördar!

Hur mycket nytta tycker ni att solpanelerna gör och använder ni de bara till tappvatten, eller även till värme? Och hur många/stora paneler har ni? Intressant det här! :)
 
V Vardagsrum skrev:
Kul att höra att ni är nöjda, verkligen! Men ni är inne på er andra..? Vad hände med den första och när installerades den?

Har för mig att de lanserades 2005. :)
Köpte den första 2006, den nuvarande från ungefär 2018 har automatisk sotning av tuberna också, det är fint. Pannan rusade när vi var borta och den klarade inte att spjälla igen tillräckligt mycket plus att nödkylningen fallerade, flera kubik vatten forsade ut genom säkerhetsventilen och det blev 60 grader varmt i pannrummet så den dog, försäkringen täckte det mesta som tur var. Felaktig eldning av husvakt plus fallerade säkerhetssystem i kombo.

Belimo, kommer inte ihåg modellen, vanliga industrigrejor som passar på kulventiler, 230V bistabila, inropade på auktioner eller tradera. Vi har helt enkelt kopplat in dom mot Telldus smartplug och har tempgivare till samma system, logiken sätter vi i appen, om inte både jag och gubben var mekare skulle man ju ha gjort ett mer fancy system med Rasberry eller liknande men kunskaperna räcker inte till så vi gjorde det bästa vi kunde med vad Kjell och Co säljer :D

Ett gränssnitt hade ju varit toppen!

Från Maj till September har vi fritt varmvatten och dom hjälper till med både VV och värme redan nu, det är tre vacuumpaneler om ca 1,5 m2. Men det är lite old-school kanske, de flesta sätter ju upp solceller istället (vilket vi har gjort på resten av taket men det är OT). Vi har börjat byta ut de inre vacuumrören för dom har tappat lite i effekt, kontaktpastan har torkat också. Så helt UH-fritt är det inte, men roligt!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Skrattar bäst som skrattar sist.
På vilket sätt då?
 
M Mseli skrev:
Köpte den första 2006, den nuvarande från ungefär 2018 har automatisk sotning av tuberna också, det är fint. Pannan rusade när vi var borta och den klarade inte att spjälla igen tillräckligt mycket plus att nödkylningen fallerade, flera kubik vatten forsade ut genom säkerhetsventilen och det blev 60 grader varmt i pannrummet så den dog, försäkringen täckte det mesta som tur var. Felaktig eldning av husvakt plus fallerade säkerhetssystem i kombo.

Belimo, kommer inte ihåg modellen, vanliga industrigrejor som passar på kulventiler, 230V bistabila, inropade på auktioner eller tradera. Vi har helt enkelt kopplat in dom mot Telldus smartplug och har tempgivare till samma system, logiken sätter vi i appen, om inte både jag och gubben var mekare skulle man ju ha gjort ett mer fancy system med Rasberry eller liknande men kunskaperna räcker inte till så vi gjorde det bästa vi kunde med vad Kjell och Co säljer :D

Ett gränssnitt hade ju varit toppen!

Från Maj till September har vi fritt varmvatten och dom hjälper till med både VV och värme redan nu, det är tre vacuumpaneler om ca 1,5 m2. Men det är lite old-school kanske, de flesta sätter ju upp solceller istället (vilket vi har gjort på resten av taket men det är OT). Vi har börjat byta ut de inre vacuumrören för dom har tappat lite i effekt, kontaktpastan har torkat också. Så helt UH-fritt är det inte, men roligt!
Aj aj aj.. Måste varit en ”spännande” upplevelse.. Fick ni någon klarhet i varför nödkylningen inte fungerade som tänkt?

Men då gav den första pannan iaf 12 problemfria (hoppas jag..?) år. Låter som en bra början! Minns du om ni fick byta något under tiden? Keramiken lär väl behövt bytas iaf?

Kul att solfångarna ändå ser till att ordna varmvattnet åt er på sommaren, det är ju en fin bekvämlighet, när man kanske vill pyssla med annat än ved under sommaren. Iofs inte alltför många eldningar som krävs sommartid kanske..

Hur ofta får ni ungefär elda vintertid, med den ackvolymen? Och ungefär hur mycket uppvärmd yta i huset?

Kör ni manuell shunt, eller motorstyrd med inne-/utegivare?

Kastar många frågor på dig här nu märker jag, men det är väldigt intressant att höra erfarenheter från en som haft det här systemet så pass länge!

Tack för tipset om 230-kulventilerna!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
L lat skrev:
Om du utgår ifrån att kåken inte är ett ruckel så bör 70W/m2 räcka, då borde du kunna gå in på tex Lenhovda.com och jämföra din radiatorstorlek med vad de rekommenderar för tex ett 55-45system och se om de räcker.

Här finns en bra handbok för injustering.
[länk]
Tackar ödmjukast för dina svar och råd, du verkar insatt i ämnet!
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Aj aj aj.. Måste varit en ”spännande” upplevelse.. Fick ni någon klarhet i varför nödkylningen inte fungerade som tänkt?

Men då gav den första pannan iaf 12 problemfria (hoppas jag..?) år. Låter som en bra början! Minns du om ni fick byta något under tiden? Keramiken lär väl behövt bytas iaf?
Vi vet faktiskt inte varför den inte startade, ska ju vara väldigt säkert, men när skadan väl var skedd hade hela paketet kladdat ihop så det var svårt att felsöka, gissar på att det på något sätt samlats partiklar runt käglan som ska smälta, eller att något gick snett redan vid installationen.

Den gick väldigt fint - bytte keramiken en gång, trodde också att fläkten pajat vid ett tillfälle men det visade sig vara en kondensator som gett upp, därmed startade inte fläkten (kanske bra strategisk reservdel) vi bytte även asktråget eftersom det blev skevt av värmen och fick då tipset att inte skrapa ur det totalt vid sotning utan lämna ett tunt lager som skydd.

Motorshunt med inomhusgivare, vi bor i ett typiskt 50-tals hus som byggdes när oljan var gratis så man får fort genomslag om temperaturen ute ändrar sig, har aldrig saknat utegivare men det är nog bra om man har tröga väggar. Boyta ca 100 m2 plus halvkall källare, kulvert till ett gårdshus som är 24 m2. Vi eldar varje dag mot 1,5 m3 när det är -10 eller lägre. När vi ska resa bort öppnar vi 1 m3 till och ”tokeldar” under en dag samt sänker inomhustempen, då håller det över en långhelg.

Så här års eldar vi när vi fryser eller när nån vill bada, om solen lyser helt med sin frånvaro startar vi en LV-pump av billigaste modell om det är plusgrader ute och elen är billig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M Mseli skrev:
Vi vet faktiskt inte varför den inte startade, ska ju vara väldigt säkert, men när skadan väl var skedd hade hela paketet kladdat ihop så det var svårt att felsöka, gissar på att det på något sätt samlats partiklar runt käglan som ska smälta, eller att något gick snett redan vid installationen.

Den gick väldigt fint - bytte keramiken en gång, trodde också att fläkten pajat vid ett tillfälle men det visade sig vara en kondensator som gett upp, därmed startade inte fläkten (kanske bra strategisk reservdel) vi bytte även asktråget eftersom det blev skevt av värmen och fick då tipset att inte skrapa ur det totalt vid sotning utan lämna ett tunt lager som skydd.

Motorshunt med inomhusgivare, vi bor i ett typiskt 50-tals hus som byggdes när oljan var gratis så man får fort genomslag om temperaturen ute ändrar sig, har aldrig saknat utegivare men det är nog bra om man har tröga väggar. Boyta ca 100 m2 plus halvkall källare, kulvert till ett gårdshus som är 24 m2. Vi eldar varje dag mot 1,5 m3 när det är -10 eller lägre. När vi ska resa bort öppnar vi 1 m3 till och ”tokeldar” under en dag samt sänker inomhustempen, då håller det över en långhelg.

Så här års eldar vi när vi fryser eller när nån vill bada, om solen lyser helt med sin frånvaro startar vi en LV-pump av billigaste modell om det är plusgrader ute och elen är billig.
Som du säger, så ska det ju vara väldigt säkert. Men löste inte tryckventilen vid expansionskärlet..? Eller ni har öppet kärl kanske?

Era förutsättningar låter väldigt lika mina. Förutom kulverten och gårdshuset..

Gillar er flexibilitet med ackarna, att ni kan öppna/stänga utifrån vad ni tycker är bäst.

Hur mycket vatten klarar pannan ungefär att värma som mest på ett ilägg? Torr fin ved, björk eller bland.

Och vet ni hur mycket ved ni gör av med på ett år?
 
V Vardagsrum skrev:
Som du säger, så ska det ju vara väldigt säkert. Men löste inte tryckventilen vid expansionskärlet..? Eller ni har öppet kärl kanske?

Hur mycket vatten klarar pannan ungefär att värma som mest på ett ilägg? Torr fin ved, björk eller bland.

Och vet ni hur mycket ved ni gör av med på ett år?
Jodå, säkerhetsventilen löste, det strömmade ut så mycket varmvatten att locket till brunnen utanför huset tinade fram ur snön och det var över 60 grader varmt i pannrummet så alla rörskålar blev till kex.
Om man inte låter huset och tankarna svalna för mycket räcker ett ilägg av björk eller bra blandved för att värma 1500 liter, det är vad vi brukar ha igång och vi eldar sällan mer än en gång per dygn. Den här vintern har vi gjort av med 18 korgar om 1m3 ganska dåligt packad ved, vi släpper det rakt ner i korgarna från transportören och reder ut de mest uppenbara luftfickorna, det står ytterligare 2 korgar inne som nog kommer räcka till sommaren lite beroende på sol och snålhet med att köra LV-pumpen. Förra veckan när solen lyste som bäst eldade vi en gång på hela veckan. Nästa projekt blir värmeförflyttare som vi beställt och ska montera i väggen till vår stora glasveranda för att få in värmen därifrån till huset, solen värmer nått otroligt där och jag mår lite dåligt de gånger jag inte är i närheten och kan öppna dörren, testade först med en fönsteröppnare till ett växthus men det blev för bonnigt till och med för mig :D Om vi la alla pengar vi lägger på diverse uppfinningar på el istället skulle det räcka ganska långt :crysmile: men inte vara lika roligt.
 
  • Gilla
Raufus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.