10 736 läst · 165 svar
11k läst
165 svar
Honda med lite frågor, bilder!
Vill du leta efter växel/bromswirehölje (olika dimensioner på wire) så heter det Bowden "på riktigt" vilket är standard på cyklar. Sedan är det frågan om att hitta en kabel med rätt form och storlek på draget, den andra änden skruvas fast för att kunna reglera längden efter behov.
Sedan tror jag att den gängade skruven bara är ett ändbeslag som är pressat på plats, så den borde gå att flytta över till deg nya kablaget. Sedan kan jag väl förespråka att du monterar tätningar för att inte få in fukt och skräp i den.
På en (dyrare/lättare) cykel brukar man minska mängden Bowden till ett minimum just för att det ska vara mindre sträckor som ger friktion och som kan frysa till på vintern. Och hålla ner vikten. På en enklare cykel så är det heldraget hölje då folk tror att det är bättre att skydda wiren i helhet. Det enda som händer är att det rostar mer och fryser fast då vatten inte kan rinna bort...
Sedan tror jag att den gängade skruven bara är ett ändbeslag som är pressat på plats, så den borde gå att flytta över till deg nya kablaget. Sedan kan jag väl förespråka att du monterar tätningar för att inte få in fukt och skräp i den.
På en (dyrare/lättare) cykel brukar man minska mängden Bowden till ett minimum just för att det ska vara mindre sträckor som ger friktion och som kan frysa till på vintern. Och hålla ner vikten. På en enklare cykel så är det heldraget hölje då folk tror att det är bättre att skydda wiren i helhet. Det enda som händer är att det rostar mer och fryser fast då vatten inte kan rinna bort...
För att skippa höljet så behöver du ersätta det med fasta kontaktpunkter och en fix dragning. Vilket var något som experimenterades med på vissa landsvägscyklar i begynnelsen. Man kom fram till att viktbesparingen inte övervägde problemen med att wiren hoppade av så man fortsätter med höljen vid flexområden som bakväxel och vid styret.
I ditt fall så skulle du kunna ha en fix längd från handtaget till svingen och flex därifrån fram till förgasaren.
I ditt fall så skulle du kunna ha en fix längd från handtaget till svingen och flex därifrån fram till förgasaren.
Redigerat:
utan hölje så får du en länk bara.R Rolle85 skrev:
som ger dig ingen gas eller full gas men du kan inte justera med finkänslighet däremellan.
tänk dig så här då.R Rolle85 skrev:
utan hölje så får inte vajern någon styrsel och när du då ska sänka gasen så hänger vajern bara ner och hur mycket du än trycker eller drar i spaken så rör sig inte gasen på motorn då vajern inte kan skjutas framåt eller bakåt nå mer...Den blir som ett snöre..