A
R Rolle85 skrev:
Hmm ja den ligget kvar på bänken
Du kan även skölja den ren.
bygg ett system av slangar och flaskor så att du kan pumpa med en Pet flaska in etanol i förgasaren..

lite pill men rolig sysselsättning ett tag
 
Olala
 
Vill du leta efter växel/bromswirehölje (olika dimensioner på wire) så heter det Bowden "på riktigt" vilket är standard på cyklar. Sedan är det frågan om att hitta en kabel med rätt form och storlek på draget, den andra änden skruvas fast för att kunna reglera längden efter behov.
Sedan tror jag att den gängade skruven bara är ett ändbeslag som är pressat på plats, så den borde gå att flytta över till deg nya kablaget. Sedan kan jag väl förespråka att du monterar tätningar för att inte få in fukt och skräp i den.

På en (dyrare/lättare) cykel brukar man minska mängden Bowden till ett minimum just för att det ska vara mindre sträckor som ger friktion och som kan frysa till på vintern. Och hålla ner vikten. På en enklare cykel så är det heldraget hölje då folk tror att det är bättre att skydda wiren i helhet. Det enda som händer är att det rostar mer och fryser fast då vatten inte kan rinna bort...
 
Vad är syftet med höljet, bara att skydda wiren? Den funkar väl ändå utan?
 
A
R Rolle85 skrev:
Vad är syftet med höljet, bara att skydda wiren? Den funkar väl ändå utan?
Nej.
Då får du inget rörelse mönster på själva vajern.
Den går då inte att reglera.. det är därför du skruvar fast höljet eller har en nippel i änden för fastsättning..
 
För att skippa höljet så behöver du ersätta det med fasta kontaktpunkter och en fix dragning. Vilket var något som experimenterades med på vissa landsvägscyklar i begynnelsen. Man kom fram till att viktbesparingen inte övervägde problemen med att wiren hoppade av så man fortsätter med höljen vid flexområden som bakväxel och vid styret.
I ditt fall så skulle du kunna ha en fix längd från handtaget till svingen och flex därifrån fram till förgasaren.
 
Redigerat:
Jag trodde att rörelsemönstret skapades genom att mekaniskt dra spaken fram och tillbaka och därmed wiren fram och tillbaka. Sen att wiren ligger löst på gräsklipparen och rör sig fram och tillbaka gör väl inget?
 
A
R Rolle85 skrev:
Jag trodde att rörelsemönstret skapades genom att mekaniskt dra spaken fram och tillbaka och därmed wiren fram och tillbaka. Sen att wiren ligger löst på gräsklipparen och rör sig fram och tillbaka gör väl inget?
utan hölje så får du en länk bara.
som ger dig ingen gas eller full gas men du kan inte justera med finkänslighet däremellan.
 
Hmmm
 
A
R Rolle85 skrev:
Hmmm
tänk dig ett stag.
Och tänk dig en hydraulkolv med cylinder så har du skillnaden där..
 
Vetefasen, får testa med kabeln från maskintok
 
  • Haha
1
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Vetefasen, får testa med kabeln från maskintok
ahhh de va ju du som svara hehe
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Wiren drar saker, returfjädern på förgasaren återställer. Som ett måttband typ...
 
Ja absolut, hade bara svårt att förstå vad syftet med höljet är men men hehe
 
A
R Rolle85 skrev:
Ja absolut, hade bara svårt att förstå vad syftet med höljet är men men hehe
tänk dig så här då.

utan hölje så får inte vajern någon styrsel och när du då ska sänka gasen så hänger vajern bara ner och hur mycket du än trycker eller drar i spaken så rör sig inte gasen på motorn då vajern inte kan skjutas framåt eller bakåt nå mer...Den blir som ett snöre..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.