Vilket mått (tjocklek o bredd) bör det vara på en sula till en krypgrund, skall stå ett enplanshus på den. Hur armerar man den bäst, finns det någon bra sida eller en bra bok där det visas ordentligt hur man skall göra från markarbete till färdig grund. Har sökt men utan större framgång. Tacksam för hjälp
 
benke9 skrev:
Vilket mått (tjocklek o bredd) bör det vara på en sula till en krypgrund, skall stå ett enplanshus på den. Hur armerar man den bäst, finns det någon bra sida eller en bra bok där det visas ordentligt hur man skall göra från markarbete till färdig grund. Har sökt men utan större framgång. Tacksam för hjälp

Håller på att bygga ut vårt gamla torp och har då lagt singel ( packat ) sen lagt 40 centimeter bred samt 20 cetimeter hög sula med armeringsjärn i botten.
Detta kommer det sedan att muras leckasten på.
 
Tackar för ditt svar, har lyckats hitta en bok som ska heta bygga grund, någon som läst den, bra eller dålig?
 
Jag har den.

Börjar med historik.
Går sen igenom olika grundläggningsmetoder, fukt-teori med mera..
Det jag önskar det hade varit mer av, är rena konstruktions "regler".
Men jag är nöjd med boken i helhet.
 
20 hög och 40 bred är en bra tumregel - och så 2 x 12 mm armering hopbundet utan avbrott i hela sulan.
 
Har precis gjort en sula för grundmuren till utbyggnaden. 20 hög och 40 bred verkar vara bra mått, för så gjorde jag också. Under sulan hade jag ca 30 cm singel strl ca 35 eller vad det kan heta (tungt som satan att skotta).

Hade iof bara 10mm armering, men det funkar nog det med. Har lite bilder från när vi gjorde det, om du är intresserad.

Boken "Bygga grund" är kanon, kostar väl 150 spänn eller nåt! :)
 
Ja tack lite bilder är inte fel, kan du lägga upp dem här.
 
Hittade på massa bilder, men alla är ju för stora för att lägga upp....Hur gör man då? Kan man minska storleken på dom på nå sätt?
 
S
carlbanan skrev:
Hittade på massa bilder, men alla är ju för stora för att lägga upp....Hur gör man då? Kan man minska storleken på dom på nå sätt?
Jag har lite bilder på min hemsida, kanske hjälper ngt

steelis: 08/14/06
 
  • Gilla
shelby67
  • Laddar…
steelis skrev:
Jag har lite bilder på min hemsida, kanske hjälper ngt

steelis: 08/14/06
Ser mycket proffsit ut, och med regält formvirke, blir det mindre jobb med strävor.
 
  • Gilla
DanneH
  • Laddar…
steelis skrev:
Jag har lite bilder på min hemsida, kanske hjälper ngt

steelis: 08/14/06
Tackar för bilderna, du har gjort din sula bredare än 40cm, kan den vara typ 60cm? Vika mått har du? Tackar alla för hjälpen
 
S
benke9 skrev:
Tackar för bilderna, du har gjort din sula bredare än 40cm, kan den vara typ 60cm? Vika mått har du? Tackar alla för hjälpen
Den är 50cm bred och 20cm hög, allt enligt min KA:s rekommedationer.
 
steelis, fantastiskt bra bilder av ditt bygge. En dum fråga kanske, men varför gjöt du sulan i "trappsteg", ska man alltid göra så eller fanns det något speciellt skäl till det?
 
  • Gilla
Jocke tt
  • Laddar…
S
Royla skrev:
steelis, fantastiskt bra bilder av ditt bygge. En dum fråga kanske, men varför gjöt du sulan i "trappsteg", ska man alltid göra så eller fanns det något speciellt skäl till det?

Åh man tackar ;-)
Därför att tomten lutar så mycket där vi byggde huset . annars så skulle hela grunden luta.

Mvh
Steelis
 
I
Hur bred sulan ska vara beror på vilken last den ska överföra till marken (dvs. vad marken består av, dålig mark/bärighet ==> bred sula, bra mark/bärighet ==> smalare sula) och hur bred väggen är som kommer ned på sulan (väggen ska helst inte gå utanför kanterna :rolleyes:). 30 cm är rekommenderat minimum.

Hur hög sulan ska vara beror på hur den armeras i längsled för att klara böjande moment. Vid bra mark/bärighet med enkelarmering i botten krävs oftast inte mer än 15 cm i höjd. Ska den dubbelarmeras för dålig mark/bärighet eller stor last från ovanförliggande vägg krävs 20 cm eller mer.

Att slentrianmässigt göra en bredare och högre sula och lägga i dubbelarmering där det inte behövs är dålig byggnadsekonomi. Man bör undersöka markens bärighet först och sen göra sulan bred/hög därefter och armera den för risken att (ojämna) sättningar kan uppkomma, som resulterar i annat än rakt nedåtriktad last.
__________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.