Vad kom vi fram till, jo det går lika bra att sätta lufinjektor på alla typer av ”vattetankar” hydrofor och hydropress. Det växer lika mycket i alla system men vid normal rengörning så kan det inte vara hälsovådlig, ser bara äckligt ut. Regelbundet ta vattenprov.
Jag kan inte dementera detta påstående från VVS-KUNGEN ” om du luftar vattnet direkt i brunnen så kommer järnet fälla ut i brunnen...och du kommer förstöra pumpen,borrhål,...osv osv..ingen bra lösning...” och även att försäkringsbolag ska ha synpunkter på detta.
Skulle bara vara av värde att få veta vart påståendet grundar sig på.
 
Fråga det företag som gjorde din vattenanalys ....om de är ett företag so är seriöst så är det ganska givet att de säger samma ska som mig....man luftar inte en brunn....
 
"Du kan nog det mesta om VVS. berätta hur du kan ha en så bred kunskapsnivå i detta ämne.
Jag har aldrig hört talas om att luftning av brunn skulle få järn att fällas ut i brunnen, trodde det var sumpgaser man kunde få att försvinna när man luftade.
Hur kan pumpen bli förstörd av att jag luftar i brunnen?" Tusse vet du vad argumentet för en hydrofor är???järn och andra metaller fäller ut pga luftkudden i hydroforen...dvs luftkontakten....samma sak händer i brunnen om du syresätter den.... och de partiklarna som fäller ut sätter igen pumpen osv...osv... alltså inte bra..kan bli dyrt...nu har jag repeterat detta 4 gånger tror jag...men gör som du vill jag säger inte att du gör fel...men jag tycker det är fel när du tror att din geniala lösning funkar för alla oavsett vattenkvalitet..men har man bara gasproblem och inga metaller funkar det säkert fint-fint...men om nån som har problem med gaser OCH metaller som inte är så insatt i hur det funkar gör samma sak som dig får ganska dyra problem...sånt är onödigt...föstår du ???
säg bara till så kan jag förklara närmare...och den personliga åsikten jag hade om hydropressen står jag för sen vad andra tycker är upp till dom..men gör dig själv en tjänst och kolla din blåsa när den lägger av skär upp den och kolla vad ditt dricksvatten har legat i den senaste tiden...så kommer du nog hålla med mig..
 
wellmate du har läst om är en membranhydrofor...det finns även en trycktank....sådet är två olika saker...kolla hos robota de säljer båda två
Wellmate – tryckvattenbehållare
Ger ca 3 gånger så stor avtappningsvolym som motsvarande hydrofor.
Tillverkade i polyeten och glasfiber därför helt korrosionsfria. Tankarna innehåller
en "air-cell" tillverkad i polyetherurethene som är förtryckt med luft. Luft
och vatten är strikt åtskilda, någon återfyllning av luft är ej nödvändig. 5-års
garanti lämnas. Max arbetstemperatur 50°C WellMate Hydroforer av glasfiberarmerad
expoxy-plast
Wellmate hydroforer är tillverkade av ickemetalliska kompositmaterial.
Kärlet består av miljögodkänd (U.S.A.) polyetylen med kemisk resistens.
Övriga komponenter är också av godkända specialplaster. Hygieniska och
miljövänliga. Korrosionsfria – kan ej rosta.
Lika starka som vanliga hydroforer men 50% lägre vikt, vilket gör dem
lättinstallerade.
Justerbar patenterad ”micronizer” luftinjektor förser tryckkärlet kontinuerligt
med rätt mängd luft. Automatisk avluftare håller anpassad volym på luftkudden.
5-årsgaranti.Max arbetstryck 5,2 bar.
 
Du säger att luftkudden i hydroforen får järn och andra partiklar att fällas ut, samma sak om du syresätter vattnet. Du menar att luftkudden i hydroforen gör samma sak som att syresätta vattnet? Kan inte luften i brunnen få samma effekt för där finns också en ”luftkudde” . Det skulle vad jag kan förstå att en del filter och ventiler för syresättning skulle bara vara onödiga i en hydrofor. Har ni något gemensamt VVS-KUNGEN ? VVS-Kungen
 
i en hydrofor passerar vattnet genom luft tex släpps ut i toppen av en hydrofor och faller genom luften i hydroforen...luften som ligger ovan en brunn kan ju inte komma ner i vattnet utan hjälp...mig veterligen så har vattnet en högre densitet än luft...he he ....men spolar man en brunn med avsikt att lufta den så hjälper du ju ner luften i vattnet...
nej jag har inget med det företaget att göra...jag är bara kung på vvs...he he
 
Den hydrofor jag har erfarenhet av kopplades in på samma sätt som den nya hydropressen som blev när den flyttades. Med andra ord inget flöde av vatten genom den utan bara ett påstick.
 
Så är det snuttjulle och så kommer det nog alltid att förbli. Kan nog bara kommentera vvs-kungens kommentater med hans egna ord, "he he"
 
fattar inte varför du är så bitter....det finns fler modeller än en ......jag tror detta har blivit en principsak för dig...tragiskt..men vi kan säga att du vann... du och din hydropress är bäst....fattar inte hur man orkar lägga sån energi bara för nån inte tycker som dig...

i en hydrofor kan man ha typ ett stigarrör som leder vattnet upp till översta delen på hydroforen för att sen släppa det GENOM luften och på så sätt syresätta vattnet...

men detta är lite överkurs...inga svenssongrejer...
 
Och hur ska vi veta att du menar en annorlunda hydrofor, förklara det i stället för att hakka på mig. Jag vill veta om det finns en förklaring till dom påståendena som du kommer med eller om det bara är (XXXX) . Du kan inte förklara hur järnjoner bundet i vatten kan frigöra sig och förstöra pumpen bara för att jag syresätter vattnet. Har själv talat med en kemist och säger att det är helt omöjligt att frigöra järn genom syresättning av vatten.
Jag påstår inte att det är någon bra lösning att spola vatten i brunnen men det fungerar och påståendet att pump och brunn ska bli förstörda är ren nonsens, en ejektor pump pumpar vatten ner till ejektorn och inte blir den brunnen förstörd.
Din uppgift att försäkringsbolaget skulle ha synpunkter på detta med att lufta brunnen kan det bolaget jag ringde inte bekräfta ( Trygg Hansa) , vet inte vilket bolag du har.

Har du inget vettigt att tillför tycker jag vi avslutar detta.
 
saken är att spolning av brunnen funkar för dig men kanske för någon som har metaller i vattnet....därför tycker jag inte att du ska tipsa folk som inte gjort ett vattenprov om detta....det kan gör att pumpen går sönder...
 
Ska framföra det det till kemisten. Tomma ord.
 
järnet oxiderar...dvs "rostar" när det syresätts och dessa partiklar kan sätta igen pumpen...vet inte hur jag ska förklara mer pedagogiskt så att du förstår...kan du inte bara ringa till en vattenfiltertillverkare eller en rörmokare eller vem som helst som kanske kan förklara så att du förstår....kan inte lägga mer energi på dig ...det är fler som behöver VVS-KUNGENS goda råd...he he he

länkarna jag postade ..är inte det exempel på produkter som syresätter vattnet?? fär att avhjälpa järn i vattnet??

Ja eller Nej?
 
Tycker du reklam är vetenskap så förstår jag dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.