ahhh du förstår jag ! Jag trodde att fjädern på gasen drog in "slacket" på wiren automatiskt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
R Rolle85 skrev:
ahhh du förstår jag ! Jag trodde att fjädern på gasen drog in "slacket" på wiren automatiskt.
Nä det orkar den inte..
 
Fast... Wajern är ett snöre. Bowden är ett sätt att få kontrollerad sträckning och säkra upp så att draglängden är precis?
 
A
VidarH VidarH skrev:
Fast... Wajern är ett snöre. Bowden är ett sätt att få kontrollerad sträckning och säkra upp så att draglängden är precis?
Nja det finns faktiskt stålvajer som är så hårda på gräsklippare att man kan använda dessa som stag..
 
Jag menar att visst finns det stötstångsvarianter på ändarna på en Bowden, men det är omodifierad Wire med dragstopp i änden väl? Eller ser jag fel?
 
A
VidarH VidarH skrev:
Jag menar att visst finns det stötstångsvarianter på ändarna på en Bowden, men det är omodifierad Wire med dragstopp i änden väl? Eller ser jag fel?
Det finns en uppsjö av vajrar till klippare..
En del har en fjäder i änden.

Den där gängstången är för att kunna dels ställa längden men sedan för att kunna fästa höljet.
många har sträckningen mitt på höljet..
 
För det som jag ser på bilden i inlägg 8 är en klassisk bromswirestropp. Finns på allt, både cyklar och bilar. Och har inte stötstångsfunktionalitet då änden på höljet inte har en stoppfläns. ;)
 
A
VidarH VidarH skrev:
För det som jag ser på bilden i inlägg 8 är en klassisk bromswirestropp. Finns på allt, både cyklar och bilar. Och har inte stötstångsfunktionalitet då änden på höljet inte har en stoppfläns. ;)
Jo det stämmer.
Men vad jag menar är det inte är bara en vajer typ som passar utan man kan få de flesta vajrar att funka.
Men en vajer utan hölje blir som ett snöre..
Inget händer när man ska skjuta tillbaka åt andra hållet..
 
Dock har jag dålig koll på gräsklippare, men jag har bra koll på cykelkablage. Gängade biten med två muttrar såg mer ut som en töjningskontrollpunkt, aka inställning, vilket finns på 99,8% av alla cyklar?
 
A
VidarH VidarH skrev:
Dock har jag dålig koll på gräsklippare, men jag har bra koll på cykelkablage. Gängade biten med två muttrar såg mer ut som en töjningskontrollpunkt, ska inställning, vilket finns på 99,8% av alla cyklar?
Den har 2 funktioner på klippare.
fäste för att höljet skall få stadga sedan för att kunna justera gasen eller stoppfunktionen emot handtaget.
 
A
däremot så blev jag fundersam nu när du skrev...

Den där vajern...
Är den verkligen till gasen på hondan?
 
ja
 
A
R Rolle85 skrev:
ja
Då måste du ha en rejäl fjäder precis som du skrev.. Som drar in vajern och manöverorganet spjänar emot.. Och justering för gasen uppstår
 
Jag har bara sett återfjädrande reglage när mjuka ändar används får jag erkänna. Jag säger inte emot dig mer än så.
 
A
VidarH VidarH skrev:
Jag har bara sett återfjädrande reglage när mjuka ändar används får jag erkänna. Jag säger inte emot dig mer än så.
Finns de som påverkas av motorns gång också... Honda har sina egna lösningar emellanåt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.